Avatar billede dtelya Nybegynder
03. juli 2004 - 21:03 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Oprettelse af forbindelse til Navison Attain database

Vi har i forbindelse med udvikling af en Webshop brug for at forbinde os til en Navision Attain database for at hente og indsætte data heri.

Da dette er første gang vi prøver det er vi i tvivl om hvordan dette foregår. Først og fremmest skal vi vel have en Navsion database ODBC driver, samt kendskab til tabelstrukturen(E/R diagram). Hvis nogen er i stand til at give os et hint vil det være en stor hjælp?

Vi er i besiddelse af Visual Studio og vil gerne udvikle i C#. Alternativer er dog ikke noget problem.
Avatar billede karsten_madsen Juniormester
05. juli 2004 - 08:21 #1
ODBC forbindelsen er meget let. Det er en ganske almindelig odbc forbindelse fra MBS.
Hvis i derefter åbner forbindelsen til databasen i f.eks. excel. kan i se strukturen i databasen.
Avatar billede dtelya Nybegynder
07. juli 2004 - 21:06 #2
Ok, så med andre skal vi blot bede virksomheden om at oprette en odbc datasource med aftalt brugernavn/adgangskode som vi så forbinder til?

I Øvrigt:
Er det muligt at teste sit software med en navision database uden selv at være i besiddelse af Navision systemet? Ligger der f.eks. nogle eksempel databaser på nettet som man kan prøve at oprette forbindelse til eller er en shareware version af Navision Attain tilgængelig ...?
Avatar billede karsten_madsen Juniormester
07. juli 2004 - 21:52 #3
1. Ja, den nemmeste måde at få overblik over strukturen er ved at logge på vha odbc, evt. en fil-dsn, så er firmaet fri for at afsløre passwords for jer.

2. Ja, databasen og Navision C/ODBC er nok.
Shareware-version af Attain - ha ha ;-) Det er Microsoft vi snakker om ;-)
Avatar billede dtelya Nybegynder
12. juli 2004 - 16:54 #4
Undskyld den manglende aktivitet ... Der har været lidt travlt de sidste par dage. Et sidste spørgsmål: Hvad er Navision C/ODBC (klientdelen af Navision formoder jeg ..?) og hvordan får man fat i det ?
Avatar billede karsten_madsen Juniormester
12. juli 2004 - 17:43 #5
c/odbc er dsn-driveren til navision. Uden den kommer du nok ikke langt i odbc. c/odbc ligger på den cd med navision. Navision udleverede (før det blev til mbs) cd'er for små eller ingen penge, men mon ikke jeres kunde har en original-cd. Husk at c/odbc skal være samme version (eller nyere) end databasen. Hvis den er ældre får i problemer med kompatibilitet (især datoer) og fejlmeddelelsen fra odbc'en er ikke gennemskuelig.

I er meget velkomne til at kontakte mig på mail km@alsit.dk eller telefon 74472802
Avatar billede beetle Nybegynder
14. juli 2004 - 02:06 #6
C/ODBC er klart den simpleste adgangsmulighed, men hvis i hellere vil rode med C++  kan C/FRONT anbefales. C/FRONT er (som C/ODBC) tilgængelig på produkt-cd'en.