Avatar billede larsgodt Nybegynder
04. juli 2004 - 17:12 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

hvad for en linux skal jeg vælge

jeg har en gammel 166 med 48 mb ram som jeg vil prøve at instalere linux på har ikke arbejdet med linux før så hvad for en linux skal jeg vælge til denne maskine og hvordan kommer jeg igang hvordan skal harddisken formateres osv. er som sagt helt ny på det område så jeg ved ikke noget om det
Avatar billede arne_v Ekspert
04. juli 2004 - 17:15 #1
Betuder ikke så meget hvad.

Redhat Fedora, Mandrake, noget tredie.

Men du skal nok ikke regne med at køre X med det memory.
Avatar billede larsgodt Nybegynder
04. juli 2004 - 17:16 #2
har hentet redhat 9.0 ned men kan den køre på den maskine eller er den for ny
Avatar billede arne_v Ekspert
04. juli 2004 - 17:17 #3
Installations programmet kommer uden tvivl med et forslag til disk opdeling.

Og som nybegynder accepterer du bare det.
Avatar billede arne_v Ekspert
04. juli 2004 - 17:19 #4
Jeg har ikke prøvet RH9 på en 166 Pentium, men det er jeg alligevel ret sikker på
nok skal køre.

Du skal bare undlade at starte for meget. Og det grafiske vil næppe køre godt.
Avatar billede larsgodt Nybegynder
04. juli 2004 - 17:19 #5
den maskine jeg har kan ikke boote fra cdén hvordan kommer jeg igang
Avatar billede arne_v Ekspert
04. juli 2004 - 17:21 #6
Du booter på en DOS/Win9x boot disk med CD support.

Skifter til et directory (DOSUTILS eller sådan noget) og starter
et program (AUTOBOOT eller sådan noget).
Avatar billede larsgodt Nybegynder
04. juli 2004 - 17:24 #7
det prøver jeg lige vender tilbilbage når jeg har prøvet det
Avatar billede brascoe Nybegynder
04. juli 2004 - 19:13 #8
Hvad skal du bruge maskinen til?

Hvis det er en server bør du overveje en anden distro.

Feks. SME Server fra www.contribs.org

/ Brascoe
Avatar billede larsgodt Nybegynder
04. juli 2004 - 19:20 #9
skal bare bruge den til at se hvad linux er for noget sådan lidt for sjov
Avatar billede larsgodt Nybegynder
04. juli 2004 - 19:27 #10
til arne v det ser ud til at virke
Avatar billede strych9 Praktikant
04. juli 2004 - 19:47 #11
Du får ikke nogen god Linux oplevelse med den beskedne hardware der. I hvert fald kan du godt glemme at køre en grafisk brugerflade, og hvis du forsøger alligevel, så skal du i hvert fald ikke komme og melde tilbage at linux er noget møg. Når alt kommer til alt så kan man jo også i teorien installere Win2000 på en 133mhz maskine med 64mb ram, men.... ;P
Avatar billede arne_v Ekspert
04. juli 2004 - 19:48 #12
så ligger jeg et svar
Avatar billede brascoe Nybegynder
04. juli 2004 - 19:49 #13
Surt den ikke kan boote fra cdrom drevet da det nok mere er http://tyge.sslug.dk/knoppix/ du burde kigge på - Alternativt teste det på din standard PC eftersom Konppix/Dappix ikke installere noget på harddisken.

/ Brascoe
Avatar billede arne_v Ekspert
04. juli 2004 - 19:49 #14
Nu er folk jo forskellige.

Jeg synes jo at vil man lære Linux så skal man netop køre console mode.

Ellers lærer man ikke rigtigt Linux.
Avatar billede larsgodt Nybegynder
04. juli 2004 - 19:54 #15
hvad er console er helt ny på linux området
Avatar billede arne_v Ekspert
04. juli 2004 - 19:56 #16
Linux har både et rigt komamndo linie interface (text mode, console mode)
og et grafisk interface byggende på X.
Avatar billede strych9 Praktikant
04. juli 2004 - 19:56 #17
larsgodt: Linux er et modulært operativsystem, hvor du har mange ting at vælge imellem. Således har du feks mulighed for at bruge flere forskellige grafiske brugerflader, i modsætning til windows hvor du kun kan benytte een.
Når Arne siger "console" så mener har Linux modstykke til en DOS kommandoprompt.
Avatar billede larsgodt Nybegynder
04. juli 2004 - 20:00 #18
ok nu vil jeg lige se hvad det er er for noget har hørt meget om linux men har aldrig arbejdet med det
Avatar billede brascoe Nybegynder
04. juli 2004 - 20:01 #19
Hvis man søger consollen vil man elske SME Serveren - Den er uden X

/ Brascoe
Avatar billede larsgodt Nybegynder
04. juli 2004 - 20:06 #20
jeg er ikke så meget inde i text mode men det kommer jeg nok kan jeg høre på det hele
Avatar billede bonehead Nybegynder
04. juli 2004 - 20:48 #21
Hvis du insisterer på at køre linux på din lille P166, så ja. Du skal regne med mindst 64, helst 128, gerne 256 MB RAM til at køre med grafisk brugermiljø på Linux. Den bruger RAM'en på en anden måde end windows gør.
En RedHat9 med 128 MB ram kører _meget_ hårdt på sin swap.

En så lille maskine er svær at få Linux til at køre på. Den kræver noget mere arbejde end en gængs lille desktop-PC af nyere dato gør, og du bliver formentlig også stillet overfor nogle valg vedr. hvilke pakker der skal fravælges i installationen af RedHat før det vil køre.
Husk på forskellen her; Windows installeres som råt styresystem (med mediaplayer, IE og OE), RedHat installeres som komplet pc med office-pakke, browser, e-mailklient, servermoduler, masser af drivere til alt muligt underligt, og også en håndfuld spil. Du skal regne med, at en gennemsnitlig RedHat Desktop installation fylder godt 1 GB.

For brugervenlighedens skyld, vil jeg anbefale dig Mandrake Linux som startsted. Mandrake har længe været i front mht. brugervenlighed og grafiske, letforståelige miljøer til komplicerede konfigurationer, og de har også et _meget_ stort supportsite, skrevet til netop nybegyndere.
Vil du hellere have en linux du bare skal se lidt på uden at installere den, vil jeg også som brascoe ovenfor, foreslå Knoppix.

... men under alle omstændigheder, prøv at finde en større PC - ellers gå på udkig efter en _meget_ gammel linux. Nutidens distributioner er ikke lavet skrabede som udgangspunkt, fordi moderne maskiner sagtens kan trække de store, flotte (og tunge) grafiske brugerflader.
Avatar billede larsgodt Nybegynder
04. juli 2004 - 20:52 #22
ok har en 500 mhz maskine med 256 mb ram som jeg overvejer at køre linux på men ville lige først se hvordan det virker inden jeg begynder på det
Avatar billede arne_v Ekspert
04. juli 2004 - 20:57 #23
Hvis man holder sig til console mode og er lidt selektiv med hvad man installerer
så kan man klare sig med rimeligt beskedent hardware.
Avatar billede bonehead Nybegynder
04. juli 2004 - 21:06 #24
arne_v: Jeg er fuldstændigt enig med dig, men jeg mener ikke console mode er et godt sted at starte for en nybegynder, hvis vedkommende ikke er vant til bash's kommandostruktur. Der ville jeg hellere give nybegynderen en grafisk distro, så han lærer terminologien. Der vil selvfølgelig komme noget console ind i billedet før eller siden, men har man terminologien for de fleste ting på plads, er man noget bedre stillet.

larsgodt: Den maskine lyder for mig _noget_ bedre at starte med linux på. Jeg har selv fedora kørende på en næsten tilsvarende (det navn, RedHat føres under nu), og mener selv det går fint. ;-) Den vil ikke spille de fede spil eller noget, men du får absolut fornemmelse af hvad linux kan uden for meget ventetid.
Avatar billede arne_v Ekspert
04. juli 2004 - 21:10 #25
Min holdning er at vil man cykle rundt i Gnome/KDE så kan man ligeså
godt køre Windows.

Hvis man vil lære noget Linux så starter man med ls kommandoen og kører så
frem ad.
Avatar billede bonehead Nybegynder
04. juli 2004 - 21:35 #26
Det er nemt at sige for en der kan, og uhyggeligt svært at overskue konsekvensen af for en, der aldrig har set systemet før.

Kort sagt; ikke enig. ;-)
Avatar billede arne_v Ekspert
04. juli 2004 - 21:55 #27
Hvordan tror du folk lærte EDB inden de grafiske bruger grænse flader
blev opfundet ?

Man gik igang og lærte det. Og folk er altså ikke dummere idag end de var
for 20 år siden.

Hvis man skal lære Linux fordi ens arbejdsplads skifter til Linux - ja så er
det på med Gnome, OpenOffice, Mozilla og klikkeriet.

Men hvis man skal lære Linux fordi man vil lære noget om Linux og hvorfor
det er anderledes end Windows, så mener jeg at man skal lære at begå
sig i bash.

Indrømmet det tager lidt tid og en utålmodig bruger giver op. Men den ihærdige
lærer faktisk noget.
Avatar billede bonehead Nybegynder
04. juli 2004 - 22:12 #28
Jeg husker udmærket hvordan jeg selv lærte dos, basic scripting og hvad der ellers var til dengang.
Men dengang for 20 år siden var læren om og brugen af computere også forbeholdt rigtige nørder. Man skulle have viljen til at lære det - ellers faldt man simpelthen af. Forskellen mellem datidens og nutidens brugere er stor. I dag, hvor de fleste er flasket op med Windows brugerfladen, forventer de at have grafisk miljø og let adgang til de mest gængse funktioner.

Givet, hvis man absolut insisterer på at lære det hele fra bunden af, lærer man mest ved at starte med bash, og gå videre derfra. Det er der bare ikke mange der gør, for forventningen til et operativsystem i dag er, at skal det blive til noget, skal det også have grafisk miljø. Det har selv *bsd-folkene indset.
Avatar billede thomas_nj Nybegynder
04. juli 2004 - 23:04 #29
www.linuxbog.dk er der en bog der hedder friheden til at lære unix. Når du har læst den vil du godt kunne begå dig nogenlunde i tekstmode