Avatar billede tlunde Nybegynder
02. juli 2004 - 16:24 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Switch - 512 kb eller 1 mb ram

hej,
Jeg har overvejet at anskaffe mig en 5-ports switch, men ville lige høre hvor meget det betyder om den er på 512 eller 1 mb ram?

har ikke så meget forstand på det :)
Avatar billede msl55 Nybegynder
02. juli 2004 - 17:15 #1
du skal have 1MB... switchen bruger ram til at holde styr på hvilke porte der
hvilke(t) netkort (læs: MAC-adresse(r)). Desuden bruger den ram til at gemme data til en port hvis denne er optaget, ses specielt ved half duplex.
Avatar billede renehinsch Praktikant
02. juli 2004 - 18:11 #2
Det afhænger af din forventede load per port

Ved fuld load 100 mbps load:
1Mb = 8Mbit = 125 msec data til deling for alle porte.
512Kb = 4Mbit = 62msec data til deling for alle porte.

Jeg tro ærlig talt ikke du kan mærke forskel, hvis du skal anvende den til alm. hjemmenetværk. Det kunne såmænd klares fint med en hub (som du i denne sammenhæng kan vælge at kalde en switch uden ram)
Avatar billede portnoy Nybegynder
02. juli 2004 - 19:44 #3
Switchen bruger rigtigt nok ram til at styre forskellige ting, bla. ARP og forskellige andre ting, men på en hjemme netværk betyder det intet. Med mindre du har + 15 pc´ere koblet på samme switch.
Avatar billede tlunde Nybegynder
03. juli 2004 - 00:05 #4
Okay, jeg skal lige have en ting klart! Hvad er forskellen på en hub og en switch?

Det jeg skal bruge, er at have en pc på nettet (muligvis 2 senere, hvis jeg får anskaffet mig en bærbar) og en playstation 2, som jeg skal spille med online...Det er det eneste og max hvad jeg kommer til at bruge switch'en til...

Så med dette forbrug, skal jeg så vælge denne switch med 1 mb ram:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=50237

Eller denne med 512 kb ram:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=71300

Og hvad med mærkerne? Er der noget bestemt jeg skal kigge efter der, eller er det lige meget??

Hvis det er lige meget om jeg til mit forbrug tager en switch med 512 kb eller 1 mb ram, så hælder jeg mest til den sidste, da jeg syntes at den er noget pænere end den første :)
Avatar billede renehinsch Praktikant
03. juli 2004 - 22:57 #5
Som sagt er det lige meget i dit tilfælde. Du har det mindst krævende setup.

Kort fortalt fungere en hub som med walkie-talkies. Når een station sender kan alle høre hvad der bliver sagt og må vente med at sende.
En switch (som i telefon switchboard) fungerer som et omstillingsanlæg så A og B kan snakke samtidig med at C og D snakker samt E og F osv.