Avatar billede ulfhedne Nybegynder
23. juni 2004 - 15:21 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Hent data fra 2 tabeller

Jeg står i Oracle SQL Plus og forsøger at hente noget data fra 2 tabeller, men jeg er ikke den store haj til SQL, så jeg kan selvfølgelig ikke få det til at virke.

Jeg vil gerne hente noget data fra en tabel, men det er på baggrund af noget data i en anden tabel.

Mit problem er hvordan jeg får det koblet sammen. Det jeg har prøvet med er følgende:

SELECT user, name FROM tabel1, tabel2 WHERE age = '18'
Avatar billede teepee Nybegynder
23. juni 2004 - 15:27 #1
Du må finde et felt der er i begge tabeller og joine over dette, eks.:

SELECT t1.user, t1.name
FROM tabel1 t1, tabel2 t2
WHERE t1.id = t2.over_id
and t2.age = '18'
Avatar billede Slettet bruger
23. juni 2004 - 15:27 #2
Hvilke felter har du i tabelerne?
- og hvad er relationen i mellem tabellerne?
Avatar billede ulfhedne Nybegynder
23. juni 2004 - 15:39 #3
teepee >> dit er sikkert korrekt, men jeg kan ikke få det til at virke - måske nedestående kan hjælpe?

rahp >> I tabel "tabel1" har jeg "user" og "name" som jeg gerne vil hente. I "tabel1" er der en parentkey (eller hvad det kaldes) til "tabel2". I "tabel2" er der "age".

Hvordan får jeg det så kogt sammen sådan jeg finder alle dem hvor age er 18?
Avatar billede teepee Nybegynder
23. juni 2004 - 15:59 #4
Det er vist lettest hvis du bare skriver hvilke felter der er i tabel1 hhv. tabel2
Avatar billede ulfhedne Nybegynder
23. juni 2004 - 16:05 #5
tabel1
- tabel1_id
- user
- name
- height
- tabel2_pk

tabel2
- tabel2_id
- age
- location
Avatar billede teepee Nybegynder
23. juni 2004 - 16:07 #6
SELECT t1.user, t1.name
FROM tabel1 t1, tabel2 t2
WHERE t1.tabel2_id = t2.tabel2_id
and t2.age = '18'
Avatar billede ulfhedne Nybegynder
23. juni 2004 - 16:21 #7
Hvorfor sætter du det der t1 og t2 ind?

*beklager hvis det er et dumt spørgsmål, men jeg kan bare ikke lige forstår hvor du får det fra*
Avatar billede teepee Nybegynder
24. juni 2004 - 09:18 #8
Det er ofte ikke nødvendigt, men det giver bedre overblik, at man kan se hvilken tabel hvad kommer fra. Du kunne også bare skrive de rigtige tabel-navne i stedet for alias. I denne SQL er alias ikke nødvendigt, da du ikke har kolonner med samme navn i dine tabeller.
Avatar billede ulfhedne Nybegynder
24. juni 2004 - 14:37 #9
OK, tak.