Avatar billede mm100 Nybegynder
01. juli 2004 - 18:35 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

cdonst problemer

vi er ved at faa lavet en hjemmeside. Og den programmoer der laver den har INGEN erfaring med Mac, saa siden fungerer fint nok paa en PC, men mailscriptet fungerer ikke fra en Mac. Er der nogen der ved hvorfor det forekommer, er der noget jeg skal vaere opmaerksom paa med cdonst.dll  og mac?

Paa forhaand tak

Mikkel

PS: selve mail formen jeg taler om kan ses paa www.morten-monberg.com
Avatar billede vbcoder Nybegynder
01. juli 2004 - 18:53 #1
tja - hvis du hoster sitet på en mac server er det et problem da cdonts er en del af den smtp server der installeres på en på en windåse

hvis mac'en er en klient og sitet er hostet på win-server er det et windows komponent der skal installeres
Avatar billede mm100 Nybegynder
01. juli 2004 - 18:56 #2
Hmmm sitet ligger paa tdc's crusade.dk, og den gaar jeg kraftigt ud fra at det er en MS server. Det der sker er at folk der kommer ind paa siden fra en pc og sender en mail. mailen kommer fint frem til mig her. Men naar jeg selv proever det fra en hvilken som helst mac, saa ser det ud som om den sender, men mailen kommer bare aldrig frem?

PS: hvordan giver man point til tilfredstillende svar?
Avatar billede jpvj Nybegynder
01. juli 2004 - 18:58 #3
Det lyder meget mærkeligt at der skulle være forskel på hvordan en MAC browser submitter VS en Windows browser. I alle tilfælde bliver det submittede fortolket af serveren, så det er her fejlen skal søges.
Avatar billede mm100 Nybegynder
01. juli 2004 - 19:02 #4
Saa det vil sige at jeg skal holde op med at raabe af programmoeren og ringe til TDC istedet?
Avatar billede mm100 Nybegynder
01. juli 2004 - 19:03 #5
BTW jeg vil meget gerne vide hvordan man giver point herinde... Jeg har nu browset rundt, og jeg kan ikke lige umiddelbart finde den funktion.
Avatar billede vbcoder Nybegynder
01. juli 2004 - 19:14 #6
cdonts er formentlig ikke installeret på omtalte server.

cdonts er ikke særlig sikker set fra et hosting synspunkt.

dit mail script skal muligvis omskrives til at virke mod det email komponent som serveren har installeret.

oftest jmail men kan være andre.

prøv at lægge en asp-fil på serveren der checker for mail komponenter. jeg har for nylig set et link her på eksperten til et email komponent checker. ser lige om jeg kan finde den igen
Avatar billede vbcoder Nybegynder
01. juli 2004 - 19:18 #7
Avatar billede vbcoder Nybegynder
01. juli 2004 - 19:25 #8
når der er et svar (som nu) og du er inde på spm. så markerer du den der har svaret og klikker på accepter svar - så der det det

hvis du indsætter nedenstående kode i en asp fil - gem den fx. som emailkompo.asp - og uploader den via ftp til dit site - læg den i roden for nemheds skyld.

så skriver du www.morten-monberg.com/emailkompo.asp og genererer den et output ser viser hvilke email komponenter der er til rådighed på serveren.

<% @ Language="VBScript" %>
<% Option Explicit %>
<%
Dim theComponents(18)

theComponents(0) = Array("ABMailer.Mailman", "ABMailer v2.2+")
theComponents(1) = Array("Persits.MailSender", "ASPEMail")
theComponents(2) = Array("SMTPsvg.Mailer", "ASPMail")
theComponents(3) = Array("SMTPsvg.Mailer", "ASPQMail")
theComponents(4) = Array("CDONTS.NewMail", "CDONTS (IIS 3/4/5)")
theComponents(5) = Array("CDONTS.NewMail", "Chili!Mail (Chili!Soft ASP)")
theComponents(6) = Array("CDO.Message", "CDOSYS (IIS 5/5.1/6)")
theComponents(7) = Array("dkQmail.Qmail", "dkQMail")
theComponents(8) = Array("Dundas.Mailer", "Dundas Mail (QuickSend)")
theComponents(9) = Array("Dundas.Mailer", "Dundas Mail (SendMail)")
theComponents(10) = Array("Geocel.Mailer", "GeoCel")
theComponents(11) = Array("iismail.iismail.1", "IISMail")
theComponents(12) = Array("Jmail.smtpmail", "JMail")
theComponents(13) = Array("MDUserCom.MDUser", "MDaemon")
theComponents(14) = Array("ASPMail.ASPMailCtrl.1", "OCXMail")
theComponents(15) = Array("ocxQmail.ocxQmailCtrl.1", "OCXQMail")
theComponents(16) = Array("SoftArtisans.SMTPMail", "SA-Smtp Mail")
theComponents(17) = Array("SmtpMail.SmtpMail.1", "SMTP")
theComponents(18) = Array("VSEmail.SMTPSendMail", "VSEmail")

Function IsObjInstalled(strClassString)
    On Error Resume Next

    '// Initialize default values
    IsObjInstalled = False
    Err = 0

    '// Testing code
    Dim xTestObj
    Set xTestObj = Server.CreateObject(strClassString)

    If 0 = Err Then IsObjInstalled = True

    '// Cleanup
    Set xTestObj = Nothing
    Err = 0

    On Error Goto 0
End Function

Response.Write    "<html>" & vbNewLine & _
                vbNewLine & _
                "<head>" & vbNewLine & _
                "  <title>E-mail Component Test</title>" & vbNewLine & _
                "</head>" & vbNewLine & _
                vbNewLine & _
                "<body bgColor=doublequotewhitedoublequote text=doublequotemidnightbluedoublequote link=doublequotedarkbluedoublequote aLink=doublequotereddoublequote vLink=doublequotereddoublequote>" & vbNewLine & _
                "<font face=doublequoteVerdana, Arial, Helveticadoublequote>" & vbNewLine & _
                "<table border=doublequote0doublequote cellspacing=doublequote0doublequote cellpadding=doublequote0doublequote align=doublequotecenterdoublequote>" & vbNewLine & _
                "  <tr valign=doublequotetopdoublequote>" & vbNewLine & _
                "    <td bgcolor=doublequoteblackdoublequote>" & vbNewLine & _
                "      <table border=doublequote0doublequote cellspacing=doublequote1doublequote cellpadding=doublequote4doublequote>" & vbNewLine & _
                "        <tr valign=doublequotetopdoublequote>" & vbNewLine & _
                "          <td bgcolor=doublequotemidnightbluedoublequote colspan=doublequote2doublequote align=doublequotecenterdoublequote><font size=doublequote2doublequote color=doublequotemintcreamdoublequote><b>E-mail Component Test</b></font></td>" & vbNewLine & _
                "        </tr>" & vbNewLine

Dim i

For i = 0 To UBound(theComponents)
    Response.Write    "        <tr>" & vbNewLine & _
                    "          <td bgColor=doublequote#9FAFDFdoublequote align=doublequoterightdoublequote><font size=doublequote2doublequote><strong>" & theComponents(i)(1) & ":&nbsp;</strong></font></td>" & vbNewLine & _
                    "          <td bgColor=doublequote#9FAFDFdoublequote align=doublequotecenterdoublequote><font size=doublequote2doublequote>"

    If Not IsObjInstalled(theComponents(i)(0)) Then
        Response.Write("not installed")
    Else
        Response.Write("<strong>installed!</strong>")
    End If

    Response.Write    "</font></td>" & vbNewLine & _
                    "        </tr>" & vbNewline
Next

Response.Write    "      </table>" & vbNewLine & _
                "    </td>" & vbNewLine & _
                "  </tr>" & vbNewLine & _
                "</table>" & vbNewLine & _
                "</font>" & vbNewLine & _
                "</body>" & vbNewLine & _
                vbNewLine & _
                "</html>" & vbNewLine
%>
Avatar billede mm100 Nybegynder
01. juli 2004 - 19:26 #9
Super jeg har sendt det script videre til dem, og jeg vil gerne give dig pointene men ved ikke hvordan det goeres. er der en FAQ der omhandler dette?
Avatar billede mm100 Nybegynder
01. juli 2004 - 19:28 #10
Super mange tak.
Avatar billede vbcoder Nybegynder
01. juli 2004 - 19:32 #11
det var vist noget sludder jeg fik sagt før om at cdonts ikke skulle være installeret da prob jo er at en windows klient kan sende men ikke en mac klient ?
Avatar billede vbcoder Nybegynder
01. juli 2004 - 19:33 #12
men jeg vil anbefale jmail - har det bedste erfaringer med den.