Avatar billede taiko Nybegynder
30. juni 2004 - 09:23 Der er 4 kommentarer

2 netværke og 1 router

Hej folkens,
Jeg er den stolte ejer af en Cisco 1712 :)
og vil gerne dele 2 kontornetværke over denne!
Den ene kontornet (A) har tilkoblet 5 maskiner til en switch og den anden kontornet (B) har tilkoblet 9 maskiner til en anden switch.
Det jeg så gerne vil have gjort er, at koble disse netværke sammen over min router (A + B kobles til routeren).
Mit spørgsmål er så, hvordan skal adr. på disse netværk være??
For lige pt. har A følgende adr. 172.16.x.x og B har 148.136.x.x og de har også forskellige subnets.
Hvis jeg kobler switchene direkte på sådan som det ser ud lige nu, kan netværkene ikke finde hinanden... Men kan det passe at jeg skal have dem under samme adr. range?? altså begge net på f.eks 172.16.x.x ????
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
30. juni 2004 - 09:29 #1
Ja maskinerne skal sidde i samme IP-netværk for at kunne snakke med hinanden medmindre du vil benytte det som din router er tiltænkt til... nemlig at route.

Det eneste du skal gøre er at de 2 ethernet interfaces på din cisco router skal tildeles en ip adresse i det respektive IP netværk. Eftersom netværkene er directly connected på routeren så vil det virke.
Avatar billede taiko Nybegynder
30. juni 2004 - 09:38 #2
Jeg har givet de 2 interfaces IP samt subnet, og koblet dem på netværket men hvis jeg f.eks vil se om jeg kan pinge en maskine fra den ene netværk til den anden, så kan jeg ik (ikke tilgænglig siger den)... eller er det mig der er galt i byen og burde faktisk ik kunne pinge tværs igennem netværket?? :)
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
30. juni 2004 - 09:46 #3
interface Ethernet0/0
description KONTORNET A
ip address 172.16.X.X 255.255.X.X

interface Ethernet1/0
description KONTORNET B
ip address 148.136.X.X 255.255.X.X

nu kender jeg ikke dine subnets men lad det kunne f.eks. være:

interface Ethernet0/0
description KONTORNET A
ip address 172.16.0.1 255.255.254.0

interface Ethernet1/0
description KONTORNET B
ip address 148.136.10.1 255.255.255.0

Routning vil virke hvis du altså har sørget for at dine maskiner har routeren som gateway ;-)
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
30. juni 2004 - 09:47 #4
Hvis I f.eks. får internet via en anden router/gateway, så skal du oprette statisk routning på hver enkelt maskine.