Avatar billede the_magician Nybegynder
21. juni 2004 - 21:28 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Forsinket lyd på optaget video

Jeg har været ude og købe mig et Pinnacle PCTV Stereo kort, sådan så jeg kan se og optage TV på min comp. Det virker også fint nok når jeg bare skal se TV, men nu skulle jeg jo prøve at optage Alias fra TV2 en sen nat hvor jeg var for træt til at se det. Men ak, nu hvor jeg gerne vil se det afsnit jeg missede, så opdager jeg at lyden er forsinket i forhold til billedet, og det bliver værre jo mere jeg ser! Det kan jeg jo ikke leve med :-(

Så derfor så vil jeg høre om der er nogen der kender til et program der kan ændre i min mpeg(2)-fil sådan så billede og lyd kommer til at passe.
Og om der er nogen der ved hvordan jeg kommer uden om dette problem?
Avatar billede Slettet bruger
21. juni 2004 - 22:09 #1
Der kan være flere grunde til det.
Men mit gæt vil være at du har mange "dropped frames"
Dette kan ske hvis du har andre programmer kørende på din PC imens du capture.

De "billige" TV-kort bruger rigtig meget CPU power til at encode film - specielt MPEG2.
Avatar billede norbert Nybegynder
21. juni 2004 - 23:07 #2
Du kan prøve at sætte din framerate lidt ned. Det kan godt hjælpe lidt på det, hvis det er sat for højt. Mindre framerate giver mindre arbejde til pc'en.
Avatar billede the_magician Nybegynder
22. juni 2004 - 00:35 #3
phatlasse> Hvis der mangler frames, vil lyden så ikke komme foran billedet?
norbert> jeg har ingen mulighed for at sætte frameraten ned, kun bitraten.
Avatar billede norbert Nybegynder
22. juni 2004 - 08:06 #4
Undskyld min fejl - det var naturligvis også bitraten jeg mente :-)
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
22. juni 2004 - 10:43 #5
jeg læste noget om det problem på et tidspunkt, da jeg selv oplevede problemet (og stadig gør, dog heldigvis ikke ved capture via DV fra mit videokamera)

Problemet skyldes det program man optager med som ikke synkroniserer lyden ordentligt.
Den eneste løsning der nævntes var at bruge et program der tog højde for det.
Så vidt jeg husker var det WinDVR der blev nævnt.
Jeg har dog ikke haft tid til at prøve det af.

Jeg har også oplevet at forskellen mellem lyd og billede forværres, hvis man efterfølgende omkoder til f.eks. mpeg (jeg optog selv i AVI på det tidspunkt)

desværre kender jeg ingen programmer der kan "rette op" på det efterfølgende :-(
Avatar billede the_magician Nybegynder
29. april 2006 - 00:27 #6
Så lukker vi.