Avatar billede plazm Nybegynder
24. juni 2004 - 21:23 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Opgradering, gfxkort - cpu og bundkort - ram

Hey.
Jeg sidder og overvejer at opgradere min computer så jeg kan få lidt mere ydelse ud af den.
Mit største "problem" er at jeg ikk kan holde 100 fps stabilt i Half-Life / Counter-Strike ved en opløsning på 1024 * 768
Jeg har følgende specs:

2,4 ghz P4 Cpu
Gigabyte 8SQ800 ULTRA
512 mb unknown DDRram @ 333 mhz
MS-StarForce Geforce4 Ti 4800 SE 128 mb @ 8x AGP

Jeg ved ikke havde der ville gøre at jeg kunne få det sidste til at jeg har stabil fps, men jeg har overvejet følgende.

2,8 ghz P4 Northwood 800 mhz
Et asus bundkort der understøtter CPU'en

eller

Geforce FX6xxx

eller

Flere ram

Men jeg vil gerne vide hvad der ville være bedst for min konfiguration, da jeg da helst ser at jeg kan få lidt mere ud af denne computer da den ikke er så gammel igen.
Avatar billede vr6_freak Nybegynder
24. juni 2004 - 23:17 #1
Hvis du er frisk på noget overclockning, så kan det være en billig løsning at opnå en hel del extra performance. Dog skal du vide hvad du gør da, der er en del ting der gør at man opnår en stabil overclocking. Du kan eks læs mere på www.overclocking.com/forums/

Hvis ikke, så for du nok mest perfomance for pengene ved et nyt grafik kort, dog ville jeg mene at du ikke ville kunne udnytte et FX6800 nok med dit nuværende system og derfor vil det være spildte penge. Du skal nok over i noget FX5900 eller Radeon 9800pro eller XT.

Det optimale er selvfølgelig nyt system, ny CPU, mobo, RAM og grafik kort. Gå efter min P4 2,8Ghz 800MHz bus (som du selv forslor) eller også AMD Atlon +3000 400MHz bus. RAM min PC3200. Grafik kort min FX5900 eller Radeon 9800XT.
Avatar billede plazm Nybegynder
25. juni 2004 - 11:12 #2
Jeg holder min fra AMD. Jeg kan generelt ikke lide deres høje varmeudvikling og i de nyeste tests på Toms Hardwareguide så er de begyndt at sakke bagud igen.

Men du mener altså at jeg ville få en del ud af et nyt gfx kort og evt overclocking..
Da mit nuværende gfxkort har den mulighed for at kunne blive clocket på både ram core og gpu coren, ville jeg gerne vide hvad der er sikkert på det kort. og om jeg evt skal invistere i noget vildere køling ?
Avatar billede vr6_freak Nybegynder
25. juni 2004 - 21:55 #3
JA, en nem clockining ville helt sikkert være grafik kortet, der er en del software der kan hjælpe dig med det. Jeg bruger GeForce Tweak Utility 3.2.1 Final, kan hentes på www.tweak.dk. Med std. køler skal du nok max regne med at kunne øge med 15% på core hastighed og 25% på rammen. Skifter du køleren til noget bedre, kan du nok komme op på en 20% på core og 30% på rammen. Du vil oplevere små pixel fejl, striber og ligende hvis du for clocket den lidt for meget. Og hvis du ryger alt for højt, ja så fryser billedet.

Ellers et nyt kort hvis du ikke for nok ud af clockning, det er jo et velkendt faktum at dagens grafik kort jo fungere som en GPU og er ikke så processor følsomme som tidligere.
Avatar billede plazm Nybegynder
26. juni 2004 - 12:46 #4
smid et svar... jeg har fundet ud af jeg sad med en northwood processor og har lige bestilt vandkøling til gfx og cpu så nu vil jeg se om jeg kan få min 2.4 op på 3.0 ghz stabilt... har en kammerat der er ret god til det oc'ing
Avatar billede vr6_freak Nybegynder
26. juni 2004 - 22:43 #5
Med vandkøling burde du godt kunne komme op på de 3GHz, det er der mange andre der har gjort. Du skal nok havde en extra blæser i kabinettet, hvis du ikk har en i forvejen. Good luck ;-)
Avatar billede mushkin Nybegynder
27. juni 2004 - 19:07 #6
Uno le kommentar

Vandkøling og cpu OC er altid godt og det skal nok give dig et gevaldigt boost. :)
Mht. til dit grafikkort: Du kan sikkert clocke core og hukommelsen rigtig meget med vandkøling, men det vil stadig være et GeForce4 Ti 4600 kort. Og er man en gamer, er det bare ikke godt nok mere.
Her er et forslag til et nyt kort:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=88541
Avatar billede mushkin Nybegynder
27. juni 2004 - 19:10 #7
GeForce Ti 4800 er det jo du har :D
Avatar billede plazm Nybegynder
03. juli 2004 - 16:11 #8
idc: "Og er man en gamer, er det bare ikke godt nok mere."

Jeg vil lige indskyde nu at jo GF4 TI 4800 SE sparker røv :)
Jeg har lige clocket det og jeg smækker mine m8s i fps i et hvert game selv om de sidder med GF FX5950 og de nyeste Radeon kort. Selv i 3Dmark rykker det fra de andre lige PT :) og kunne sikkert clocke det mere, temp er kun 40 grader lige pt for hele systemet :)
Avatar billede mushkin Nybegynder
03. juli 2004 - 16:13 #9
Hehe.. Jeg bukker mig i støvet af 4800'eren så :). Har du fået vand på den?