Avatar billede -l_jogge_l- Nybegynder
22. juni 2004 - 19:51 Der er 16 kommentarer og
3 løsninger

JAVA til Nokia N-Gage

Jeg har en meget fin N-Gage... det er en halv GameBoy, Mobiltelefon og Palm....

Har fundet ud af man kan kører JAVA spil og programmer på den... og har en hel masse til at ligge, men de er ikke kompilet, eller hvad det nu end hedder... i hver mappe er der en hel masse 1.class, 2.class og andre *.class filer osv...

Kan jeg gøre så de bliver til *.jar eller *.jad filer... eller hvordan gør jeg?

Så vil jeg lige høre, om man kan downloade nogen smarte JAVA programmer eller noget????
Avatar billede smirnoff Nybegynder
23. juni 2004 - 01:39 #1
når de hedder <et eller andet>.class ER de kompileret - du må på en eller anden måde kunne aktivere dem
Avatar billede hacked Nybegynder
23. juni 2004 - 02:11 #2
hejsa :) jeg giver smirnoff ret i at hvis du har class-filer så er javakoden kompileret. Men hvis du på en eller anden måde skal bruge jar filer så download winzip. Derefter højreklik på filen og tryk på add to zip fil. Dernæst ændre du extensionen på filen i feltet add to archive til "navnPåFil".zip til "navnPåFil".jar. Så trykker du på add og vupti :) din helt egen jar fil. Foresten så kan du pakke ligeså mange class filer ned i en jar fil som du vil. Istedet for 1 fil vælger du flere og gentager derefter ovenstående.
Avatar billede sjoggo Nybegynder
23. juni 2004 - 08:17 #3
Check lige forum.nokia.com. Her finder du kits til udvikling af MIDlets (som det hedder) til alle Nokia devices. Samme sted finder du beskrivelser af hvordan skidtet pakkes og deployes i telefonen.

Du udvikler på din pc og overfører til telefonen fx. via IR. Til formålet kan man fx. bruge Nokia Developers Suite.

Selvom du har nogle klasser, er det jo ikke sikkert at de kan eksekveres som programmer i telefonen. Det kræver at de udgøre en MIDlet ... der består af en jar (klasserne) og en jad fil der beskriver indholdet så telefonen ved hvordan det skal eksekveres.

En jad-fil kan fx. se sådan her ud:
MIDlet-1: My MIDlet, /icon.png, com.mycompany.nuller.GameMIDlet
MIDlet-Jar-Size: 72654
MIDlet-Jar-URL: MYMidlet.jar
MIDlet-Name: My MIdlet
MIDlet-Vendor: My Self
MIDlet-Version: 0.1
MicroEdition-Configuration: CLDC-1.0
MicroEdition-Profile: MIDP-2.0
Avatar billede sjoggo Nybegynder
23. juni 2004 - 08:23 #4
Det var vel egentligt et svar ...
Avatar billede -l_jogge_l- Nybegynder
23. juni 2004 - 10:01 #5
malkor:
Har lige prøvet det der med WinZip'en.... og min telefon sagde bare at filen var beskadiget.....
Avatar billede sjoggo Nybegynder
23. juni 2004 - 10:09 #6
Hvad gør du? Kompilerer og pakker dine filer på PC og deployer med Developer Suite?
Avatar billede -l_jogge_l- Nybegynder
23. juni 2004 - 10:14 #7
Nej jeg prøvede jo bare at winzippe dem, og omdøbe dem!
Avatar billede sjoggo Nybegynder
23. juni 2004 - 10:40 #8
'Dem'?

Du zipper .class filer på din PC og omdøber zip'en.
Du må ikke omdøbe .class filerne.
Avatar billede -l_jogge_l- Nybegynder
23. juni 2004 - 10:47 #9
Ja... har zippet HELE biblioteket som de hele ligger i... ikke kun .class filerne!
Avatar billede sjoggo Nybegynder
23. juni 2004 - 11:24 #10
Ok, her er hello world for S60 telefoner:

Lav filen Vibrate.java:
import javax.microedition.midlet.*;
import javax.microedition.lcdui.*;

public class Vibrate
    extends MIDlet
    implements CommandListener
{
    Form iForm;
    Command i2Command;

    public Vibrate() {
        iForm = new Form("Form");
        i2Command = new Command("Vibrate my S60 please!", Command.SCREEN, 2);
        // where do this command disappear on NEO
        iForm.addCommand(i2Command);
        iForm.setCommandListener(this);
    }

    public void startApp() {
        Display.getDisplay(this).setCurrent(iForm);
    }

    public void pauseApp() {
    }

    public void destroyApp(boolean unconditional) {
    }

    public void commandAction( Command c, Displayable d ) {
        if (c == i2Command) {
            iForm.append("Vibrating ????? \n");
            Display.getDisplay(this).vibrate(1000);
        }

Kompiler den med følgende kommando:
javac -classpath c:\wtk21\lib\cldcapi11.jar;c:\wtk21\lib\midpapi20.jar  Vibrate.java

(Du skal downloade cldc og midp20 for S60 fra forum nokia)

I samme folder som din .class fil ligger laver du en folder 'meta-inf', hvori du placerer en mainfestfil manifest.mf, der forklarer telefonen hvordan den starter MIDlet'ten:
---------- manifest.mf Start ----------
Manifest-Version: 1.0
MicroEdition-Configuration: CLDC-1.0
MIDlet-Name: Hello S60
Ant-Version: Apache Ant 1.6.0
Created-By: 1.4.2_02-b03 (Sun Microsystems Inc.)
MIDlet-Vendor: Me
MIDlet-1: Hello S60, , Vibrate
MIDlet-Version: 0.1
MicroEdition-Profile: MIDP-2.0
MIDlet-Description: My comment
---------- manifest.mf Slut ----------

Zip .class og meta-inf folderen til en zip-file: 'Hello S60.jar' og send den til telefonen fx. med IR.

Når telefonen modtager jar'en foreslår den selv at installere MIDletten, hvilket du accepterer. Efter installationen kan programmet køres på telefonen.
Avatar billede -l_jogge_l- Nybegynder
23. juni 2004 - 11:31 #11
Jeg fatter MINUS!
Avatar billede -l_jogge_l- Nybegynder
23. juni 2004 - 11:43 #12
kan jeg ikke prøve at sende den til dig per Email... så kan du lige se om det er mig der er noget galt med!
Avatar billede -l_jogge_l- Nybegynder
23. juni 2004 - 11:44 #13
Jeg har jo allerede et par JAVA Spil... men når jeg pakker den og omdøber den, smider dem over på min telefon og prøver at installer dem, siger den at de ikke virker!
Avatar billede sjoggo Nybegynder
23. juni 2004 - 11:59 #14
Klart nok ... Telefonen skal vide hvilke spile du har pakke sammen. Dette gøres via manifest.mf, som telefonen forventer ligger i folderen meta-inf i roden af pakken.

Du kan se ovenfor hvordan manifestet skal se ud. Du er velkommen til at sende filerne ... fx. til jesper_zacho@hotmail.com
Avatar billede -l_jogge_l- Nybegynder
23. juni 2004 - 12:11 #15
Så har jeg sendt et eks!
Avatar billede -l_jogge_l- Nybegynder
29. juni 2004 - 20:25 #16
Hmmm..... er flere til dette lille problem????
Avatar billede sjoggo Nybegynder
29. juni 2004 - 21:20 #17
Jeg fik aldrig din mail?
Avatar billede -l_jogge_l- Nybegynder
02. juli 2004 - 09:04 #18
jeg lukker og slukker..... giv svar hvis I vil have opint?
Avatar billede sjoggo Nybegynder
29. juli 2004 - 08:51 #19
Jeg fik aldrig din mail. Kom du igennem?