Avatar billede monie Nybegynder
26. juni 2004 - 17:45 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

PTC temperaturføler tilslutning til (A/D) konverter.

Med en temperatursensoren af typen PTC, ønsker jeg den tilslutte
til en 8 bit (A/D) konverteren og skal måler spændinger i
området 0-5 V med en nøjagtighed af ½ grad, hvordan gøres dette?

Se midt diagram: www.sunwind.dk/adc.jpg

Data for PTC føleren:
ved Min -20 C er værdien 1369 Ohm.
Ved Max 130 C er værdien 4082 Ohm.

Med venlig hilsen
Monie Jacobsen
Har du et forslag eller diagram for ovenstående.
Avatar billede jeppejp Nybegynder
26. juni 2004 - 18:20 #1
Hvis du skal have den til at arbejde med ½ grads nøjagtighed kan den så svinge over 128°... da der er fra 0-255 på din ADC...
Så skal du jo så finde ud af om den skal gå fra -20 - +108 eller hvordan... :)

Jeg makker lige et eksempel sammen til det... :)
Avatar billede scb Praktikant
26. juni 2004 - 19:09 #2
Vær lige opmærksom at en PTC føler er uliniær !!!
-SCB
Avatar billede jeppejp Nybegynder
26. juni 2004 - 19:25 #3
SCB: Så kan man vel ikke rigtig løse det med analog elektronik ?

Ellers skal du da bruge en KTY, den er linær....  (sådan da)
Avatar billede scb Praktikant
26. juni 2004 - 19:44 #4
Hvis A/D converteren tilsluttes en microprocessor, så kan man regne på signalet, eller korrigere f.eks ved opslag i en tabel, som man selv har udregnet ud fra målinger ved forskellige temperature.
-SCB
Avatar billede scb Praktikant
26. juni 2004 - 19:46 #5
Eller bruge en alm. diode f.eks 1N4148, det er noget med 1 mV pr grad, spændingsfaldet over denne ændre sig.
-SCB
Avatar billede scb Praktikant
26. juni 2004 - 20:15 #6
En temperatur føler som kan måle fra -20 til +130 C med en opløsning på ½ grad, er meget svær selv at opbygge, bare temperaturdriften på A/D converteren kan sagtens ødelægge den ½ grads nøjagtighed.

Et oplagt valg vil være DS1620 fra Dallas/Maxim:
http://pdfserv.maxim-ic.com/en/ds/DS1620.pdf
Som kan måle fra -55 til + 125 C med ½ grads spring, temperaturea aflæses direkte via en 3 wire bus til f.eks en microprocessor, dvs. der er ingen justeringer.
-SCB
Avatar billede oz3tl Nybegynder
27. juni 2004 - 05:42 #7
-> SCB: Jeg så på et tidspunkt (på et kursus) en 3 benet satan (kan ikke huske hvad den hedder kan være at du er stødt på den)som skulle have en + og en - og det tredie ben var et signal ben den sendte signaler til en fessor, i firkanter hvor frekvensen ændrede sig og det var den man brugte til udlæsningen, da den var fast lagt fra producentens side og såvidt jeg husker så kunne den udlæse ned til 0,1 grads ændring, hvis man tager en PTC og laver målinger på skal man så ikke bruge den samme til den færdige konstruktion, da der kan være rimelig stor spredning på bare 2 PTC'ere.
m.v.h.
tlv
Avatar billede monie Nybegynder
27. juni 2004 - 06:49 #8
Jeg er ved at lave en føler/styring til midt solfanger.
Området for temperturmålingen er -20 til 13 C.
Og med en 8 bit ADconverter der har 5Volt forsygning skulle gerne give:
5V
----
256  = 0,0195 V

Så der er 256 af 0,0195 V
Det skuller gerne give en pæn opløsning.
Se midt diagram: www.sunwind.dk/adc.jpg
Er ejer af Multisim et program hvor jeg kan simuler diagramer
Og her er det b.la. jeg ønsker hvordan PTC-temperaturføler skal monteres?
Og de komponenter måtte til!

Med venlig hilsen
Monie Jacobsen
OZ2ZT
Avatar billede scb Praktikant
27. juni 2004 - 11:57 #9
oz3tl> Du tænker nok på en LM35 som vil kunne bruges sammen med en A/D converter.
http://cache.national.com/ds/LM/LM35.pdf

Men hvis man skal have ½ grads opløsning (Som man tør stole på) er det svært selv at bygge.
-SCB
Avatar billede oz3tl Nybegynder
27. juni 2004 - 17:18 #10
-> SCB: jeg har siden mit indlæg fundet ud af den hedder "BS160" det står der i diagrammet men om det er den rigtige betegnelse ved jeg ikke mener at jeg har et datablad et eller andet sted jeg leder lige videre og ser om jeg kan finde det så kan det jo være at jeg har flere oplysninger.
m.v.h.
tlv
Avatar billede oz3tl Nybegynder
27. juni 2004 - 20:25 #11
->SCB: Så nu har jeg fundet det datablad på det står der "smartec / betasmart og den skulle hedde BS160 -45 - 130 grader" det er alt hvad jeg kan finde i de papirer som jeg har modtaget på det omtalte kursus, håber det kan bruges jeg har ikke søgt efter flere oplysninger.
m.v.h.
tlv
Avatar billede monie Nybegynder
28. juni 2004 - 06:42 #12
Har du et forslag eller diagram.

Skal bruge det i forbindelse med MULTISIM, som er det program
der kan simuler eletronik og dertil ønsker jeg hvordan denne ADC
skal kobles for, at jeg kan simuler den på MULTISIM-programmet.

Se midt diagram: www.sunwind.dk/adc.jpg
Det er her jeg ønsker, at koble en temperaturføler på men hvordan gøres dette.
Avatar billede jeppejp Nybegynder
29. juni 2004 - 20:10 #13
Som SCB skriver vil det være meget lettere at lave et kredsløb med en µProcessor og f.eks. en DS1620, der er !Forholdsvis! nem at bruge... På den måde slipper du for at lave A/D convertering da det er et digitalt signal du får fra din DS kreds...
Sådan som jeg ser det så undgår du ikke at komme igennem en µprocessor da PTC'en hverken er logaritmisk eller linær, så det er klart nemmest at lave det med f.eks. DS1620'eren... Den kan man bestille gratis prøver af på deres hjemmeside... www.maxim-ic.com
Avatar billede monie Nybegynder
01. juli 2004 - 05:11 #14
Skal bruge føleren i midt solfangeranlæg.

Med en temperatursensoren af typen PTC, ønsker jeg den tilslutte
til en 8 bit (A/D) konverteren og skal måler spændinger i
området 0-5 V med en nøjagtighed af 1 grad, hvordan gøres dette?

Se midt diagram: www.sunwind.dk/adc.jpg

Data for PTC føleren:
ved Min -20 C er værdien 1369 Ohm.
Ved Max 130 C er værdien 4082 Ohm

Mvh
Mj
Avatar billede redhat9user Nybegynder
01. juli 2004 - 07:17 #15
Det er jo for så vidt korrekt forbundet hvis vi lige ser bort fra nøjagtigheden. Det vil gog være klogt at vælge en seriemodstand, der ligger omtrent midt i PTC intervallet for at udnyte ADC'en bedre, for eksempel omkring 3k Ohm. Vælg en præcisionsmodstand med lav temperaturdrift.

Som de andre nævner, så skal aflæsningen lineariseres. Til Lineariseringen er 2 punkter ikke nok da PTC'en er ulineær. Du bliver nødt til at lave dig en tabel med 10 punkter eller mere og lave interpolation mellem punkterne. Den simpleste beregning for processoren får du ved at lave tabellen over resultatet af spændingsdelingen i stedet for blot modstadsværdien.

Du får bedre opløsning hvis du forstærker signaet en smule og lægger et offset på så du udnytter hele ADC'en område.
Avatar billede scb Praktikant
01. juli 2004 - 08:07 #16
Med VREF+ og VREF- bestemmer du A/D converterens arbejdsområde, på den måde kan du også lave et offset, og "hæve forstærkningen"
-SCB
Avatar billede monie Nybegynder
01. juli 2004 - 08:14 #17
Hej scb
Da det er første gang, jeg skal arbejde med ADC ville det være fint, om du ville
sætte komponenter på, barer så jeg kan teste den.
Hvis du vil hjælpe mig, så er min e-mail: mjs at nypost dot dk

Mvh
Mj
Avatar billede scb Praktikant
01. juli 2004 - 19:05 #18
Den A/D converter som du viser i dit diagram som A1 kan kun tilkobles en microprocessor.

Så hvis du ikke vil bruge en microprocessor, skal du finde en anden model i A/D converter.

D0-D7 er databussen til microprocessoren.
OE er output enabel, og styres fra microprocessoren, (Bestemmer om D0-D7 er aktive)
SOC vil jeg tro er signal fra microprocessoren om start af A/D konvertering, og EOC er signal om at konverteringen er færdig.
VREF+ bestemmer inputspændingen som giver 255 på databussen.
VREF- bestemmer inputspændingen som giver 0 på databussen.
Og endelig VIN er inputspændingen fra spændingsdeleren hvor din PTC modstand indgår.
-SCB
Avatar billede monie Nybegynder
02. juli 2004 - 04:51 #19
Tak scb
så blev jeg lidt klogerer!
Mvh
Mj