Avatar billede vejby_ Nybegynder
01. juli 2004 - 21:15 Der er 13 kommentarer

Ændre størrelse på et billed uden det mister sin kvalitet.

Jeg har et par billeder jeg skal have lavet mindre til min hjemmeside.. jeg har photoshop, så hvis der bare er en der lige kan hjælpe mig. :D

på forhånd tak :D
Avatar billede sylle Novice
01. juli 2004 - 21:26 #1
Åben billedet og gå i "Image Size" - her skal resolution være 72 pixels/inch. Sørg for der er flueben i "Constrain Proportions" så kan du ændre billedets fysiske størrelse i width eller hight og bibeholde proportionerne.
Når du gemmer billedet er det bedst at bruge "Save for web" da det komprimerer billedet til web. Brug JPEG hvis det er et billede med mange farver/detaljer og GIF hvis det er et billede med få rene farver - du kan prøve dig frem med indstillingerne, og se filstørrelsen i bunden af vinduet.

Håber det kunne hjælpe :o)
Avatar billede vejby_ Nybegynder
01. juli 2004 - 21:30 #2
mange tak... nu håber jeg at det virker:D
Avatar billede sylle Novice
01. juli 2004 - 21:37 #3
Ps. Hvis billedet skulle komme til at virke lidt uskarpt, kan det være en god idé at lave billederne lidt skarpere - gå i "Filter" --> "Sharpen" --> "Unsharp Mask" (Amount 50-100% - Radius 0,5 pixels - Threshold 0) prøv dig frem med indstillingerne :o)
Avatar billede vejby_ Nybegynder
01. juli 2004 - 21:38 #4
hey.. det blev alt grimt af det..
Avatar billede sylle Novice
01. juli 2004 - 21:43 #5
nu ved jeg heller ikke hvilke slags billeder du sidder med, og hvilken størrelse de skal vises i... men har man f.eks. et billede af en person som virker lidt uskarp, er det en god funktion til at få billedet til at virke mere skarpt.
Avatar billede vejby_ Nybegynder
01. juli 2004 - 21:44 #6
ka jeg sende et billed til dig..? får det ser sq ik rigtig bedre ud sådan her:(
Avatar billede sylle Novice
01. juli 2004 - 21:45 #7
ja... det kan du godt - mediegrafisk@hotmail.com
Avatar billede vejby_ Nybegynder
01. juli 2004 - 21:48 #8
okay. jeg sender det nu.. jeg vil gerne have det i width="340" height="184".. hvis du ka finde ud af det..:)

mange tak for hjælpen :D
Avatar billede sylle Novice
01. juli 2004 - 21:55 #9
Er du på MSN? - så kan jeg lige sende den tilbage derover...
Avatar billede sylle Novice
01. juli 2004 - 21:57 #10
og nej... unsharpen mask er ikke så god en funktion til grafik... kun til fotos ;o)
Avatar billede triple-x Nybegynder
02. juli 2004 - 10:27 #11
Sylle - unsharp mask, skal du også passe på med :) den ødelægger som regel mere end den gavner hvis du ik lige har styr på det.
Avatar billede sylle Novice
04. juli 2004 - 00:37 #12
Jeps... helt rigtigt - men når man så har styr på det, er det dejligt at få alle detaljerne med i billederne og få dem til at stå skarpt ;o)
Avatar billede triple-x Nybegynder
04. juli 2004 - 00:58 #13
sylle - ja rigtig nok ;) men ikke nødvendig hvis du tager billedet ordenlig fra start *GG* ej der er mange forskellige meninger om dette, også i fotograf branchen, nogle fotografer bruger det på alle deres billeder hvor andre kun bruger det meget meget sjællendt.