Avatar billede sidewinder Nybegynder
22. juni 2004 - 08:19 Der er 5 kommentarer og
3 løsninger

DAO i Office2003

Jeg har en Access 97 base som jeg connecter på fra Excel 97 med DAO - hvilket virker fint. Nu skal jeg bare have det skrevet om til Office 2003, og der har jeg hørt at DAO ikke kan bruges længere. Der er bare det at jeg har prøvet at starte mine Excel makroer op i Excel2003 - og det virker....  Så mit spørgsmål er: Kan man uden videre fortsætte med at bruge DAO i Office2003?
Avatar billede hnteknik Novice
22. juni 2004 - 11:06 #1
Det kan ikke være så svært at skrive det om til ADO. Jeg har noget ADO kørende fra Excel 97 til Access 97. Skal du have indgangsbønnen ?

Henrik
Avatar billede hnteknik Novice
22. juni 2004 - 11:11 #2
' Lav en forbindelse til Access databasen
    Set cn = New ADODB.Connection
    cn.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; " & _
        "Data Source=" & DataSti & ";"
    ' Åben et recordset
    Set rs = New ADODB.Recordset
    rs.Open "tblxxx where RSnr = '" & RSnr & "'", cn, adOpenKeyset, adLockOptimistic, adCmdTable
    ' alle records i en tabel

        With rs
            ....... og så derudaf

Det er rigtig, at alle nye opdagteringer til jetenginen ikke mere indeholder DAO, men man kan vel altid installere den gamle udgave.
Jeg installerede ADO 2.5 SP3 hos alle mine brugere som kun har office 97, så nu opdaterer de i Access fra Excel 97 med ovenstående indgangsbøn.

Ikke så svært.
Avatar billede terry Ekspert
22. juni 2004 - 12:03 #3
It should be possible to use DAO and ADO side-by-side. Make sure you have a reference to DAO and then prefix your variables with either ADODB or DAO

Dim rsDAO as DAO.recordset
Dim rsADO as ADODB.recordset

NOTE: if you cant find a reference to DAO then it may require that you install MDAC in an older version.
Avatar billede sidewinder Nybegynder
22. juni 2004 - 12:14 #4
Jeg har testet DAO makroerne i office 2003, og de virker! Men hvorfor virker de - og kan man være sikker på at de bliver ved med det?
Som Terry er inde på kan det måske være fordi jeg ikke kører den nyeste MDAC...eller hvad?

Det er ikke fordi jeg ikke kan skrive dem om til ADO, men hvis det ikke er nødvendigt kan jeg da lige så godt lade være.
Avatar billede ricky Nybegynder
22. juni 2004 - 13:05 #5
ADO er nyeste skud på stammen og DAO vil forsvinde med tiden - men lever altså også i Office 2003.
Avatar billede hnteknik Novice
22. juni 2004 - 13:22 #6
DAO lever vel kun stadig, fordi der er ting, som man ikke kan gøre (hurtig nok) i ADO som i DAO (endnu), men DAO bliver ikke opdateret mere.
22. juni 2004 - 14:09 #7
Sjovt nok er DAO igen blevet en standard-reference (sammen med ADO) i Access 2003 (efter at den ikke har været det i 2 versioner).

Hvis du opretter en ny database i Access 2003, vil du således starte med at have reference til BÅDE ADO og DAO!

Selvfølgelig vil DAO forsvinde med tiden (ligesom ADO vil blive ersattet af andre data objekt modeller), men det sker ikke i den nærmeste fremtid! (ud fre min vurdering)
Avatar billede sidewinder Nybegynder
22. juni 2004 - 14:39 #8
OK, jeg har fået lidt info som jeg mener ser fornuftigt ud, så tak for jeres tid ;o)