Avatar billede odni Nybegynder
28. juni 2004 - 15:41 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Input i main vindue

Så er jeg tilbage ;)

Jeg har fået lavet et vindue, menu, dialogbokse osv. og det er skam altsammen fint nok. Nu står jeg så overfor udfordringen at lave input i mit hovedvindue. Jeg har ingen steder kunnet finde, hvordan man gør det, uden at lave inputboksen som et helt nyt vindue med CreateWindow(Ex)();. Og det kan jo godt gå hen at blive en grum kode med 8-10 childwindows kørende. Findes der virkelig ikke andre metoder at gøre dette på ?

Når jeg laver mine dialogbokse går det jo så dejlig nemt via resource filen. Findes GROUPBOX, CTEXT, EDITTEXT mv. ikke tilsvarende til parent window ?

Jeg takker. Det kan være jeg spørger dumt, men man skal jo starte et sted fra =)
Avatar billede jakobdo Ekspert
28. juni 2004 - 16:41 #1
For at lave input i mainvindue, skal du lave et vindue: "EDIT" så kan du taste i dette?

Du kan evt bruge RichEdit
Avatar billede odni Nybegynder
28. juni 2004 - 16:45 #2
Det er jeg udemærket klar over. Men derved laver jeg et helt nyt childvindue, som kan virke lidt overskruet for bare en lille editboks. Jeg skal bruge 3 editboxes, en normal input-boks og en del knapper. Der findes ingen nem opsætning for mainwindow, ligesåvel som jeg kan gøre det med mine dialogbokse? Anyone?
Avatar billede bertelbrander Praktikant
28. juni 2004 - 19:48 #3
Kunne du ikke lave dit hoved vindue som en dialog box?

En knap på en dialog box er også et vindue.
Avatar billede odni Nybegynder
28. juni 2004 - 19:54 #4
Jeg tænkte også på at lave mit hovedvindue som en dialog boks - vil dette blive løsningen ? Der må vel være en grund til, at man ikke gør det normalt ?

Det er meget muligt en knap er et vindue i en dialogboks, men det ændrer ikke på, at en sådan knap i et normalt vindue, skal specificeres med en meget lang kode.

Det her kan jo nemt laves i Java? Undrer mig det ikke står nogle steder.
Avatar billede bertelbrander Praktikant
28. juni 2004 - 20:04 #5
Jeg ved ikke hvad der er normalt, jeg har lavet mange app's hvor hoved vinduet er en dialog box. Jeg tror at det vil være den letteste løsning på dit problem.

I Borland Builder er default noget der ligner en dialog box.
Avatar billede odni Nybegynder
28. juni 2004 - 20:12 #6
"Noget der ligner" - Hvad mener du med det ? Er det specifikt for Borland ? Bruger selv den gratise Dev-C++, virker fortreffeligt.

Okay så, hvis der ikke umiddelbart er nogen ulempe ved at lave hovedvinduet til et dialogvindue, så vil jeg da prøve det =)

Jeg opdagede netop på msdn, at "The CreateDialog function uses the CreateWindowEx function to create the dialog box". Så må det da være muligt at bruge resource filen til hovedvinduet?
Avatar billede bertelbrander Praktikant
28. juni 2004 - 20:21 #7
Borland Builder bruger noget de kalder VCL, det der ligner en dialog box hedder en form. Det er specifikt for Borland Builder.

Man kan uden problemer bruge resource filen til at lave hoved vinduet. Jeg kan ikke rigtigt se at der er nogen ulemper.
Avatar billede odni Nybegynder
28. juni 2004 - 20:42 #8
Kan du give mig et par hints til at strukturere hovedvinduet via resource filen? Findes der evt. en resource reference (har ikke været i stand til at finde noget lign.)?

Jeg er jo stadig lidt ny på området, men takker for tålmodigheden indtil videre!
Avatar billede bertelbrander Praktikant
28. juni 2004 - 21:07 #9
Indholdet af .rc filen er stort set det samme for en dialog box der bruges som hoved vindue som for en "normal" dialog box.

Du kan se et eksempel her:
http://home20.inet.tele.dk/midgaard/childgame.dev.zip
Avatar billede odni Nybegynder
28. juni 2004 - 22:47 #10
Tak for det. Det ser ud som om, dialog bokse som hovedvindue bliver løsningen på det. Jeg kan ikke lige få det til at spille endnu, men det kommer vel når jeg får lidt mere tid.

Jeg kan ikke lige se, hvordan det program du gav link til, virker uden et message loop? =S Men udover det, er det helt klart noget jeg kan bruge =)
Avatar billede bertelbrander Praktikant
28. juni 2004 - 22:55 #11
Programmet kalder DialogBox(...) der tager sig af message loopen, se:
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/winui/winui/windowsuserinterface/windowing/dialogboxes/dialogboxreference/dialogboxfunctions/dialogbox.asp

I kaldet til DialogBox() angiver man en callback function (i eksemplet DialogFunc) hvor man kan håndtere diverse beskeder.
Avatar billede odni Nybegynder
28. juni 2004 - 23:05 #12
Okay. Læg et svar for at få meget velfortjente point! Hvis der opstår nye problemer kan jeg altid oprette en ny tråd ;) Tak for hjælpen.
Avatar billede bertelbrander Praktikant
28. juni 2004 - 23:07 #13
Jeg forsøger at undgå point.
Avatar billede odni Nybegynder
28. juni 2004 - 23:08 #14
Hvorfor da?
Avatar billede odni Nybegynder
29. juni 2004 - 19:03 #15
Nåh, men så lukker jeg da =) Tak for hjælpen igen.