Avatar billede carparknorth Nybegynder
04. juli 2004 - 18:23 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

SQL-sætning driller (join)

Hejsa,

jeg har lige et lille problem.

Jeg skal have lavet en SQL-sætning der kan følgende:

Jeg har 2 tabeller. Jeg skal trække alle data ud af tabel 1, men hvis objektet findes i tabel 2, så skal objektet udelades.

Dvs.

Tabel 1                  Tabel 2
Objekt 1                  Objekt 1
Objekt 2

I dette lille eksempel skal Objekt 2 vises, da dette ikke findes i tabel 2. Jeg går ud fra det skal laves med en JOIN sætning, men det er jeg stadig ikke så god til.. :)

På forhånd tak.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
04. juli 2004 - 18:30 #1
select t1.tt from t1 left join t2 on t1.tt=t2.tt where t2.tt is null

t1 og t2 er tabellerne, og de har hver et felt der hedder tt
Avatar billede arne_v Ekspert
04. juli 2004 - 18:33 #2
SELECT * FROM tabel1 WHERE idfelt NOT IN (SELECT idfelt FROM tabel2)
Avatar billede arne_v Ekspert
04. juli 2004 - 18:33 #3
Hvis du bruger MySQL er du nødt til at bruge Eriks forslag
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
04. juli 2004 - 18:35 #4
subselects skulle trille fint på mysql 4.1 og frem.
Avatar billede carparknorth Nybegynder
04. juli 2004 - 18:35 #5
Den siger der er en syntaks fejl:

Set forbind = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
forbind.ConnectionString = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; Data Source=C:\Documents and Settings\Administrator\Desktop\TestScripts\Nyhedsfeeds.mdb"
forbind.Open

strSQL = "select news_Nyhedsfeeds.Objekt from news_Nyhedsfeed left join news_BrugersNyhed on news_Nyhedsfeeds.Objekt=news_BrugersNyhed.Objekt where news_BrugersNyhed.Objekt is null"
forbind.execute(strsql)
Avatar billede carparknorth Nybegynder
04. juli 2004 - 18:36 #6
ok arne_v, prøver lige.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
04. juli 2004 - 18:40 #7
Jeg kan ikke lige se din syntaksfejl. Men hvis du gider kan du læse lidt mere her:
http://www.fabalou.com/access/Queries/isnullquery.asp
Avatar billede arne_v Ekspert
04. juli 2004 - 18:40 #8
erik>

Jeg tæller normalt ikke beta versioner med - sidste jeg checkede var 4.1 stadig beta
Avatar billede carparknorth Nybegynder
04. juli 2004 - 18:42 #9
takker... det funker helt fint nu. arne_v dit eksempel fungerer. Læg et svar.
Avatar billede arne_v Ekspert
04. juli 2004 - 19:07 #10
ok