Avatar billede ferdinand.k Mester
25. juni 2004 - 11:25 Der er 20 kommentarer og
2 løsninger

kopiering af filer gennem dos med æ

Jeg skal lave en kopiering af en række filer som indeholder danske karaktere hvilket dos ikke er så glad for.

Nedenstående fil skal kopieres til min lokale maskine på stien: "C:\test\"
Filen der skal kopieres har stien:
"\\server\brugermappe\fælles mappe\1.txt"
Avatar billede soreno Praktikant
25. juni 2004 - 11:27 #1
Prøv:
"\\server\brugermappe\f?lles mappe\1.txt"
Avatar billede ferdinand.k Mester
25. juni 2004 - 11:28 #2
har jeg prøvet, men det vil den ikke godtage..
Avatar billede ferdinand.k Mester
25. juni 2004 - 11:29 #3
Sådan ser den faktisk ud nu, uden at virke...
xcopy \\server\brugermappe\f?lles mappe\1.txt c:\test\
Avatar billede ejvindh Ekspert
25. juni 2004 - 12:42 #4
Prøv den her i stedet:
xcopy \\server\brugermappe\f‘lles mappe\1.txt c:\test\

(det er pga forskellen mellem ASCII og ANSI-karaktersættet. Når du indtaster et script i et windowsprogram (ANSI) kommer de danske tegn til at se mærkelige ud i dos (ASCII).
Avatar billede ferdinand.k Mester
25. juni 2004 - 12:44 #5
ukendt antal parametre, hedder fejlen...
Avatar billede ejvindh Ekspert
25. juni 2004 - 12:46 #6
Hvis du arbejder i ren dos, så er det måske fordi den ikke kan håndtere de lange filnavne. Prøv dette så:

xcopy \\server\bruger~1\fælles~1\1.txt c:\test\

(evt. med enten ? eller ‘ som erstatning for æ'et
Avatar billede ferdinand.k Mester
25. juni 2004 - 12:50 #7
ugyldig drevangivelse siger den nu. men jeg tror nu det er fordi den ikke kan finde ud af æ'et i fælles~1...
Avatar billede ejvindh Ekspert
25. juni 2004 - 13:08 #8
Hvis det kun er pga æ-et så tror jeg at det kan erstattes med ?

Men måske kan den ikke finde servermappen? Hvad siger den til

dir \\server\bruger~1\fælles~1\1.txt
hhv
dir \\server\bruger~1\f?lles~1\1.txt
hhv
dir \\server\bruger~1\f?lles~1\*.*

?
Avatar billede ferdinand.k Mester
25. juni 2004 - 13:13 #9
du har ret. den kan slet ikke finde servermappen... hvis jeg skriver dir \\server\ kan den ikke finde netværsstien...!? what to do!?
Avatar billede ejvindh Ekspert
25. juni 2004 - 15:00 #10
Hvad er det for en dos-version du kører med?
Avatar billede ferdinand.k Mester
25. juni 2004 - 15:16 #11
det ved jeg sgu ikke... Jeg kører win2000 dansk version, og har ikke modificeret min dos eller noget...
Avatar billede ejvindh Ekspert
25. juni 2004 - 15:17 #12
Hvis det er Win95-dos eller nyere kan du prøve:

net use q: \\server\bruger~1\fælles~1 %pass% /user:%bruger%
evt:
net use q: \\server\brugermappe\fælles filer %pass% /user:%bruger%)

("pass /user:bruger" kan udelades, hvis der ikke kræves hverken brugernavn eller password for at komme ind på serveren. Ellers skal "pass" erstattes med passwordet, og "bruger" med brugernavnet)

Så får du et q-drev, som du kan kopiere fra:
xcopy q:\1.txt c:\test\

Jeg får nok ikke svaret på flere spørgsmål før efter weekenden igen. Jeg håber det hjælper.... :-)
Avatar billede ejvindh Ekspert
25. juni 2004 - 15:22 #13
Med win 2000 skulle ovenstående virke, hvis stien er rigtig.

Det var vist for hurtigt skrevet: %-tegnende skal også være væk i net-use kommandoen når du har erstattet med dit eget brugernavn/password. Eks:

net use q: \\server\bruger~1\fælles~1 password /user:ferdinandk
Avatar billede ferdinand.k Mester
25. juni 2004 - 15:51 #14
når jeg skriver det ind, laver den mit "æ" om til et underligt "u" med en streg ned til venstre... det kan da ikke være rigtigt, hva!?
Avatar billede ejvindh Ekspert
25. juni 2004 - 16:09 #15
Jeg når lige en mere her på falderebet:
Jævnfør mit første spørgsmål: Jeg gætter på at vi taler om batch-fil som du indtaster i notesblokken. Derfor skal du istedetfor æ skrive ‘

Go weekend. Jeg vender tilbage på mandag, hvis det ikke er løst inden da. :-)
Avatar billede ejvindh Ekspert
25. juni 2004 - 16:09 #16
"Jævnfør mit første spørgsmål" = "Jævnfør mit første SVAR"
Avatar billede soreno Praktikant
25. juni 2004 - 16:12 #17
En anden mulighed kunne også være at skrive batfilen i "edit" i DOS.
Avatar billede bertelbrander Praktikant
25. juni 2004 - 20:46 #18
Man skal have "" omkring stier hvis der er mellemrum i navnet.

Følgende virker her:
copy "\\workpc\C$\æ ø å\*" "c:\t t t"
Avatar billede ferdinand.k Mester
29. juni 2004 - 08:41 #19
bertelbrander-> dette er konklusionen på din version:

C:\>copy "\\server\brugermappe\fµlles mappe\*" "c:\test"
\\server\brugermappe\fµlles mappe\*
Den angivne sti blev ikke fundet.
        0 fil(er) kopieret.
Avatar billede ferdinand.k Mester
29. juni 2004 - 08:46 #20
så er gåden løst, det er jo bare peditesser der skal ændres før det virker...

copy "\\server\brugermappe\f‘lles mappe\*" "c:\test\"

sådan skal det se ud... hvis i lige lægger et svar, kan i alle dele point, da i alle har bidraget til at få det til at lykkedes...
Avatar billede ejvindh Ekspert
29. juni 2004 - 09:08 #21
Den med anførselstegnene kendte jeg godt nok heller ikke. Den vil jeg da huske :-)

Prøvede du om den ville have accepteret det med DOS-forkortelsen også?:
copy \\server\bruger~1\f‘lles~1\* c:\test\
Avatar billede johnwies Nybegynder
29. marts 2009 - 12:36 #22
Start en dosprompt med cmd og kør edit
Nu kan æ ø å håndteres