Avatar billede puller Nybegynder
21. februar 2001 - 11:44 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Genvejstaster i Bisual basic

Hej,

Hvordan opretter man genvejstaster i Visual basic.

Hvordan laver man det sådan at når man taster enter i et text felt at den aktiverer en tast.

Avatar billede moses Praktikant
21. februar 2001 - 13:03 #1
Properties (Egenskaber) for feltet har nogle Events.

Den ene hedder \"OnKeypress\" og aktiveres, når du trykker på f.eks. Enter-tasten.

I den funktion du opretter der, skal du blot checke for, om det nu var Enter (ASCII kode 13) der blev trykket. Hvis det var det så ... gør ditten og datten ...
Avatar billede puller Nybegynder
21. februar 2001 - 13:40 #2
Jeg kan ikke lige finde noget der hedder \"Onkeypress\"! under properties for et text felt!
Avatar billede stargate Nybegynder
21. februar 2001 - 15:05 #3
Event\'et Hedder KeyPress.
Der er også events for KeyDown / Key Up

Du kan sætte dem for hver Text-felt på formen, eller du kan sætte dem for Formen.
Ved f.eks. Formx.KeyDown kan du så lave en case på Screen.ActiveControl.Name  (el. Tag)

At sætte dem på formen kan spare en del skrive-arb. hvis der er mange text-felter
Avatar billede molbo Nybegynder
21. februar 2001 - 15:05 #4
Det er ikke en Properties med en metode.
Åben din form og doubel klik på dit text felt,
i højre Combobox vælges Keypress, KeyUp eller KeyDown.
Avatar billede puller Nybegynder
21. februar 2001 - 15:12 #5
Kunne I eventuelt komme med et kodeeksempel, fx hvis det var ENTER?
Avatar billede stargate Nybegynder
21. februar 2001 - 15:12 #6
Og check for Enter tast

If KeyCode = vbKeyReturn Then
  ...
End If
Avatar billede stargate Nybegynder
21. februar 2001 - 15:14 #7
Det hele....  OK

Private Sub Form_KeyDown(KeyCode As Integer, Shift As Integer)
If KeyCode = vbKeyReturn Then
  ...
End If
End Sub
Avatar billede stargate Nybegynder
21. februar 2001 - 15:15 #8
Erstat Form med Text-feltets Name hvis det er på feltets niveau....