Avatar billede unknown1 Nybegynder
26. juni 2004 - 18:51 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

server backup

Kører i øjeblikket Linux med en harddisk på Primary Master (hda). Jeg bruger den som server og ville egentlig gerne have lidt sikkerhed, hvis nu disken skulle gå i stykker lige pludselig. Hvad gør jeg nemmest og uden det koster for meget. (er villig til at købe en disk mere - 80 gb)
Avatar billede sfinx Nybegynder
26. juni 2004 - 21:49 #1
køb en ny disk og tag nogen backups ville klart være mit foretrukne valg. Og hvis du gerne vil købe en ny hd er det klart det nemmeste.
Avatar billede unknown1 Nybegynder
27. juni 2004 - 01:03 #2
er det ikke nemmere/bedre at sætte dem i RAID ? skal man bruge en raid-ctrl til det ?
Avatar billede ulrikhjul Nybegynder
27. juni 2004 - 01:07 #3
Hej Unknown.
Ja, det bedste er nok en raid controller, men jeg mener der findes nogle Linux baserede applikationer som gør at du kan køre software raid....
-Må indrømme at jeg ikke ved meget om det - men prøv at søg på det.
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
27. juni 2004 - 02:44 #4
du kan sætte et softwareraid op når linux installeres. hvis du kun har brug for sikkerhedskopi af data kan du jo bare smække den extra disk i og lave et cronjob der kopierer hver nat.
hvis du vil have en sikkerhedskopi at hele systemet er raid nok vejen frem. men jeg ved ikke lige på stående fod hvad det kræver af konfiguration at udskifte en disk i et softwareraid.
Avatar billede brascoe Nybegynder
12. juli 2004 - 19:23 #5
Du kan sagtens bruge din nuværende disk - kræver at den kan rumme dine data 2 gange :-) - Så da kan da godt anbefales at smide en disk mere i - Raid er godt men også "ærgerligt" at spilde god harddisk plads.

Jeg bruger følgende script på min server hvor jeg backer et samba dir op og smider det over i et andet samba dir på en anden disk - Jeg kopiere så min backup over på min lokale XP hver mandag da der så er en fuld backup. Scriptet laver en encremental backup hele ugen og fuld backup hver søndag - scriptet smides i /etc/cron.daily (kaldes backup.cron eller hvad du nu vil kalde det) eller hvor dine cron jobs nu ligger henne - Det givet eksempel er fra en e-smith server.

Scriptet er her:
-------------------------------------------------------------------------------------
#!/bin/sh
# full and incremental backup script
# created 11 october 2002
# Based on a script by Daniel O'Callaghan <danny@freebsd.org>
# and modified by Dennis Johansen <dennis@hegnstoften.net>

#Change the 5 variables below to fit your computer/backup

COMPUTER=din_linux_maskine                                    # name of this computer
DIRECTORIES=/home/e-smith/files/ibays/pub/files/dokumenter                      # directoris to backup
BACKUPDIR=/home/e-smith/files/ibays/backups/files/dokumenter                          # where to store the backups
TIMEDIR=/home/e-smith/files/ibays/backups/files/dokumenter/last-full                  # where to store time of full backup
TAR=/bin/tar                                    # name and locaction of tar

#You should not have to change anything below here

PATH=/usr/local/bin:/usr/bin:/bin
DOW=`date +%a`                      # Day of the week e.g. Mon
DOM=`date +%d`                      # Date of the Month e.g. 27
DM=`date +%d%b`                # Date and Month e.g. 27Sep

# On the 1st of the month a permanet full backup is made
# Every Sunday a full backup is made - overwriting last Sundays backup
# The rest of the time an incremental backup is made. Each incremental
# backup overwrites last weeks incremental backup of the same name.
#
# if NEWER = "", then tar backs up all files in the directories
# otherwise it backs up files newer than the NEWER date. NEWER
# gets it date from the file written every Sunday.

# Monthly full backup
if [ $DOM = "01" ]; then
        NEWER=""
    $TAR $NEWER -cf $BACKUPDIR/$COMPUTER-$DM.tar $DIRECTORIES
fi

# Weekly full backup
if [ $DOW = "Sun" ]; then
    NEWER=""
    NOW=`date +%d-%b`

    # Update full backup date
    echo $NOW > $TIMEDIR/$COMPUTER-full-date
    $TAR $NEWER -cf $BACKUPDIR/$COMPUTER-$DOW.tar $DIRECTORIES

# Make incremental backup - overwrite last weeks
else

        # Get date of last full backup
    NEWER="--newer `cat $TIMEDIR/$COMPUTER-full-date`"
    $TAR $NEWER -cf $BACKUPDIR/$COMPUTER-$DOW.tar $DIRECTORIES
fi
-------------------------------------------------------------------------------------

Du kan læse mere om scriptet her: http://www.tldp.org/LDP/solrhe/Securing-Optimizing-Linux-RH-Edition-v1.3/chap29sec306.html

Det har reddet mig fra et enkelt diskcrash - Så jeg er MEGET tilfreds med det - Du kan også restore enkelte filer fra backuppen på din windows XP maskine - Det kræver totalcommander - Total commander kan læse *.tar filer :-) - Totalcommander findes her: http://www.ghisler.com/

/ Brascoe
Avatar billede unknown1 Nybegynder
13. juli 2004 - 07:52 #6
okay brascoe
det er selffølgelig også en mulighed. Det kigger jeg lige på

Hvis nu jeg skal have sat RAID op på min server er det så svært at "installere" når jeg allerede har et OS på min server (debian) ?
Avatar billede brascoe Nybegynder
13. juli 2004 - 08:29 #7
Du kan selvfølgelig godt kører det på et system med Raid - Det gør jeg i den virksomhed jer er ansat i - For en privat synes jeg det er lidt "spild" af god disk plads - Men ok - Diske er jo blevet vandvittigt billige.

Jeg ved ikke lige hvor cron jobs ligger på debian men vil tro det er under /etc

/ Brascoe
Avatar billede unknown1 Nybegynder
30. august 2004 - 16:17 #8
skal man bruge 2 ens diske (samme mærke, samme størrelse) ?
Avatar billede brascoe Nybegynder
30. august 2004 - 16:46 #9
Det er klart at foretrække med ens diske - Minimum ens størrelse - Det er den mindste der sætter størrelsen i en RAID opsætning.

Har du testet scriptet?

/ Brascoe