Avatar billede multicoder Nybegynder
01. juli 2004 - 15:17 Der er 18 kommentarer

DNS resolver error

Hej

Jeg får denne fejl når jeg starter min domino 6.5.1 server:
Router: DNS Resolver failed to initialize.: DNS resolver error

Jeg har sat "Host name lookup" til "Dynamic then local".

Fra en cmd-prompt kan jeg godt pinge og nslookup virker også fint nok.

Den kan godt sende mail via SMTP men det er som om at den ikke benytter sig af MX recorden men bruger A record i stedet for.

Håber der er en der kan sige mig hvad jeg gør galt.
pft.
Avatar billede notes2c Nybegynder
01. juli 2004 - 15:45 #1
Ved du hvad den prøver at slå op. evt mærkeliger modtagere på dokumenter i mail.box
Avatar billede multicoder Nybegynder
01. juli 2004 - 16:09 #2
Fx mail til adr@ofir.dk kan den ikke, da den forsøger og sende til ofir.dk og ikke til deres mail server postfixprim.ofir.com

Men hvis jeg derimod skal sende til en anden mail server jeg har hvor mail.domæne.dk har samme IP som domæne.dk så vil den godt.

En anden ting som jeg også tror har noget med det her at gøre, er hvis jeg skriver route domæne.dk i min domino console så returnerer den ikke noget.
Avatar billede notes2c Nybegynder
01. juli 2004 - 16:42 #3
Hvormange dns server har du defineret på dit netkort. hvis flere kan alle lave nslookup til ofir,dk.
Er der flere netkort installeret på serveren.
Kan du lave en trace ofir.dk fra konsolen.
Hvilket mx record slår domino op når den forsøger at sende posten (står i loggen).
Evt udvid logningen med SMTPClientDebug.
Avatar billede multicoder Nybegynder
02. juli 2004 - 09:43 #4
Hej

Der er defineret to DNS servere. (129.142.7.100 & 195.82.195.100)
De kan begge lave nslookup til ofir.dk

Der er kun et netkort i maskinen.

mht trace ofir.dk så skriver den:
Checking for OFIR.DK on TCPIP using address 'OFIR.DK'
Requesting IP Address for OFIR.DK from DNS
DNS returned address 193.0.243.167 for OFIR.DK

Det ser ud til at den forsøger at bruge ofir.dk som MX record.
Avatar billede notes2c Nybegynder
02. juli 2004 - 09:48 #5
Så mangler vi bare loggen, kan du vise et fejl eksempel fra loggen
Avatar billede multicoder Nybegynder
02. juli 2004 - 10:47 #6
det kom her:

02-07-2004 10:36:03  Router: Failed to connect to SMTP host OFIR.DK because The server is not responding. The server may be down or you may be experiencing network problems. Contact your system administrator if this problem persists.
02-07-2004 10:36:28  Router: No messages transferred to OFIR.DK (host OFIR.DK) via SMTP: The server is not responding. The server may be down or you may be experiencing network problems. Contact your system administrator if this problem persists.
02-07-2004 10:36:33  Router: Failed to connect to SMTP host OFIR.DK because The server is not responding. The server may be down or you may be experiencing network problems. Contact your system administrator if this problem persists.
Avatar billede notes2c Nybegynder
02. juli 2004 - 11:22 #7
Det her er ikke et DNS problem. Modtager adressen solves godt nok. Prøv at aktiver SMTPClienDebug så man kan set hvilke returkode man får fra ofir.dk, fejlen kan skyldes mange ting.
Prøv iøvrig at lave en telnet til ofir på port 25 og gennemfør en helo test (mail test) fra serveren virker det.
Avatar billede multicoder Nybegynder
02. juli 2004 - 12:13 #8
men burde den ikke skrive:

02-07-2004 12:12:36  Router: Transferring mail to domain OFIR.DK (host postfixprim.ofir.com
[193.0.243.241]) via SMTP
02-07-2004 12:12:36  Router: Transferred 1 messages to OFIR.DK (host postfixprim.ofir.com) via
SMTP
02-07-2004 12:12:39  Router: Message 0037F7A7 transferred to postfixprim.ofir.com for
weeman_7@ofir.dk via SMTP

SMTPClienDebug er sat til 1
Avatar billede notes2c Nybegynder
02. juli 2004 - 12:33 #9
Jo hvis den levere posten. Men betydet det at du godt kan leve nogle gange eller afviser den hver gang.
Hvilken status får mail som ikke kan leveres.
Hvad med telnet kan du det.
Avatar billede multicoder Nybegynder
02. juli 2004 - 12:50 #10
okay

Nej den afviser godt nok hver gang.    det var lige en log fra en anden server.

Status på mail i mail.box er "Pending Message".

Telnet virker fint.
Avatar billede notes2c Nybegynder
02. juli 2004 - 12:59 #11
Hvilken type post er der tale om html / plain tekst.
Er det Domino selve som skaber posten eller er det en relay post fra 3. part.
Avatar billede multicoder Nybegynder
02. juli 2004 - 13:51 #12
Jeg sender mail fra en Notes 6.5.1 klient, er næsten sikker på at det er plain tekst.
Avatar billede notes2c Nybegynder
02. juli 2004 - 13:59 #13
Kan man lave nslookup på serverens "Fully qualified Internet host name".
Avatar billede multicoder Nybegynder
02. juli 2004 - 14:10 #14
Ja det kan man godt.

både på domæne.dk og på mail.domæne.dk
Avatar billede notes2c Nybegynder
02. juli 2004 - 14:15 #15
Kan du vise loggen hvor den fejler og SMTPClienDebug sat til 1.
Avatar billede multicoder Nybegynder
02. juli 2004 - 14:57 #16
Du kan lige få et link til min log fil:
http://130.227.116.118:8080/log.nsf
Avatar billede notes2c Nybegynder
02. juli 2004 - 15:09 #17
Det var bedre. Det jeg ser er en terminate kode 2055.

02-07-2004 14:58:40 [1100:0005-1234] SMTPClient: Attempting to Connect: Host OFIR.DK, Port 25, SSL Port 0, Connecting Domain mail.tapaa.dk
02-07-2004 14:58:45 [1100:0005-1234] SMTPClient: Connection terminated with status: 2055
02-07-2004 14:58:45 Router: No messages transferred to OFIR.DK (host OFIR.DK) via SMTP: The server is not responding. The server may be down or you may be experiencing network problems. Contact your system administrator if this problem persists.

Ifølge RFC1893 betyder dette (http://www.faqs.org/rfcs/rfc1893.html)

      X.5.5  Wrong protocol version

          A protocol version mis-match existed which could not be
          automatically resolved by the communicating parties.

Og jeg vil mene at det skyldes at MIME-Type er forkert.
Avatar billede notes2c Nybegynder
08. juli 2004 - 09:23 #18
Noget nyt !!!, eller er problemet forsvundet