Avatar billede sepelio Nybegynder
04. juli 2004 - 12:39 Der er 20 kommentarer og
2 løsninger

Gøre min computer lydløs

Hej derude.

Jeg ville gerne gøre min computer rigtig lydløs, jeg har købt en strømforsyning på 17db, men ville gerne have noget til at gøre harddisken, cpu cooleren og hvad der ellers larmer lydløs - eller ik helt lydløs, men sådan at man næsten bare kun kan høre en stile brise :D..

Har hørt om sådan nogle kasser man kan putte harddiske i så de næsten er musestille - hvor meget koster disse? Og hvad kan i ellers anbefale mig at købe for at den bliver rimelig lydløs?
Avatar billede sepelio Nybegynder
04. juli 2004 - 12:50 #1
Arhh fuck! Glemte faktisk en ting mere der er en helt anden ting.. Jeg har haft en masse problemer med hardware, og har endt op med at jeg blev nødt til at købe et nyt motherboard.. Men jeg har også købt en 120 gb, imens jeg havde en gammel 80 som jeg altid har brugt - men efter udskiftet af motherboardet er min 80gb gået fra 80 til 30 gb. Lidt ærgeligt :( - Nogen der ved hvad det kan skyldes? Vil computeren ik have mere end 150 gb i compen? ELler hvad sker der?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
04. juli 2004 - 12:56 #2
Prøv at sætte hd'erne på hver sit kabel og check at de er jumpet rigtigt.
Er det i bios eller windows du ser at der kun er 30 GB plads ? Hvad siger diskhåndtering mht plads ? Hvis der allerede var partitioner på disken kan det være at der blot skal et nyt drevbogstav ind for at alle partitionerne bliver synlige.
Avatar billede mancap Nybegynder
04. juli 2004 - 12:58 #3
Alternativt til at købe de kasser, du kan putte dine diske i, vil jeg anbefale, at hænge hardiskene op i elastikker inde i kabinettet. Jeg har selv gjort det, og det mindsker resonansstøjen betydeligt :-)
Avatar billede sepelio Nybegynder
04. juli 2004 - 12:59 #4
Den siger der kun er 30 i både diskhåndtering og i selve windows - det er ik partitioner der mangler bogstaver, desværre.. Jeg har ik lige tjekket i bios.. Men det gør jeg ligeom lidt.. :) Det med om de er jumpet rigtigt? Dvs. jeg skal prøve med harddisken en af gangen?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
04. juli 2004 - 13:02 #5
Til harddisken:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=20045
Mht køler til cpu'en er det lidt svært når du ikke har fortalt om det er AMD eller Intel.
Hvis du har grafikkort med blæser på kan du sætte Zalmans blæserløse kit på det.

Ja, prøv dem en ad gangen og ellers skal den ene sættes som Master og den anden som slave hvis de sidder på samme kabel. Er de på hver sit kabel bør de begge være master og evt. cdrom'er bør være slave.
Avatar billede sepelio Nybegynder
04. juli 2004 - 13:08 #6
Jeg venter lige med at acceptere jeres svar for det med lydløsheden lyder godt, men er ik lige færdig med det andet jo :P..

Det er en Intel P4 3.0 ghz..

mancap, det lyder da ret interessant, må jeg lige prøve.. men skal man ik skrue dem tilbage igen hvis man lige skal flytte den til et lan el. lign?
Avatar billede sepelio Nybegynder
04. juli 2004 - 13:17 #7
Larmer harddisken egentlig rigtig meget? Hvad er det der larmer mest? Strømforsyning? Harddisk? CPU cooler?
Avatar billede sepelio Nybegynder
04. juli 2004 - 13:58 #8
Tonnybrandt - ang. Zalman tingen så har jeg kigget lidt på edbpriser.dk og har ik rigtig fundet noget hvor der stod fanless - så jeg forstår ik helt, er det sådan en fætter her: http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=24848 ?
Avatar billede sepelio Nybegynder
04. juli 2004 - 14:00 #9
Arhh fuck jeg er dum - det er da sådan en her: http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=40775 ..
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
04. juli 2004 - 14:34 #10
Ja, det er den jeg mener *s*
Avatar billede sepelio Nybegynder
04. juli 2004 - 14:35 #11
Okay.. Der går lige lidt tid før jeg kan prøve det med harddisken, men vender tilbage så snart jeg har prøvet.. :)
Avatar billede sepelio Nybegynder
04. juli 2004 - 16:09 #12
Det hjalp ikke at sætte dem til hver for sig.. Skal jeg prøve at sætte de to harddiske til master og så cdrom drev til slave?
Avatar billede sepelio Nybegynder
04. juli 2004 - 16:10 #13
Arhh hov.. De sidder på samme kabel.. Og 30/80'eren er master for der er win på og 120'eren er slave.. imens cdrom drevet også er master..
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
04. juli 2004 - 16:25 #14
Ja, sæt dem på hver sit kabel som master og evt. cdrom drev som slave.
Avatar billede sepelio Nybegynder
04. juli 2004 - 17:41 #15
Altså mener du sådan her, et kabel går fra IDE1 op til den ene hd, og så går der et fra IDE2 hen til harddisken som videre går hen til cdrom drevet? Hvor at cdrom drevet er kommet i slave stikket, og harddisken i master stikket - og så sætter jeg harddiskene som master i bios og cdrom drevet som slave i bios? Right?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
04. juli 2004 - 18:04 #16
Det er jumperne bag på harddisken og cdrom'en der bestemmer om de er Master eller slave.
Kig efter en label på harddiske og cdrom hvor der vist hvordan de små jumpere skal sidder for at de er enten det ene aller andet.
Hvor på kablet de sidder er ligegyldigt blot der kun er 1 master og 1 slave på hvert kabel.
Bios aflæser jumpernes placering og viser blot hvad der er master og slave. Man kan ikke selv sætte noget op herinde mht master/slave.
Avatar billede mancap Nybegynder
04. juli 2004 - 18:18 #17
Ang. elastik-ophæng. Jo, du bør være forsigtig hvis du skal transportere maskinen. Evt. lige skrue diskene fast. Iøvrigt skal du være obs. på at nogle elastikker har det med at blive møre og knække, under de forhold der er i kabinettet.

Jeg vil dog absolut anbefale at gøre det, da det har hjulpet meget på støjen fra min maskine :-)

Prøv engang at lægge hånden på kabinettet når maskinen er tændt. Kan du mærke når diskene læser/skriver? ..i så fald er der noget at hente med elastiktricket :-)
Avatar billede mushkin Nybegynder
04. juli 2004 - 23:09 #18
Mht. støjen kan du købe Magic Fleece måtter til dit kabinet. Eller også købe et nyt lyddæmpet kabinet.
Læs evt. min guide til en støjsvag pc http://www.eksperten.dk/artikler/353
Avatar billede sepelio Nybegynder
05. juli 2004 - 23:35 #19
Ved ik om det er for sent at spørge, men hvad med vandkøling? Larmer det? Og køler det godt?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
05. juli 2004 - 23:54 #20
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=84946

Uden blæser overhovedet !!!

Jeg kender ikke systemet og men her er en test, så kan du selv læse lidt om det:
http://www.nordichardware.com/reviews/cooling/2004/Zalman_passiv/
Avatar billede sepelio Nybegynder
17. juli 2004 - 12:12 #21
tonnybrandt fyr lige op under et svar så du ka få dine point..
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
17. juli 2004 - 12:36 #22
Takker for point :-)