Avatar billede jasperDK Nybegynder
05. juli 2004 - 12:15 Der er 32 kommentarer og
3 løsninger

Hvilket sporg er fremtidssikret?

Jah, det står vel i overskriften!?
C er/bliver jo ikk det store, da folk jo vil have GUI! Det samme med C++, som ellers kan mere!
Hvad java, er det ikk fremtidssikret? Det kan køre på alle boxe og har lidt GUI! Delphi er jo også godt GUI orienteret, men ikk så avanceret???
Giv nogle meninger med begrundelse! Også gerne nogle links til forskellige interview osv.!

Mange tak!
Avatar billede jpvj Nybegynder
05. juli 2004 - 12:20 #1
C++ dør aldrig.

.NET eller Java er

Men det kommer igen an på, hvad ud skal bruge det til. Skal du bare kode til Windows (herunder også IIS, Windows CE) så hop på Visual Studio.NET og vælg dit "yndlings programmerings sprog"´(VB.NET, C/C++, C#). Med VS.NET har MS signaleret, at ren W32 programmering bliver i C++, og .NET bliver i "hvad du har lyst til".

Java er mest platformsuafhængigt som du ganske selv skriver, men jeg har ikke set et udviklings miljø, der kan konkurrere med VS.NET (dermed ikke sagt, at det ikke findes).

Delphi er en meget lille spiller i forhold til de andre - har selv kodet en del Delphi, og det er da et fedt sprog, men jeg tror ikke på, at det bliver en stor spiller i forhold til de 3 andre.
Avatar billede jpvj Nybegynder
05. juli 2004 - 12:21 #2
"C++ dør aldrig. " var måske lige vovet nok og i særdeleshed svær at bevise :-)

Jeg ville blot skrive, at C++ er brugt ufatteligt mange steder, så der vil gå meget lang tid, før C++ bliver udfaset.
Avatar billede stingbat Nybegynder
05. juli 2004 - 12:22 #3
Folk kan da også få GUI i C, bortset fra det.

Ved ikke lige hvilket sprog der er fremtidssikret, men kommer jo også helt an på hvad dine egne visioner er.

.NET er jo mere eller mindre fremtiden i Windows-verdenen. Dette kræver dog så, at brugeren har .NET Framework'et indstalleret. Så hvis du gør dig forhåbninger om at lave programmer som skal kunne køre på selv '95 eller '98, eller blot under '2000 uden brug af Frameworket, så er det ikke dette du skal lave dine programmer i. Altså - man kan ikke gøre sig helt "uafhængig". Men hvis du alligevel satser på 2000, XP eller nyere, så er .NET et udemærket valg - og det vil også gøre det nemmere for dig selv, at kode uafhængig af OS og især hardware.
Avatar billede simonvalter Praktikant
05. juli 2004 - 12:23 #4
Det var måske en ide at læse arne_v's artikel
http://www.eksperten.dk/artikler/251

c++,java og C# er mine bud på hvad der er fremtid i men der vil jo komme nye sprog til.
et objekt orienteret sprog er vigtigt og de er de og så er de store eller ved at blive det så selv om de måske ikke er det hotteste om 10 år vil mange systemer stadig være baserede på dem.
Avatar billede jasperDK Nybegynder
05. juli 2004 - 12:24 #5
Oka... nu var det her et lille oplæg til mig selv, om hvilket sprog jeg skulle gå videre med!
Har programeret i de fleste af dem, men kan ikk finde ud af hvilket jeg skal gå videre med! Sidder på en Linuxbox, hvilket ville du råde mig til? Skal gerne være noget med GUI, da jeg regner med at folk i fremtiden, ikk gidr bruge tid på text! Men det er min mening!
Avatar billede simonvalter Praktikant
05. juli 2004 - 12:28 #6
hvis du sidder på linux kan du godt kode c# men mono er og vil altid være bagefter ms .net så der er c++ eller java nok bedst at kode.
Avatar billede arne_v Ekspert
05. juli 2004 - 12:28 #7
Windows : C# måske Java
ikke Windows : Java

(jævnfør artiklen som simon allerede har linket til)
Avatar billede jasperDK Nybegynder
05. juli 2004 - 12:31 #8
Er Java kraftigt? Skal du selv sidde og skrive Objekterne på? Eller kan du bare sætte dem på med musen?
Tjekker lige din artikel!
Avatar billede simonvalter Praktikant
05. juli 2004 - 12:33 #9
java har udviklingsværktøjer hvor du kan lave drag & drop når du designer. men det er ikke helt så nemt at lave gui som i f.eks delphi hvis du spørger mig.
Avatar billede iknowstuff Nybegynder
05. juli 2004 - 12:34 #10
Er det træk og slip-programmering du vil?

C++Builder fra Borland er kanon, hvis du ikke gider bruge krafter på at programmere GUIs til dine programmer. Det foregår lidt som i Visual Basic..
Avatar billede roenving Novice
05. juli 2004 - 12:36 #11
-- og begges Dev-interface er kloner af Delphis ...
Avatar billede jasperDK Nybegynder
05. juli 2004 - 12:44 #12
Er det træk og slip-programmering du vil <<< nej, eller jo.. gidr bare ikk sidde og programmere GUI! Men alting bag og funktioner vil jeg!
Avatar billede arne_v Ekspert
05. juli 2004 - 12:47 #13
Borland JBuilder, NetBeans og flere IDE'er understøtter drop and drag GUI
Avatar billede skovenborg Nybegynder
05. juli 2004 - 12:55 #14
Hvis det har nogen interesse så er der flere steder hvor man studerer datalogi, hvor der bliver undervist i java, bla. fordi det ofte bruges ude på arbejdsmarkedet (sammen med diverse .NET teknologier og den slags).

Men intet kan selvfølgelig slå Logo ;-)
Avatar billede jasperDK Nybegynder
05. juli 2004 - 13:35 #15
Mange tak for alle svarene! Kan I ikk alle ligge et svar?

Angående: Borland JBuilder, NetBeans og flere IDE'er, hvilken en ville I foretrække, selvfølgelig gratis!
Avatar billede arne_v Ekspert
05. juli 2004 - 13:39 #16
gratis til J2SE programmering med GUI builder:

1)  Borland JBuilder Personal Edition

2)  Oracle JDeveloper

3)  NetBeans

gratis til J2SE programmering uden GUI builder:

1)  Eclipse

2)  Borland JBuilder Personal Edition

3)  Oracle JDeveloper
Avatar billede arne_v Ekspert
05. juli 2004 - 13:39 #17
og et svar
Avatar billede jasperDK Nybegynder
05. juli 2004 - 13:44 #18
Når du skriver J2SE, mener du så Java? Virker Borlands, Oracle eller Netbeans på Linux? Giver lige onkel google en søgning!
Avatar billede simonvalter Praktikant
05. juli 2004 - 13:47 #19
svar
Avatar billede simonvalter Praktikant
05. juli 2004 - 13:48 #20
borland og netbeans har linux version.. jeg ved ikke med oracle
og ja j2se er java standard edition
Avatar billede arne_v Ekspert
05. juli 2004 - 13:50 #21
J2SE er almindelig java d.v.s. ikke server side java (J2EE) eller
mobiletelefon/PDA java (J2ME).

Jeg mener at både JBuilder, Eclipse, JDeveloper og NetBeans virker
på Linux.

(da de selv er skrevet i Java er det relativt nemt)
Avatar billede jasperDK Nybegynder
05. juli 2004 - 14:48 #22
Sad lige og søgte, og så Delphi 8, der er .NET med! Det må da også have en stor indflydelse!

Nårh, må smutte!
Avatar billede skovenborg Nybegynder
05. juli 2004 - 19:48 #23
når man nu taler om fremtidssikring skal man nok lige huske på at Sun ikke har det alt for godt økonomisk og der er jo snakken om de er ved at gå konkurs. Og hvis de gør det må man jo håbe de ikke trækker java med ned - indtil videre har de i hvert fald ikke planer om at gøre java open source, som bla. IBM har ønsket.
Avatar billede arne_v Ekspert
05. juli 2004 - 20:03 #24
SUN's økonomi er til rotterne.

Men IBM, BEA, Borland, Oracle etc. skal nok overtage Java hvis SUN går ned.

Det er ret tydeligt at at Java som open source har mange fortalere
internt hos SUN. Flere prominente SUN medarbejedere har luftet ideen
offentligt men indtil videre har den øverste chef sagt nej.

Men han kan jo ombestemme sig.

Man skal iøvrigt gøre sig klart at diskussionen er mere principiel end praktisk.

* alle Java implementatione jeg kender er gratis
* al Java source koden som er i Java downloades med Java SDK fra SUN uden andet end
  acept af licens
* den sidste del (den platform specifikke del skrevet i C/C++) er tilgængelig for
  dem der vil lave Java implementationer under en lidt mere restriktiv licens
  men så vidt jeg ved stadigvæk gratis
* hvordan Java skal udvikles fremover styres af JCP (Java Community Process)
  hvor SUN kun er en ud af mange

Så det er gratis, du kan få source koden til det interessante gratis og du
har indflydelse på hvordan det skal udvikles.

Det er teknisk set ikke open source. Og mange (inklusive mig) synes at
principielt burde Java open sources og ejerskabet af Java komplet
overdrages til JCP.

Men for de fleste Java programmører er forskellen ens som man siger.
Avatar billede simonvalter Praktikant
05. juli 2004 - 20:04 #25
skovenborg >> konkurs ?... det tvivler jeg på.

http://sun.feedroom.com >> tag og se JavaOne day 2 - Part one, hvor Scott McNealy fortæller om hvordan det ser ud for sun lige nu.
Avatar billede arne_v Ekspert
05. juli 2004 - 20:09 #26
Så vidt jeg ved er har hvert eneste af SUN's kvartals regnskaber i meget lang tid
vist dundrende underskud.

Salget af SPARC Solaris går dårligt p.g.a. Linux.

Java er en success men de tjener ingen penge på Java - det gør IBM, BEA, Borland,
Oracle etc..
Avatar billede arne_v Ekspert
05. juli 2004 - 20:14 #27
Avatar billede simonvalter Praktikant
05. juli 2004 - 20:49 #28
Ja det kan godt være at de har haft nogen dårlige regnskaber men scott lyder nu overbevisende :).Et så stort firma som sun går ikke bare konkurs.. skulle de ske at de bliver ved med at tabe penge må de trimme virksomheden endnu mere og prioitere områder der giver overskud eller områder som har potentiale til at give overskud.

jeg er iøvrigt ligeglad om java bliver opensource så længe det ikke fører til en masse forskellige versioner som ikke er 100% kompatible med hinanden.
Det eneste problem jeg har med java som det er nu er besværet med licenser når der skal instaleres på linux/unix.
Avatar billede arne_v Ekspert
05. juli 2004 - 21:00 #29
Man bliver ikke CEO for et multi-billion-dollar firma udne at kunne
lyde overbevisende.

:-)

Hvad er problemet med Java på Linux ? Downloader man ikke bare og installerer helt
ligesom på Windows ?
Avatar billede simonvalter Praktikant
05. juli 2004 - 21:09 #30
jeg kører ikke selv linux men jeg har set flere steder at der er brok over de strenge regler der er. i freebsd er mit "problem" dette:
pkg-descr>
Please note that due to the current Sun licensing policy the resulting binaries
can't be distributed and you are only permitted to use/hack it personally.
Due to the same reasons you have to manually fetch the source code and patchset
for FreeBSD.

hvilket beytder at jeg skal hente flere filer fra forskellige steder manuelt og acceptere licenser på deres hjemmeside når man starter en instalation fra pakke manageren.
det er selvfølgelig kun irritation men en som jeg ved at mange har og er uforstående over for hvorfor det skal være sådan.
Avatar billede simonvalter Praktikant
05. juli 2004 - 21:11 #31
kunne sun få deres jvm i windows istedet for ms jvm ville der ikke gå længe før der skete noget.
Avatar billede simonvalter Praktikant
05. juli 2004 - 21:33 #32
Der er iøvrigt andre spændende streams. check f.eks Day 4 - Part 1 om nye ting på vej og Part 3 hvor de bla. diskuterer "tradeoffs between openness vs compatability"
Avatar billede arne_v Ekspert
05. juli 2004 - 21:36 #33
re ingen fuldautomatisk download)

Lidt bøvlet men folk overlever nok.

re WIndows)

Jeg mener at de fleste store PC leverandører er begyndt eller har annonceret at
de vil shippe deres PC'ere med SUN JVM installeret.
Avatar billede jasperDK Nybegynder
06. juli 2004 - 08:43 #34
Mange tak for svar!
Avatar billede jakoba Nybegynder
06. juli 2004 - 20:37 #35
Der findes ikke noget fremtidssikret sprog.

Vi har lært en masse om programmering igennem de sidste 40 år, men der er stadig en hulens masse tilbage at lære. Og efterhånden som vi lærer det kommer der nye gode ideer der så kan blive taget med i fremtidens sprog.
fx:
bedre og mere intuitiv styring af parralelle processer.
god grafisk API til at lave brugerflader som en del af sproget.
standard database interfaces (Java er tættest på at have et, og det er sølle)

og så er der de helt uventede ting, der revolutionerer branchen. Jeg tør ikke gætte på hvad der kommer, men jeg kan da nævne nogen af dem der har været:
  subroutinekald
  udelelige operationer
  rekursion
  monitors
  objekter
der skal nok komme mere

mvh JakobA