Avatar billede carpediem Nybegynder
20. februar 2001 - 16:14 Der er 22 kommentarer og
4 løsninger

<BR> og XML

Jeg har en XML fil hvor jeg henter data ud fra en database:

Do Until rs.EOF
strBemaerk=Replace(rs(\"Bemaerk\"), \"<BR>\" , \"</BR>\")
strBemaerk=Replace(strBemaerk, vbCrLf , \"\")
%>
<EVENTS>
    <Navn><%=rs(\"Navn\")%></Navn>
    <Dato><%=rs(\"Dato\")%></Dato>
    <Bemaerk><%=strBemaerk%></Bemaerk>
</EVENTS>
<%

rs.Movenext
Loop

Og så bliver de skrevet ud med en xsl fil:

<xsl:for-each select=\"NOTE/EVENTS\">
  <TR BORDERCOLOR=\"#FFFFFF\">
    <TD WIDTH=\"460\" BGCOLOR=\"#000000\"><FONT COLOR=\"#FFFFFF\" SIZE=\"2\" FACE=\"Arial\"><B><xsl:value-of select=\"Navn\"/></B></FONT></TD>
    <TD WIDTH=\"140\" BGCOLOR=\"#000000\"><FONT COLOR=\"#FFFFFF\" SIZE=\"2\" FACE=\"Arial\"><B>Dato : <xsl:value-of select=\"Dato\"/></B></FONT></TD>
  </TR>
  <TR>
    <TD WIDTH=\"600\" BGCOLOR=\"#F7F765\" COLSPAN=\"2\"><FONT COLOR=\"#373700\" SIZE=\"2\" FACE=\"Arial\"><xsl:value-of select=\"Bemaerk\"/></FONT></TD>
  </TR>
  <TR>
    <TD WIDTH=\"600\" COLSPAN=\"2\"><BR/></TD>
  </TR>
</xsl:for-each>

I \'Bemaerk\' feltet bliver </BR> ignoreret og der kommer ikke noget linjeskift.

Er der nogen der ved hvorfor og hvordan det skal løses?
Avatar billede gandalfthewhite Nybegynder
20. februar 2001 - 16:20 #1
Det er nok fordi det skal være <br/>. Prøv det ;-)
Avatar billede carpediem Nybegynder
20. februar 2001 - 16:24 #2
Det var en tastefejl jeg havde lavet herinde. Det er </BR>
Avatar billede carpediem Nybegynder
20. februar 2001 - 16:25 #3
Ups, igen. Det er <BR/>
Det er ikke sådan, når man ikke er vant til at lukke tags i slutningen af et tag.
Avatar billede gandalfthewhite Nybegynder
20. februar 2001 - 16:39 #4
Mon ikke du skal sørge for at browseren opfatter filen som xHTML og ikke HTML.
Jeg ved ikke om det fra asp er muligt, at definere output med
Response.ContentType = \"Text/XHTML\", men det er da forsøget værd.
Jeg har vist \"noget\" derhjemme, men så må du vente på svar.
Avatar billede sesam Nybegynder
20. februar 2001 - 16:40 #5
hvad med <br><br> eller <p><p>
Avatar billede sesam Nybegynder
20. februar 2001 - 16:40 #6
skal det ikke skrives med små bodstaver?
Avatar billede sesam Nybegynder
20. februar 2001 - 16:41 #7
XHTML skal
Avatar billede gandalfthewhite Nybegynder
20. februar 2001 - 16:49 #8
Har du testet <br/> uden for <TD>, så tror jeg den virker.

Hvis du vil have et linieskift i en tom celle skal du f.eks. skrive:
&nbsp;<br/>&nbsp;
Avatar billede getalife Nybegynder
20. februar 2001 - 20:14 #9
sesam.. det er ligemeget i xsl. Bare de to tags er skrevet ens.
<p>bla</P> dur ikke
<p>bla</p> dur
<P>bla</P> dur
<br/> dur
<BR/> dur
Avatar billede getalife Nybegynder
20. februar 2001 - 20:17 #10
Desuden er det rigtigt som gandalf skriver.
Du skal have andet end et break derinde for at det virker.
Jeg plejer at bruge et gennemsigtigt gif på 1 gange 1 pixel.
http://www.musikhusetaarhus.dk/grafik/1.gif
Avatar billede carpediem Nybegynder
21. februar 2001 - 09:42 #11
Der er ikke rigtig nogle af de svar der er her, som jeg kan bruge til noget.
Det er ligegyldig tom det er med store eller små bogstaver. Der er andet end break strengen ser ud som følger:
hdjfka fkdhfk dfhs djfkj djas ks<BR/><BR/>kljgfk lfdj kkjl kldfsdflk<BR/><BR/>kjklfsd dsklfj dlkj æpsdas lkjds

Dog ikke lige med de ord.

Personligt tror jeg at det er fordi value-of select ikke kan håndtere tags i strengen
Avatar billede gandalfthewhite Nybegynder
21. februar 2001 - 10:16 #12
Hvis du får tags fra dit data source, så skal du nok sørge for at de er indeholdt i en CDATA.
Avatar billede carpediem Nybegynder
21. februar 2001 - 11:13 #13
<BR/> er jo et tag, så ja, jeg får tags fra databasen. Hvordan får jeg den til at opfatte det som linjeskift
Avatar billede janegil Nybegynder
21. februar 2001 - 11:45 #14
Et rykte sier at HTML-browsere er mere glad for <br /> enn <br/>
Avatar billede getalife Nybegynder
21. februar 2001 - 15:12 #15
Crap.. jeg skal lære at læse spørgsmålene igennem før jeg svarer..
Har du prøvet med &gt;br/&lt; ?
Hvad siger dit output?
Avatar billede shanders Nybegynder
07. marts 2001 - 13:53 #16
&gt;br/&lt;  = >br/<

Mellemrum imellem br og / kan også gøre en forskel hvis browseren fortolker det som xhtml
Prøv med <br /> dvs: &lt;br /&gt;
eller med <br></br> dvs: &lt;br&gt;&lt;/br&gt;

eller læs mere her:
http://www.w3schools.com/xhtml/xhtml_html.asp

Good hunting ;)
Avatar billede janegil Nybegynder
07. marts 2001 - 14:19 #17
Jeg ville ha lettere for å se hva som foregår, hvis du viste meg den ferdige XML-filen. Altså ikke ASP(?) koden som genererer XML, men XML\'en som er input til transformasjonen.
Avatar billede carpediem Nybegynder
15. marts 2001 - 09:19 #18
Der var ikke rigtig noget der hjalp.
Avatar billede carpediem Nybegynder
15. marts 2001 - 09:19 #19
Der var ikke rigtig noget der hjalp.
Avatar billede getalife Nybegynder
15. marts 2001 - 09:30 #20
Hm.. svaret er Accepteret.. men man kan stadig svare.. underligt.
Avatar billede getalife Nybegynder
15. marts 2001 - 09:32 #21
Ah.. nul point..
Avatar billede carpediem Nybegynder
15. marts 2001 - 09:44 #22
Jeg kan ikke give nogle point. Der er noget ved det her spørgsmål der er helt galt
Avatar billede getalife Nybegynder
15. marts 2001 - 10:26 #23
Smid en besked til admin i Om Eksperten, og få ham til at rette/slette det :o)
Avatar billede languy Nybegynder
20. marts 2001 - 18:53 #24
Lige en kommentering til din XML

Jeg vil anbefale at du strukturere dit XML træ som følger i stedet:

<EVENTS>
  <EVENT>
    <Navn>xxx</Navn>
    <Dato>xxx</Dato>
    <Bemaerk>xxx</Bemaerk>
  </EVENT>
  <EVENT>
    <Navn/>
    <Nato/>
    <Bemærk/>
  </EVENT>
</EVENTS>
Avatar billede carpediem Nybegynder
20. marts 2001 - 20:19 #25
Jubii. Så lykkedes det da at lukke det her spørgsmål.
Avatar billede gandalfthewhite Nybegynder
27. marts 2001 - 18:07 #26
Lidt sent kom jeg til at tænke på, om det kan skyldes, at du sender html output til browseren.
For at browseren skal kunne forstå <br/> som ikke er et gyldigt tag i html, skal den have en definition som fortæller den at det er XHTML den modtager.

Prøv at indsætte følgende header info:

<?xml version=1.0\" encoding=\"UTF-8\"?>
<! DOCTYPE html SYSTEM \"http://www.w3.org/TR/xhtml11/DTD/xhtml1-transitional.dtd\">

<html>
  <head>
  </head>
  <body>
  xhtml..
  </body>
</html>