Avatar billede sammy Nybegynder
23. juni 2004 - 09:12 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Excel 2003 crasher ved brug af piletaster!?

Jeg har denne skumle fejl hos en bruger der har et enormt regneark med en masse udregninger konstant. Men når man bruger pilene crasher Excel. Nogen der har set eller hørt noget lign.?

På forhånd tak!
Avatar billede Slettet bruger
23. juni 2004 - 10:31 #1
Det er muligt at den udfører en recalculation hver gang du trykker på en piletast.
Hvis der er mange udregninger og du trykker hurtigt på piletasterne, kan du jo nok hurtigt komme til at overbelaste Excel.
Avatar billede bak Seniormester
23. juni 2004 - 10:43 #2
For lige at følge op på blackadders indlæg....
Er der makroer/hjemmelavede funktioner i regnearket. Specielt tænker jeg på om der ligger en  Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range) i et arkenes egne kodemoduler. Dette kunne gøre at en beregning skla udføre ved hver eneste bevægelse man laver i arket.
Avatar billede sammy Nybegynder
23. juni 2004 - 10:45 #3
jeg har tænkt på det samme, men man kan nøjes med at trykke én gang på en pil og der crashes. Desuden burde den så også crashe når man trykker F9 for manual calculation (den er dog på automatisk). Kan man nogen steder ændre hvordan piletasternes "behaviour" er? Lgesom man kan ændre hvordan Enter og Tab skal bruges.
Avatar billede sammy Nybegynder
23. juni 2004 - 10:47 #4
->bak, ja der er en masse makroer og funktioner i arket. Jeg skal lige prøve at gennemgå koden. Tak for tippet!
Avatar billede bak Seniormester
23. juni 2004 - 10:52 #5
Hvordan crashes ?
Går hele excel ned eller eller stiller den sig i debug mode ?
Avatar billede bak Seniormester
23. juni 2004 - 10:56 #6
Man kan kun ændre piltasternes virkemåde i VBA.
se efter Application.OnKey  "{Down}"  up, left,right
Avatar billede sammy Nybegynder
23. juni 2004 - 11:09 #7
der kommer den der dr. watson efterfølger med om man vil sende fejlen til microsoft og tja, derefter lukker app'en. Jeg venter stadig på at arket havner i min mailbox
Avatar billede Slettet bruger
23. juni 2004 - 13:22 #8
Prøv at åbne arket på en anden maskine.
Hvis fejlen forsvinder kan vi måske konkludere at det er et problem relateret til din maskine.
Avatar billede sammy Nybegynder
23. juni 2004 - 13:35 #9
aye, det var også min første tanke. Og jeg er 99,9% sikker på at det er maskinen. Før i tiden har det kørt smertefrit på en Office 2000, men efter upgrade til 2003 er det gået galt. Jeg vil derfor godt konkludere at det er maskinen, men jeg skal jo bruge en løsning og ikke en konklusion ;-) Jeg kan ikke umiddlebart få tilsendt arket da det er på 7+ MB og jeg tvivler sgu på at mailserveren vil æde den.
Avatar billede jkrons Professor
23. juni 2004 - 13:44 #10
Hvis det er opstået efter en upgrade til 2003 kan det være en version fejl - enten i koden eller i en eller anden specifik kombibnation af kode, taster og version. Har I prøvet at gå tilbage til 2000 og se om problemet også findes der?
Avatar billede Slettet bruger
23. juni 2004 - 13:50 #11
En midlertidig løsning kunne være at du satte calculation til manual, og kun trykkede
F9 når du havde brug for at se opdaterede resulater. Jeg går ikke ud fra at du behøver at se resultater imens du flytter rundt med piletasterne.

Var der iøvrigt noget kode tilknyttet Worksheet_SelectionChange event makroen ?
Avatar billede sammy Nybegynder
23. juni 2004 - 13:51 #12
vi har ikke prøvet at gå tilbage til 2000, men det virkede lige inden så man må gå ud fra at det stadig gør. Men hvad pokker der ligger og driller i koden, det er sgu svært at sige. Hvis problemet ligger i koden, tja så må jeg ha' fat i udvikleren af det. Men mon ikke det bare er en lille setting der skal ændres - somewhere? =)
Avatar billede sammy Nybegynder
23. juni 2004 - 13:56 #13
det er samme problem selvom den står til manual calculation =(

Så det må siges at være noget lort. På den måde har vi jo udelukket at det skulle have noget med udregninger at gøre
Avatar billede Slettet bruger
23. juni 2004 - 14:14 #14
Kan du bede personen der er i besiddelse af arket om at maile VBA koden til dig, så vi kan kigge på det her ?
Avatar billede sammy Nybegynder
23. juni 2004 - 14:22 #15
heh, det ville jeg mægtigt gerne, skal også gøre et forsøg. Men!
1. Personen er i Horsens jeg er i KBH
2. Personen har ikke teknisk kendskab
3. Arket er for stort til at sende
4. Arket er vist låst for redigering, da det er lavet af en 3. part for nogle år siden. Jeg har dog prøvet at tage kontakt til vedkommende der har lavet det, men han er p.t. i Geneva.

Jeg skal nok få fat i VB koden så jeg kan poste den hér, men det bliver nok ikke i dag.

I skal have tak for jeres assistance indtil videre, det er skønt at folk gider at bruge tid på den slags herinde.
Avatar billede bak Seniormester
23. juni 2004 - 14:58 #16
I kunne jo prøve at åbne arket uden makroer slået til. (hold shift nede men i klikker på filen)

Hvis piltasterne nu kan bruges ligger det nok i koden, hvis ikke ligger det nok i maskinen
Avatar billede sammy Nybegynder
02. januar 2005 - 19:01 #17
lukker spørgsmålet