Avatar billede ruwald Nybegynder
01. juli 2004 - 20:37 Der er 5 kommentarer

mail (php-funktion) problemer

Jeg har følgende simple linje;

$retval = mail($to, $sbjct, $bdy, "From: Ruwald <bjorn@ruwald.com>");

Det fungerer fint på min egen computer, hvor jeg selv sætter SMTP til min udbyders.

Når jeg uploader det til mit webhotel hos surftown virker det ikke - jeg har checket ini og SMTP er sat til localhost, hvilket skulle være rigtigt. Jeg har dog også prøvet med ini_set() at ændre smtp til forskellige servere uden positivt resultat.

Input?????
Avatar billede neess Nybegynder
01. juli 2004 - 20:39 #1
Ellers kan du bruge denne function, virker fint hos mig. Og under støtter html og det hele

<?
function SendMail($From,$FromName,$To,$ToName,$Subject,$Text,$Html){
$OB="----=_OuterBoundary_000";
$IB="----=_InnerBoundery_001";
$Html=$Html?$Html:preg_replace("/\n/","{br}",$Text)
  or die("neither text nor html part present.");
$Text=$Text?$Text:"Sorry, but you need an html mailer to read this mail.";
$From or die("sender address missing");
$To or die("recipient address missing");

$headers ="MIME-Version: 1.0\r\n";
$headers.="From: ".$FromName." <".$From.">\n";
$headers.="To: ".$ToName." <".$To.">\n";
$headers.="Reply-To: ".$FromName." <".$From.">\n";
$headers.="X-Priority: 1\n";
$headers.="X-MSMail-Priority: High\n";
$headers.="X-Mailer: My PHP Mailer\n";
$headers.="Content-Type: multipart/mixed;\n\tboundary=\"".$OB."\"\n";

//Messages start with text/html alternatives in OB
$Msg ="This is a multi-part message in MIME format.\n";
$Msg.="\n--".$OB."\n";
$Msg.="Content-Type: multipart/alternative;\n\tboundary=\"".$IB."\"\n\n";

//plaintext section
$Msg.="\n--".$IB."\n";
$Msg.="Content-Type: text/plain;\n\tcharset=\"iso-8859-1\"\n";
$Msg.="Content-Transfer-Encoding: quoted-printable\n\n";
// plaintext goes here
$Msg.=$Text."\n\n";

// html section
$Msg.="\n--".$IB."\n";
$Msg.="Content-Type: text/html;\n\tcharset=\"iso-8859-1\"\n";
$Msg.="Content-Transfer-Encoding: base64\n\n";
// html goes here
$Msg.=chunk_split(base64_encode($Html))."\n\n";

// end of IB
$Msg.="\n--".$IB."--\n";

// attachments
if($AttmFiles){
  foreach($AttmFiles as $AttmFile){
  $patharray = explode ("/", $AttmFile);
  $FileName=$patharray[count($patharray)-1];
  $Msg.= "\n--".$OB."\n";
  $Msg.="Content-Type: application/octetstream;\n\tname=\"".$FileName."\"\n";
  $Msg.="Content-Transfer-Encoding: base64\n";
  $Msg.="Content-Disposition: attachment;\n\tfilename=\"".$FileName."\"\n\n";

  $Msg.=$FileContent;
  $Msg.="\n\n";
  }

//message ends
$Msg.="\n--".$OB."--\n";
mail($To,$Subject,$Msg,$headers);
//syslog(LOG_INFO,"Mail: Message sent to $ToName <$To>");
}
?>
Avatar billede neess Nybegynder
01. juli 2004 - 20:40 #2
var et svar
Avatar billede ruwald Nybegynder
01. juli 2004 - 20:45 #3
Hej neess,

Jeg har kigget lidt på den der (der er en lignende i php dokumentationen, altså send mail), men mail() virker bare så meget mere overskueligt. Kan ovenstående gøres simplere??
Avatar billede neess Nybegynder
01. juli 2004 - 20:50 #4
Vil sige den er vildt simpel. Du sætter den ind i din kode. Og når du skal bruge den kalder du den sådan her
SendMail(
  "afsender@mail.dk","afsender navn",        //sender
  $email,"Recipients Name",    //recipient
  "emne",                              //subject
  $TEXT,$besked);
$text er for dem som ikke kan læse html
$besked er til html mails.
Avatar billede Slettet bruger
02. juli 2004 - 12:06 #5
neess: Din funktion bruger jo også mail(), så hvis det ikke virker at kalde mail() normalt, så vil din funktion heller ikke virke.

ruwald:
I php.ini er der tre indstillinger til mailserver:

1) SMTP
2) sendmail_from
3) sendmail_path

De første to bruges kun på Windows og den sidste bruges kun på Unix (og lignende).