Avatar billede genvej Nybegynder
30. juni 2004 - 12:30 Der er 1 kommentar og
1 løsning

oracle sammensat index

du har et sammensat index på send_id, recv_id

vil bla bla bla where recv_id='test' isåfald ramme indexet eller ikke??
Avatar billede lap Nybegynder
30. juni 2004 - 13:02 #1
kommer an på mange ting (f.eks. optimizer_mode, datamængder og andre indexes) - men hvis du vil være sikker at ramme nøjagtigt det pågældende index, så vil følgende sikre det:

where send_id is not null
and  recv_id='test'

Du kan også kontrollere med et trace-dump
Avatar billede mfla Nybegynder
19. juli 2004 - 14:14 #2
Et index rammes ved at Oracle kan genkende det du spørger på i et index, og er det sammensat så spørges der først mod første variabel, derefter anden osv. Dvs. du vil i dit eksempel ikke ramme dit index, da variablen du spørger mod er nr. 2 i en index rækkefølge. Du skal derimod enten vende det om, dvs. recv_id, send_id, eller lave et selvstændigt index på recv_id.