Avatar billede dadane Novice
01. juli 2004 - 17:02 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Svar eller kommentar?

Jeg kan se at det er almindeligt at man ikke svare på et spørgsmål men bare skriver en kommentar, - selv hvis det åbenlyst er et "svar".

Jeg må tilstå at jeg selv gør det også nu (when in Rome do as the Romans), - men hvorfor egentligt?

Eksperten giver mulighed for at søge på lukkede spørgsmål (altså med accepteret svar), besvarede spørgsmål og alle spørgsmål. Det bliver vel ødelagt når folk skrive svar som kommentarer.
Avatar billede mugs Novice
01. juli 2004 - 17:04 #1
Jeg synes det er noget pjat hvis man er overbevist om, at svaret er korrekt.
Avatar billede roenving Novice
01. juli 2004 - 17:18 #2
Præcis derfor lægger jeg stort set aldrig et svar direkte ...

For oftest viser det sig, at det spørgeren får skrevet ikke dækker helt præcist i forhold til de mulige løsninger, så det ender med, at det fuldt korrekte svar bestemt ikke ville være det, man havde skrevet allerførst !-)

Nogle gange handler det om noget så simpelt som meningsforstyrrende tavetosser eller upræcise spørgsmål, men jeg har også ofte været ude for, at et spørgsmål er stillet som 'noget' men en mulighed for en besvarelse kan være noget fuldstændig anderledes ...

-- kig f.eks. på mit forslag i http://www.eksperten.dk/spm/515853, hvor det ville være tåbeligt at lægge det som svar, selvom det netop kan være muligt, at den fornuftigste løsning ikke har det fjerneste med citrix at gøre ...

Men min oprindelige reaktion, som fik mig til at gøre sådan, handler om svar, jeg har set, hvor der efterspørges en løsning på et problem, og jeg så så folk lægge svar, som alene ville virke på windows-computere med den allernyeste udgave af M$s browser installeret, selvom det i spørgsmålet udtrykkeligt var nævnt, at der ønskedes en løsning, som duede mange steder !-)

Ham ville jeg ikke slås i hartkorn med ,-)

PS. Der er kotume for, at spørgsmål om Eksperten er gratis, så behold selv dine point !o]
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. juli 2004 - 17:30 #3
hvis man er 100% sikker på at man har ret i et spm. kan man godt lægge et svar, spørgeren bestemmer i sidste end hvem der får pointene.

og ja, spm. om og til Eksperten behøver man ikke at give point til.
Avatar billede mugs Novice
01. juli 2004 - 17:36 #4
Jeg har set andre brugere begrunde en kommentar med, at spørgeren ikke har afprøvet et forslag, og man derfor først vil lægge et svar når det var afprøvet.

Og det er dette jeg mener er noget pjat. Hvis jeg er overbevist om, at jeg har et brugbart svar, så lægger jeg et svar. Alt andet vil kun være at trække tiden ud med unødvendige kommentarer.

Jeg kan godt følge roenving, og jeg lægger da mange kommentarer selv evt. som supplement til en anden brugers svar.

Meningsforstyrrende stavetosser, sjællændere og andre slipper vi vel aldrig for :o)
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
01. juli 2004 - 17:41 #5
http://www.eksperten.dk/spm/515897

Mon jeg har svaret korrekt i min Netscape 4 test? Ikke godt at vide, men det kunne være det rigtige svar....
Avatar billede roenving Novice
01. juli 2004 - 17:57 #6
*rotfmao*
Avatar billede mugs Novice
01. juli 2004 - 18:01 #7
*rotfmao* ?
Avatar billede roenving Novice
01. juli 2004 - 18:14 #8
-- der mangler selvfølgelig et l:

*rotflmao*
Avatar billede mugs Novice
01. juli 2004 - 18:25 #9
*rotflmao* ?
Avatar billede nico26 Nybegynder
01. juli 2004 - 18:30 #10
Rolling On the Floor Laughing My Ass Off
Avatar billede mugs Novice
01. juli 2004 - 18:46 #11
Rullende på gulvet leende min røv af?

HE FOLLOWED A BAD ROAD FOR A WHILE:
Han blev forlovet med en baderotte fra Fårevejle.

THE PRIEST CAME PEACEFULLY AROUND THE CORNER AND WENT UP OFF THE STAIRCASE
Præsten kom  pissefuld rundt om hjørnet, og gik op i stærekassen

HE WAS THE LUCKY OWNER OF A HANKERCHIEF
Han blev låst inde i ovnen på en hangarskib

Og nu bliver vi nok anmeldt for at spamme :o)
Avatar billede hcma Novice
01. juli 2004 - 22:36 #12
jeg lægger (næsten) altid kommentarer i første omgang og laver kun svar på opfordring, da det så giver spørgeren mulighed for at afprøve løsningsforslaget og ikke af vanvare kommer til at uddele fejlagtige point, hvorefter man så skal ind og oprette retur-point-spørgsmål o.s.v. Det synes jeg er mest fair, da jeg så også som pointmodtager får mulighed for at skrive hvis jeg synes der er sat for mange point af
Avatar billede mugs Novice
01. juli 2004 - 22:46 #13
Det forhold at spørgeren af vanvare kommer til at acceptere et spørgsmål og derved fejlagtigt at uddele point ser vi jo alt for ofte. Men det er jo et spørgsmål om brugerne gider læse reglerne og sætte sig ind i eksperten's virkemåde.

Ang. udsatte point, er jeg meget uening med catbody. Det der kan være såre enkelt for den ene, kan være meget svært for den anden. Desuden ser vi ind imellem, at spørgeren er udsat for et tidspres, og derfor udlover et antal point, der for andre brugere måske ikke står i forhold til spørgsmålets sværhedsgrad. Men for spørgeren kan det være altafgørende, at en anden bruger lægger andet til side, og behandler spørgsmålet.

Men naturligvis kan der være for mange point udsat:

http://www.eksperten.dk/spm/511984
Avatar billede dadane Novice
01. juli 2004 - 22:53 #14
Jeg synes nu at det med den nye måde hvor man først skal klikke på navnet (selv hvis der kun er en) og derefter på accepter så er risikoen da ikke så stor - er den?

Ang. point antal. Det er jo hundesvært. Egentligt er det mest rimeligt at der gives "fornuftige" pointantal. Det at forære point væk accepteres jo f.eks. ikke (og af ganske gode grunde). At lave et "trivielt" spørgsmål og så give max. point for det ligger jo lidt tæt på.

På den anden side er jeg ret enig med mugs. Sværhedsgraden af et spørgsmål er meget individuelt.

Ang. svar eller kommentar har jeg stadig lidt svært ved at se ideen. Folk kan jo bare tage sig tid til at teste det. Jeg mener stadig at der er en ide i at der er 3 muligheder: accepterede svar, besvarede spørgsmål og ikke besvarede spørgsmål.
Avatar billede dadane Novice
01. juli 2004 - 22:55 #15
Jeg tager pointene, men fortsæt endeligt diskussionen!
Avatar billede mugs Novice
01. juli 2004 - 23:03 #16
"Folk kan jo bare tage sig tid til at teste det"

Ja - Netop, jeg er da ofte ude for, at mit svar først accepteres flere uger (ja nogle gange flere måneder)efter svaret er lagt.

Det finder jeg ikke acceptabelt, idet jeg antager, at en spørger opretter et spørgsmål, når denne erkender et problem. Når jeg bruger min fritid på at hjælpe andre, forventer jeg at spørgeren følger op og afprøver afgivne svar:

http://www.eksperten.dk/spm/515534