Avatar billede almaj Nybegynder
30. juni 2004 - 21:01 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

brug af borders virker ikke ens

Hejsa,
Jeg har en problem med at bruge borders, når jeg har defineret højden på et div tag i IE ligger borderen sig inde i højden, mens den i eks. firefox ligger sig udenom - det gør at jeg ikke kan få et pænt resultat i begge browsere. Er der en måde til at få dem til at opføre sig ens på?

Jeg tror en løsning kunne være at skrive <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/tr/html4/loose.dtd"> i stedet for <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"> - mit problem er bare at det vil blive et kæmpe arbejde at rette alle boksene til (da alt idag ser fint ud i IE men ikke i firefox). Er der andre ting der opfører ændre sig, hvis man sætter denne?
Avatar billede roenving Novice
30. juni 2004 - 21:12 #1
Grundlæggende er IEs tilstand quirksmode medmindre man også angiver et korrekt dtd-link, for det er den eneste måde man kan få ie til at gå i standardmode ...

-- og i quirksmode går ie ud fra at ham, der har skrevet koden, er en html-analfabet (ca. ligesom f.eks. FrontPage eller Word !-)

Hvilket betyder, at den i stedet for at gøre, som der rent faktisk står i koden, selv har indbygget en række regler, skrevet af en programmør i Bombay eller deromkring, som sætter siden op ...

-- en speciel fejl i den sammenhæng er, at den skider på den boksmodel, som er opstillet af w3c-organisationen og fejl-agtigt placerer alle udenomsafstande inde i elementernes størrelse ...

-- den eneste måde at gøre det rigtigt på, er altså at angive dtd-linket (DocType Definition !-) hvor w3c omhyggeligt har opregnet alle de regler, som man skal bruge for at renderer en side korrekt efter reglerne ...

Desværre findes der overhovedet ikke nogen direkte angivelse af dette, før du langt inde på msdn får fundet en forklaring på et dtd-links virkemåde, så mange, ligesom du, uforvarende får opbygget deres side, så den virker fint i ie, men notorisk ikke vil virke i een eneste anden browser ,-(
Avatar billede almaj Nybegynder
30. juni 2004 - 21:19 #2
ja det er jo så herligt... så kan jeg da få en måned til at gå med at rettet det hele til... (øv)

men ændre det så også padding - eller virker det ens begge steder - altså fungerer padding og margin ved et korrekt korrekt dtd-link som indeni (padding) og udenom (margin)... naturligvis med de undtagelser af hvad man har defineret ift. højde/brede..

og point kan kun gives ved svar :-)
Avatar billede roenving Novice
30. juni 2004 - 21:36 #3
-- såvidt jeg kan se, er det ikke i fortolkning af boks-modellen, der er en forskel, når dtd-linket er angivet, men f.eks. i grundinstillinger som h1 og andre tags, som har forskellige definitioner !o]

(Boks-modellen angiver, at f.eks. en højde skal beregnes som:

margin-top + border-top-højde + padding-top + element-højde + padding-bottom + border-bottom-højde + margin-bottom !-)
Avatar billede roenving Novice
30. juni 2004 - 21:36 #4
-- og velbekomme '-)
Avatar billede roenving Novice
30. juni 2004 - 21:41 #5
-- og så skal du også være opmærksom på en hel speciel forskel:

CSS-standarden angiver eksplicit, at _alle_ længde-angivelser _skal_ have en enhed på, eller skal bruger-agenten (W3C's term for en browser el. lign.) undlade at tage hensyn til den angivelse ...

Alligevel oversætter IE enheds-løse css-længder som pixels, hvilket har forårsaget mange hårbunker, når der ikke ellers har været nogen forklaring på vidt forskellige visninger ellers !-)

Så husk at sætte px på alle de længder, du har angivet i pixels !o]
Avatar billede almaj Nybegynder
30. juni 2004 - 22:26 #6
og mange tak - det med px skulle dog være brugt alle steder... nu skal jeg så lige finde tiden :-)
Avatar billede roenving Novice
30. juni 2004 - 22:46 #7
-- og jeg takker for point ;~}