Avatar billede erik43 Nybegynder
23. juni 2004 - 13:47 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Matematik eksamens opgave

Hej
Jeg har netop været til matematik eksamen.Klassen er delt i to, om hvad der det rigtige svar på opgaven. Og jeg ved der er så mange kloge hoveder her der gerne vil hjælpe.

Opgaven lyder præcist sådan her:

På et ark pap udstansesder æsker. Der er 7rækker med 13 i hver.
Hvor mange ark skal der til for at stanse 136500 æsker?
Det viser sig at forbruget er 1680 ark.
hvor stort er spildet i  pct.?

Og det er det sidste spørgsmål der er tvivl om.
Der må gerne komme en forklaring på hvorfor resultatet netop er sådan.

Venlig hilsen
Erik
Avatar billede krydset Nybegynder
23. juni 2004 - 13:51 #1
det tror jeg ikke da det er et eksamens spm :-S
Avatar billede erik43 Nybegynder
23. juni 2004 - 13:52 #2
jo da.....det er til lidt halvgamle mænd
Avatar billede exp Juniormester
23. juni 2004 - 13:52 #3
a) 1.500 ark
b) 12%
Avatar billede exp Juniormester
23. juni 2004 - 13:53 #4
a) 136500/(7*13)=1500
b) (1680-1500)/136500*100=12
Avatar billede erik43 Nybegynder
23. juni 2004 - 13:56 #5
det er er netop de 12 % der er tvivl om.
jeg selv mener at spildet skal udregnes fra de 1680 ark, som efter min vurdering må være de 100 % og så er spildet 10.71 %
Avatar billede exp Juniormester
23. juni 2004 - 14:00 #6
spildet må vel være 180 ark uanset - og der er så 1500 ark der "klarer cuttet"
Avatar billede erik43 Nybegynder
23. juni 2004 - 14:22 #7
ja jeg må nok gi mig
mener bare at de 1680 er hele forbruget og dermed 100% 180 er spild og 1500 er dem der er ok. 180*100/1680=10,71%
for 1680(100%)- 10,71% = 1500 ark
jeg har lidt svært ved at forstå det i min gamle hjerne ;-), men du skal nok få dine point hvis du har ret.
Erik
Avatar billede overchord Nybegynder
23. juni 2004 - 14:33 #8
spm b kan ogsaa beregnes kortere ved [(1680/1500)-1]*100
Avatar billede hubs Nybegynder
23. juni 2004 - 14:46 #9
exp og overchord har fuldstændigt ret.
Hvis du sætter de 1680 ark til at være = 100% så er der jo ikke tale om spild.
Hvis du derimod, som exp og overchord foreslår, sætter 1500 ark = 100% da det jo er den optimale løsning, så bliver de 1680 ark = 112%, hvilket jo er et "overskud/spild" på 12%.
Håber min snørklede forklaring giver lidt mening c",)
Avatar billede erik43 Nybegynder
23. juni 2004 - 14:57 #10
okay....så lige ABSOLUT sidste forsøg og så skal jeg ikke forstyrre mere
et parti kartofler på 2460 kg svinder under lagring til 1870 kg. hvor mange % udgør svindet? jeg mener den ligner den anden eller det gør den måske ikke?
erik
Avatar billede hubs Nybegynder
23. juni 2004 - 15:01 #11
Svindet er 590/2460 = 24%
Avatar billede erik43 Nybegynder
23. juni 2004 - 15:02 #12
ja ...men forklar mig så forskellen.... om det er ark eller kartofler er det ikke ligemeget
Avatar billede hubs Nybegynder
23. juni 2004 - 15:06 #13
Det er jo fordi udgangspunktet er de 2460 kg. Det vil måske være lidt mere forståligt hvis man spurgte hvor mange % udgør svindet af det oprindelige

Kan også beregnes ved [1-(1870/2460]*100, bare lige for at gøre forvirringen total c",)
Avatar billede hubs Nybegynder
23. juni 2004 - 15:08 #14
Igen prøv at forholde dig til hvad den "optimale" situation er med mindre der står andet. De 1500 var den optimale situation i 1. spg og de 2460 i 2 spg.

Håber det giver mening c",)
Avatar billede erik43 Nybegynder
23. juni 2004 - 15:10 #15
okay jeg gir mig, men er ikke overbevist.
i får mange tak for at bruge jeres tid
exp du får lige dine point

erik
Avatar billede exp Juniormester
23. juni 2004 - 15:11 #16
Avatar billede hubs Nybegynder
23. juni 2004 - 15:24 #17
Det var så lidt c",)

Prøv evt. at lave dit eget eksempel som du altid kan bruge når du laver %-regning.

Da jeg engang i tidernes morgen skulle bakse med %-regning "konverterede" jeg altid opgaven til et "penge eksempel", da det ligesom var noget jeg kunne forholde mig til. Lyder måske lidt fjollet men det hjalp mig meget c",)

Ta' f.eks. din første opgave og si' "Jeg vil bruge 1500kr på et grafikkort, men ender med at bruge 1680kr, hvor meget har jeg så givet mere end det, jeg oprindeligt ønskede at bruge?"

Og i den anden opgave kan du f.eks. sige "Jeg har 2460kr på min bankkonto, men efter en lille bytur fredag aften står der nu kun 1870, hvor meget har jeg brugt, i forhold til det jeg startede med?"

Håber det kan bruges, ellers er du jo altid mere end velkommen til at bruge Experten c",)
Avatar billede erik43 Nybegynder
23. juni 2004 - 15:27 #18
hva så hvis jeg siger at jeg bruger 1680 ark men der er kun 1500 der dur?
Avatar billede erik43 Nybegynder
23. juni 2004 - 15:38 #19
eller som du siger i kr.... jeg har 1680 kr til grafikkort men bruger kun 1500 hvor mange % har jeg så sparet
Avatar billede hubs Nybegynder
23. juni 2004 - 15:43 #20
Start med at finde ud af om der er tale om et svind eller en vækst.

Hvis du spørger på den måde, så er der jo tale om et svind. Hvis jeg konvertere igen så får jeg f.eks. "Jeg har 1680kr, men finder ud af at de 180 er falske, hvor meget udgør de falske af det oprindelige beløb?" og i dette tilfælde vil det være = 10,71%

Men den måde, der bliver spurgt på i eksamensspørgsmålet, giver jo derimod en vækst. Jeg skal bruge kun 1500, men ender med at bruge 1680.

Kort sagt, så du skal hele tiden være opmærksom på hvordan der bliver spurgt i det pågældende spg.

Giver det mening? c",)
Avatar billede erik43 Nybegynder
23. juni 2004 - 15:53 #21
jeg er måske lidt fatsvag, men hvis jeg skulle ha forstået spørgsmålet i opgaven som du gør mener jeg at der skulle ha stået    hvor stor er mer forbruget i %
jeg har jo trods alt brugt 1680 ark på for at få de 1500.
og sådan ville jeg regne det ud på min arbejdsplads for at finde ud af hvor meget spild man har haft.  jeg håber ikke at det er spam, og at du gider blive ved

erik
Avatar billede hubs Nybegynder
23. juni 2004 - 16:06 #22
Nej, det er jo dit eget spørgsmål, så spam kan der vel ikke være tale om c",)

Og selvfølgelig gider jeg da at blive ved, det er jo det forumet er til for. Jeg er dog ved at være på vej hjem fra arbejde, men kommer på igen derhjemme om en times tid.

I mellem tiden kan du måske lige kigge på den her simpel formel for at udregne procenter på, som jeg lige fandt på www.dicar.dk/unv/Grundlaeggende_DICAR-Excel.pdf+procent+regning&hl=da" target="_blank">http://www.google.dk/search?q=cache:ux_lwHGYbSUJ:www.dicar.dk/unv/Grundlaeggende_DICAR-Excel.pdf+procent+regning&hl=da

1) Træk det gamle tal fra det nye tal. Det er lige meget, hvilket tal, der er størst
2) Divider resultatet i 1) med det gamle tal.
3) Gang resultatet i 2) med 100 eller flyt kommaet to skridt til højre
4) Rund op/ned og forenkl.

Men igen hva er så det nye tal, og hva er det gamle. Det er jo ligesom det, der kan volde problemer, men jeg tror det er et spørgsmål om øvelse og fortolkning c",)
Avatar billede erik43 Nybegynder
23. juni 2004 - 16:26 #23
det lyder godt...det var ellers rart hvis jeg kunne ringe til dig, men det er nok lidt problematisk. det er jo det at jeg netop har et SPILD og ikke en vækst at jeg mener at man skal gå ud fra de 1680 ark, man kan jo ikke ha et SPILD af de 1500 som er ok, men man kan sige at man har haft et større forbrug og det passer så med de 12 %. Og hvis du trækker 12 % spild fra 1680 giver det jo ikke 1500.
men ellers tror jeg at jeg vil holde her, men du har ret i at det er det med det nye og det gamle tal der forvirrer mig her. for hvad er hvad. for hvis der i opgaven havde stået at man havde brugt 1680 ark inden man fandt ud af, at man fik 1500 der duede
Avatar billede hubs Nybegynder
24. juni 2004 - 08:55 #24
Ja, jeg kan kun give dig ret i at spørgsmålet ikke er særligt godt formuleret, for det kan sagtens fortolkes på begge måder.

Grunden til at jeg fortolkede det, som jeg gjorde, ligger i at der først bliver spurgt om det antal ark, der skal bruges til at lave de 136500 kasser. Derfor ser jeg de 1500 som værende det "gamle" tal. Men som sagt, det kan lige så godt fortolkes, som du gør, og jeg må efterhånden indrømme, at jeg er ved at hælde lidt mere til den c",)

Husk at du altid har mulighed for at spørge din lærer til råds også under en eksamen hvor han/hun skal være til rådighed min. den første time af eksamen i tilfælde af tvivlsspørgsmål. En anden mulighed, som jeg selv har benyttet før, er at skrive, at der kan være et fortolkningsproblem ved pågældende spørgsmål, og så skrive at hvis man fortolker det på den ene måde (beskriv), bliver resultatet ...,  og på den anden måde (beskriv) bliver det ...

Håber det kan hjælpe lidt c",)

Du er altid velkommen til at hive fat i mig på ##jacob.simonsen(at)kabelnettet.dk##
Avatar billede erik43 Nybegynder
25. juni 2004 - 09:31 #25
Hej Jacob
Det er dejligt at høre,at jeg måske også kan have ret. :-D
Min lærer er måske også ved at blive lidt i tvivl, men han vil/må ikke sige noget endnu. Han smiler bare og siger vi finder på en løsning.
Men pyt jeg finder ud af det om ca 14 dage når karakteren kommer.
Jeg har været igang med en voksen uddannelse, og er færdig idag,så jeg får ikke mere matematik i min tid,men har lært meget. Det har været spændende og en stor udfordring at komme på skolebænken igen efter at have været på arbejdsmarkedet i 30 år.
Jeg takker for din hjælp ( point må jeg vel ikke gi)og er MEGET glad for at høre at en af de "kloge" i eksperten også kan blive i tvivl.  ;-)
Erik
Avatar billede hubs Nybegynder
25. juni 2004 - 10:13 #26
*lol* en af de kloge vil jeg nu ikke just betegne mig selv som. Jeg prøver bare at hjælpe lidt, hvor jeg nu kan c",)

Jeg tager godt nok hatten af, for at du er hoppet på en voksen uddannelse efter så mange år på arbejdsmarkedet. Det kan man kun ha' den dybeste respekt for, så et stort tillykke med en forhåbentlig vel-overstået eksamen. Skal nok krydse fingre for Mat-karakteren ;o)

Point behøver jeg ikke, er bare glad for at kunne hjælpe/forvirre lidt c",)
Rigtig god vind fremover.

Jacob
Avatar billede erik43 Nybegynder
25. juni 2004 - 16:06 #27
Hej Jacob
Jeg er netop kommet hjem fra skoleafslutningen, og fået min karakter,
Avatar billede erik43 Nybegynder
25. juni 2004 - 16:08 #28
kom til at sende.og jeg havde ret, men er sikker på at da der har været tvivl og måden opgaven kunne forståes på, har det andet resultat ille trukket ret meget ned.
Ha en go´sommer og tak for din hjælp, og måde at svare på

Erik