Avatar billede superjma Nybegynder
04. juli 2004 - 13:04 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

MySQL tilgang

Jeg har læst artiklen http://www.eksperten.dk/artikler/282, men denne vil ikke kompilere på min maskine (debian).

Jeg har installeret libmysqlclient-dev og gcc og g++, men ingen alligevel siger den "mysql.h: No such file or directory".

Er der nogle der ved hvorfor?

Hvordan løser jeg dette?

Jeg har ikke den store erfaring med at programmere C eller C++, så jeg skrev bare eksemplerne fra artiklen ind og forsøgte at kompilere.
Avatar billede arne_v Ekspert
04. juli 2004 - 14:01 #1
Du skal compile med en kommando lidt lignende:

gcc -I/usr/include/mysql query.c /usr/lib/mysql/libmysqlclient.a -lz -o query

(muligvis skal stierne rettes til)
Avatar billede arne_v Ekspert
04. juli 2004 - 14:01 #2
282 har en "forhistorie" i http://www.eksperten.dk/artikler/206
Avatar billede arne_v Ekspert
04. juli 2004 - 14:02 #3
Men man skal forklare compileren hvor den skal lede efter mysql.h med -I flaget
Avatar billede superjma Nybegynder
04. juli 2004 - 17:45 #4
Tak. Compilingen gik bedre nu.. Nu fandt den mysql.h.

Skulle dog bruge /usr/lib/libmysqlclient.a uden et mysql-bibliotek.

Men nu får jeg nogle andre fejl. Dette er blot de 2 første. Jeg antager at resten bunder i samme problem.

undefined reference to `std::cerr'
undefined reference to `std::basic_ostream<char, std::char_traits<char> >& std::operator<< <std::char_traits<char> >(std::basic_ostream<char, std::char_traits<char> >&, char const*)'
Avatar billede arne_v Ekspert
04. juli 2004 - 17:49 #5
Bruger du gcc eller g++ til at compile med ?

Hvis gcc så prøv med g++ !
Avatar billede arne_v Ekspert
04. juli 2004 - 17:50 #6
Altså:

g++ -I/usr/include/mysql query.c /usr/lib/libmysqlclient.a -lz -o query
Avatar billede superjma Nybegynder
04. juli 2004 - 17:54 #7
Det er lige meget, hvilken. Begge giver fejl. G++ giver flg.
/usr/lib/libmysqlclient.a(viossl.o)(.text+0x81): In function `sslaccept':
: undefined reference to `SSL_new'
/usr/lib/libmysqlclient.a(viossl.o)(.text+0xc6): In function `sslaccept':
: undefined reference to `ERR_get_error_line_data'

Disse fejl kan jeg dog se også findes med gcc, dog længere nede. Compilerer jeg med c++ løser det altså nogle af fejlene.. Men der er stadig en række fejl ala ovenstående.
Avatar billede arne_v Ekspert
04. juli 2004 - 18:05 #8
Godt spørgsmål - den mangler noget SSL.

Virker det selvom der er de fejl ?

Har du openssl installeret på systemet ?

Hvilken version af MySQL bruger du ?
Avatar billede superjma Nybegynder
04. juli 2004 - 18:38 #9
Ja det har jeg. Jeg har også libwww-ssl0 og libssl-dev installeret. (ved ikke om der er andre jeg mangler.. men det er der jo tilsyneladende)

Min mysql er 4.0.16-2.
Avatar billede arne_v Ekspert
04. juli 2004 - 19:09 #10
Prøv og put -lssl på kommando linien
Avatar billede superjma Nybegynder
04. juli 2004 - 19:25 #11
Tusind tak. Det virkede.. Det havde jeg aldrig gættet selv.

Hvorfor kan den ikke selv finde ud af det? Det kan php, perl og Java...
Avatar billede arne_v Ekspert
04. juli 2004 - 19:51 #12
På nogen måder er C og C++ lidt mere "low level".
Avatar billede arne_v Ekspert
04. juli 2004 - 19:52 #13
Nu vil jeg også ligge et svar