Avatar billede bubel Nybegynder
21. februar 2001 - 11:51 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Mystisk fejl

Jeg har 5-6 maskiner der arbejder på den samme database.
Efter 2 af dem har fået nye maskiner, dvs ny installation af access, win95 og hele pivetøjet fungerer nogle af inputmaskerne ikke.
Når man så prøver at rette i dem, får jeg følgende fejlmeddellelse
\"Objektvariablen eller With-blokken er ikke  angivet\" ,  \"Funktionskaldet er
ugyldigt\", \"NULL er brugt ugyldigt\", \"Objektvariablen eller With-blokken er
ikke  angivet\" * 7
Derefter får jeg guiden Inputmaske, som er tom, hvilket den ikke er på de
gamle maskiner.

Min inputmaske ser således ud. \"99-99-0;0;_\"

Hvorfor er der ingen inputmasker i guiden på de nye maskiner ? (Har
installeret Access med alle komponenter)

Hvordan får jeg det til at fungere igen ?

Jeg har en lumsk anelse om at det egentligt ikke er et access-problem men nærmere et windows...
Avatar billede horus Nybegynder
21. februar 2001 - 12:13 #1
Det kunne godt lyde som om det måske har noget med referencerne i Access og gøre.... Prøv at åbne databasen på en af de maskiner der er problemer med.... åben et modul, vælg funktioner og herunder referencer.... tjek at der ikke er nogen der står \"mangler\" ved.... tjek også at der er valgt de samme som på de maskiner hvor db\'en virker fint....

Forresten... køres databasen fra ét centralt sted - en server måske - eller ligger den på hver enkelt maskine ?

Horus
Avatar billede bubel Nybegynder
21. februar 2001 - 12:24 #2
Databasen køres fra vores filserver
Avatar billede bubel Nybegynder
21. februar 2001 - 12:25 #3
Der er slet ikke lavet nogle moduler
Avatar billede bubel Nybegynder
21. februar 2001 - 12:38 #4
Det kunne muligvis grunde i at den ikke kan finde ud af at hente datoen med =Date() hvor feltet får værdien #Navn? istedet og datoen bliver Null efter opdatering fordi #Navn? self. ikke kan stå i et dato-felt.

Det kunne ihvertfald forklare hvorfor Inputmasken brokker sig....
Men hvordan får jeg date-funktionen til at fungere igen ??
Avatar billede horus Nybegynder
21. februar 2001 - 12:51 #5
Når du nævner det med #Navn? er jeg næsten 100% sikker på at det har noget med referancerne at gøre.... kan du ikke prøve at oprette et modul (du sletter det bare igen, eller lader være med at gemme det) og så tjekke referancerne som jeg beskrev tidligere..... men husk at tjekke det fra en af de PC\'ere hvorfra det ikke fungerer...

Horus
Avatar billede bubel Nybegynder
21. februar 2001 - 13:13 #6
MANGLER: Microsoft DAO 3,5 Object Library
Hvor finder jeg den ??
Avatar billede horus Nybegynder
21. februar 2001 - 13:21 #7
Ja, jeg tænkte det nok.... Markér den manglende reference, så burde du kunne se i bunden af vinduet hvor filen burde ligge og hvad den hedder, søg så efter filen på din PC\'en - den er højst sandsynligt blevet placeret et andet sted, da jeg har svært ved at forestille mig at lige netop DEN fil ikke er der.... når du har fundet ud af hvor den ligger, går du tilbage til reference billedet.... her vælger du gennemse, finder filen og VUPTI - så burde det være i orden....

Hvis ikke du kan se noget filnavn ved den manglende reference (husk at kigge i bunden af vinduet) så prøv at åbne reference vinduet på en af de computere hvor den fungerer - der skulle du kunne se filnavn og placering ved at markere referencen.....

Horus

Avatar billede bubel Nybegynder
22. februar 2001 - 07:11 #8
Hvis du ændrer referencen i db\'en. Ændres den så ikke også for de andre der skal bruge den ??
Så kommer det jo bare til at være galt i den anden ende.....

Var det ikke en ide at kopiere filen, så man godt nok havde den liggende 2 steder, men hellere være på den sikre side end at 4/6 ikke kan bruge den..
Avatar billede horus Nybegynder
22. februar 2001 - 08:17 #9
Det er rigtigt du kører den jo fra en server - jo så kig hvor på serveren filen ligger og så sørg for at den ligger samme sted på de lokale PC\'er...

Horus
Avatar billede bubel Nybegynder
22. februar 2001 - 08:47 #10
Nu tror jeg du har tabt mig.
Selve filen ligger på serveren, men referencerne peger vel på den lokale installation??
Avatar billede horus Nybegynder
22. februar 2001 - 10:01 #11
Ja det har du ret i, men der er jo installeret Access på de forskellige maskiner og DAO 3.5 er en del af access installationen - filen placeres som regel i \"fælles filer\" mappen. Det der nok er sket er at det måske på serveren er en engelsk windows, hvorimod det er en dansk på de enkelte pc\'ere eller lignende.... I den danske udgave af windows bliver programmer og fælles filer placeret under \\Programmer, hvorimod den engelske udgave placerer dem under \\Program Files.... og derfor kan den jo ikke finde filen.....

Kig på referencerne på en af de maskiner hvor programmet FUNGERER - find ud af hvor filen er placeret på den maskine (se mine tidligere kommentar). Gå dernæst hen på en af dem hvor det IKKE fungerer - brug windows\' \"søg efter filer\" og søg efter filen - den dukker så nok op et andet sted en der hvor den ligger på de computere hvor det fungerer - opret nu nogle mapper på de computere der ikke fungerer, så det svarer til dem på serveren - hvis f.eks. dao3.5 ligger på \\Program Files\\Common Files\\Microsoft Shared\\DAO\\ på serveren mens den ligger på \\Programmer\\Fælles filer\\... så opretter du samme mapper på PC\'en og kopierer dao filen derind....

Håber du forstår hvad jeg mener - prøv det :-)

Horus
Avatar billede bubel Nybegynder
22. februar 2001 - 10:48 #12
Tak for hjælpen..
Det fungerede.
Men hvis jeg får fejl med dao, trækker jeg pointene tilbage ;)
Avatar billede horus Nybegynder
22. februar 2001 - 10:49 #13
ROGER :-)

Var det fordi der var ENG windows på serveren og dansk på problem PC\'erne ??? Bare for at vide ? :-)

Horus
Avatar billede bubel Nybegynder
22. februar 2001 - 10:53 #14
hmmm du er dælemig hurtig.... 1 min.

der var noget uldent ved serveren (eller rettere den der havde oprettet databasen) hans ver. af access var sproget danish men de andre var dansk.

Men dao manglede helt på de maskiner hvor problemet var.... hvor kommer dao fra ??
Den følger nemlig ikke med i Office 97 Pro, så den må næsten komme fra en anden MS program...
Avatar billede horus Nybegynder
22. februar 2001 - 11:10 #15
dao skulle da meget gerne være en del af Office97, da det er en RET essentiel del af access, skulle jeg mene - er installationerne af access nogle netværksinstallationer som trækker fra jeres filserver ? for så er det måske forklaringen....

Horus
Avatar billede bubel Nybegynder
22. februar 2001 - 12:58 #16
Og hvis det er tilfældet?? For det er det.

Hvorfor kommer dao ikke med nå rman installerer fra netværk ????? Sært
Avatar billede horus Nybegynder
22. februar 2001 - 13:14 #17
tjaaa, det er faktisk et godt spørgsmål - vi kunne jo ringe til gode gamle Bill G. og spørge :-)

Nå, men det vigtigste er vel at det virker nu - og at du er blevt MEGET klogere :-)

Hvis du ser den der #Navn? fejl så tjek ALTID referencer.... de er den store synder i den sammenhæng - det kan specielt være et problem hvis man f.eks. benytter active X objecter og måske ikke lige har husket at flytte det med til en nu pc....

Hygge,

Horus