Avatar billede jchillerup Nybegynder
01. juli 2004 - 20:10 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Onmouseover på én td, får hele tr til at skifte baggrund

Hej eksperter,
Jeg har en masse tabelrækker med 2 celler i hver.
Det er sådan, at hele TR'en, ved OnMouseOver på en af TD'erne, skal skifte baggrund. Grunden til, jeg ikke bare har sat OnMouseOver på TRen er, at teksten i én af TD'erne samtidig skal skifte farve, og det kan man, mig bekendt, ikke gøre uden et navn.
Er der en måde, ligesom med forms, at alle felterne har en plads i et array, fx med forms, (document.forms[0].fields[2] (1. form på siden, 3. felt i den form))?
Avatar billede jchillerup Nybegynder
01. juli 2004 - 20:12 #1
Rettelse: document.forms[0].elements[2].. Undskyld.
Avatar billede mm12010 Nybegynder
01. juli 2004 - 20:13 #2
du kan gøre sådan:

<td onmouseover="this.parentNode.style.backgroundColor='red'" onmouseover="this.parentNode.style.backgroundColor='blue'">txt</td>
Avatar billede mm12010 Nybegynder
01. juli 2004 - 20:14 #3
du kan oz hente alle tr's ind i et array med:

trArray=document.getElementsByTagName("TR");
Avatar billede jchillerup Nybegynder
01. juli 2004 - 20:19 #4
Tusind tusind tak, mm12010. Jeg havde kun brug for dit første eksempel, og det virker lige som jeg ville have det.
Avatar billede jchillerup Nybegynder
01. juli 2004 - 20:19 #5
Smid bare et svar, hvis du vil have points.
Avatar billede mm12010 Nybegynder
01. juli 2004 - 20:19 #6
selv tak :o)
Avatar billede jchillerup Nybegynder
01. juli 2004 - 20:26 #7
Lige en ting mere: Hvis nu jeg har en celle til venstre, og jeg gerne vil have noget ændret i cellen til højre (tekstfarve), hvordan kan jeg så gøre det?
Avatar billede roenving Novice
01. juli 2004 - 20:26 #8
<table>
<tr onmouseover="this.style.backgroundColor='#ccc';this.firstChild.style.color='green'" onmouseout="this.style.backgroundColor='#eee';this.firstChild.style.color='black'" style="background-color:#eee;">
<td>Her er en tekst, som skifter farve</td>
<td>Denne tekst skifter ikke farve</td>
</tr>
</table>
Avatar billede jchillerup Nybegynder
01. juli 2004 - 20:29 #9
Spændende. Hvad så, hvis det er cellen til højre, der har teksten, der skal skifte. Så kan man vel ikke bare lave "firstchild", vel? Er der et array, fx child[], som har alle TD'er under en TR?
Avatar billede jchillerup Nybegynder
01. juli 2004 - 20:30 #10
- Ja, det var der..
Avatar billede jchillerup Nybegynder
01. juli 2004 - 20:31 #11
children[], hvis nogen skulle være interesserede.
Avatar billede roenving Novice
01. juli 2004 - 20:32 #12
-- som er ie-only, men du kan bare bruge childNodes, den skulle du overalt !-)
Avatar billede jchillerup Nybegynder
01. juli 2004 - 20:36 #13
Tusind, tusind, tusind tak.
Avatar billede mm12010 Nybegynder
01. juli 2004 - 20:48 #14
øhh... er det kun mig der ikke får nogen mails?
Avatar billede jchillerup Nybegynder
01. juli 2004 - 20:48 #15
Hov! Nej den er da ej! Prøv at se dette eksempel i Mozilla:

<table>
<tr onmouseover="this.style.backgroundColor='#ccc';this.childNodes[1].style.color='green'" onmouseout="this.style.backgroundColor='#eee';this.childNodes[1].style.color='black'" style="background-color:#eee;">
<td>Her er en tekst, som skifter farve</td>
<td>Denne tekst skifter ikke farve</td>
</tr>
</table>

Det er da den venstre, hvis tekstfarve bliver ændret. Hvad er den rigtige løsning?
Avatar billede roenving Novice
01. juli 2004 - 20:52 #16
Noget mærkværdigt noget ...

I andre sammenhænge har IE en ideosynkrasi om at betragte linjeskift i html-kode som noget, når vi kommer til childNodes er det åbenbart Mozilla ,-(

Prøv i een linje:

<table><tr onmouseover="this.style.backgroundColor='#ccc';this.childNodes[1].style.color='yellow'" onmouseout="this.style.backgroundColor='#eee';this.childNodes[1].style.color='black'" style="background-color:#eee;"><td>Denne tekst skifter ikke farve</td><td>Her er en tekst, som skifter farve</td></tr></table>
Avatar billede roenving Novice
01. juli 2004 - 20:53 #17
<table></table> behøver ikke være med, så du kan godt placere dine table-rows hver for sig ...
Avatar billede mm12010 Nybegynder
01. juli 2004 - 20:55 #18
og så må det vel være childNodes[0] og childNodes[1] i stedet for [1] og [1]
Avatar billede mm12010 Nybegynder
01. juli 2004 - 20:56 #19
tosse herfra - glem det ;-)
Avatar billede jchillerup Nybegynder
01. juli 2004 - 21:08 #20
LANGT om længe virker det! Mange tak.
Avatar billede roenving Novice
01. juli 2004 - 21:14 #21
--og det skulle ikke være så svært at smide det som funktion, så du kan have alle dine rækker reagerende, som du vil:

<script type="text/javascript">
function trOver(tr){
  tr.style.backgroundColor='#aaa';
  tr.childNodes[1].style.color='yellow';
}
function trOut(tr,bgcol){
  tr.style.backgroundColor=bgcol;
  tr.childNodes[1].style.color='black';
}
</script>
<table>
<tr onmouseover="trOver(this)" onmouseout="trOut(this,'#eee')" style="background-color:#eee;"><td>Denne tekst skifter ikke farve</td><td>Her er en tekst, som skifter farve</td></tr>
<tr onmouseover="trOver(this)" onmouseout="trOut(this,'#ddd')" style="background-color:#ddd;"><td>Denne tekst skifter ikke farve</td><td>Her er en tekst, som skifter farve</td></tr>
<tr onmouseover="trOver(this)" onmouseout="trOut(this,'#eee')" style="background-color:#eee;"><td>Denne tekst skifter ikke farve</td><td>Her er en tekst, som skifter farve</td></tr>
<tr onmouseover="trOver(this)" onmouseout="trOut(this,'#ddd')" style="background-color:#ddd;"><td>Denne tekst skifter ikke farve</td><td>Her er en tekst, som skifter farve</td></tr>
</table>
Avatar billede jchillerup Nybegynder
01. juli 2004 - 22:13 #22
- det har jeg gjort. Tusind tak for hjælpen.