Avatar billede averiks Nybegynder
05. juli 2004 - 09:27 Der er 5 kommentarer

Kan ikke attache min database igen (har kun mdf filen, ikke ldf)

Da log filen til min database var gået amok (kunne intet gøre med databasen, heller ikke tage en backup af den) og fyldte 6 gb, valgte jeg at detache den for derefter at slette log filen, hvoreften Enterprise manageren kan attache den igen og oprette en ny fil. Da jeg prøvede at detache den meldte EnterPrise manageren at den ikke kunne gøre det fordi log filen var fuld,men den gjorde det alligevel, den forsvandt nemlig fra 'Databases' i EnterPriseManager.

Når jeg prøver at attache med flg kommando:
EXEC sp_attach_single_file_db @dbname = '<dbname>', @physname 'c:\ProgramFiles\MicrosoftSQlServer\MsSql\data\<Mydatabasename>

kommer flg fejl:

Error 1813: Could not open new database '<Mydatabasename>'. CREATE DATABASE
is aborted. Device activation error. The physical filename
'c:\ProgramFiles\MicrosoftSQlServer\MsSql\data\<Mydatabasename_log.ldf> may
be incorrect.

Som nævnt har jeg ikke log filen længere, så hvad gør Jeg ? (Jeg har kun en 3 måneder gammel backup af databasen). Det må være et spørgsmål om at kunne kreere en tom log fil på ny.

(Bruger MSSQL 2000)
Avatar billede arne_v Ekspert
05. juli 2004 - 18:52 #1
Lidt sent, men du skulle nok have prøvet:

BACKUP LOG databasenavn WITH NO_LOG
Avatar billede arne_v Ekspert
05. juli 2004 - 18:55 #2
Jeg ved ikke hvordan du kommer ud af problemet nu.

Du kunne jo prøve at:

- rename Mydatabasename_data.mdf til Mydatabasename_data.sav
- lave en ny database med en tom Mydatabasename_data.mdf og Mydatabasename_log.ldf
- kopiere Mydatabasename_data.sav til Mydatabasename_data.mdf

Men jeg har aldrig prøvet noget sådan.
Avatar billede janus_007 Nybegynder
05. juli 2004 - 19:43 #3
ja - arne er lidt på den rigtige vej.

Lav en ny db - kald den det samme som den du ikke kan attache. Når den er created så detach den og smid den gamle ind istedet for, herefter attacher du og Mssql vil herefter genopbygge loggen til minimum størrelse.
Avatar billede averiks Nybegynder
06. juli 2004 - 00:00 #4
Tak til Jer der har prøvet at hjælpe mig.

når man bruger Janus'es trick kommer databasen i "suspected mode" og den bliver synlig i EM. Derefter kan man opdatere status i sysdatabases tabellen i master databasen og få den i Emergency mode, hvorefter man via DTS kan overføre data til en ny tom database
Avatar billede arne_v Ekspert
14. juli 2004 - 22:28 #5
Derfor kunne du måske godt give janus nogle point !?