Avatar billede Slettet bruger
21. juni 2004 - 14:22 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Hvordan laver jeg mit eget .ico-ikon?

Ja, hvordan laver jeg mit eget .ico-ikon, ligesom det man ser i adresselininen her på eksperten? Altså det lille blå ikon, med et lille "e" i nederste højre hjørne? Jeg vil nemlig gerne lave et selv.  :-)
Avatar billede webrex Nybegynder
21. juni 2004 - 14:24 #1
Det kan du finde ud af vha. denne guide! :)http://www.html.dk/artikler/00002/
Avatar billede webrex Nybegynder
21. juni 2004 - 14:48 #2
Denne kan måske opklare nogle spgm. omkring ikonet. (på engelsk) http://www.favicon.com/
Avatar billede bufferzone Praktikant
21. juni 2004 - 14:52 #3
selve Ikonet kan du f.eks. lave med shareware programmet Microangelo eller med photoshop og et ico plugin
Avatar billede webrex Nybegynder
21. juni 2004 - 14:56 #4
>Bufferzone ok du nævner nogen, men i artiklen står der også bl.a. photoshop. :)
Avatar billede bufferzone Praktikant
21. juni 2004 - 15:05 #5
Photoshop kan ikke som standard, du er nødt til at skaffe et plugin, det fås gratis et eller andet sted som jeg nok kan finde hvis det har interesse
Avatar billede webrex Nybegynder
21. juni 2004 - 15:20 #6
Som der står i artiklen lave det grafisk nemt i et program som fx photoshop men du er nødt til som der står i guiden jeg henviser til, at downloade; (fra artikel)

Gå til dette website og download programmet HappyIcon 2.01 (zip-fil, 960 kb). Installer derefter programmet. (link http://www.logipole.com/indexe.html)
Avatar billede Slettet bruger
21. juni 2004 - 20:39 #7
webrex:
Fint link, men det er dog ikke helt så enkelt, som beskrevet.  :-/  Men det lykkes dog til sidst.
Og tilmed er HappyIcon kun shareware, så det er ikke en holdbar løsning, men kun en midlertidig.
Jeg tildeler dig points fordi det lykkes, men da det kun er en midlertidig løsning, giver jeg dig kun halvdelen af points. Det er vel forståeligt nok?

bufferzone:
Det lyder som en rigtigt god ide, den med et plug-in til Photoshop.  :-)
Jeg vil gerne modtage dette plugin, og giver dig derfor de resterende 30 points for dette.
Avatar billede webrex Nybegynder
21. juni 2004 - 20:49 #8
Nu ved jeg ikke hvilken internet forb. du har, men man kan bare downloade programmet når det bliver for gammelt, når du skal bruge det. Det er jo ikke et program man bruge hele tiden, men kun til små favicon. Du bestemmer selvfølgelig point uddelingen. (skal lige nævnes, at jeg godt kan lave ico med photoshop UDEN ekstra plug-in. jeg bruger dog selv den beskrevede i artiklen. Nå, men det vigtigste er, at du fik løst dit problem! :)
Avatar billede webrex Nybegynder
21. juni 2004 - 20:49 #9
Og takker for point! :)
Avatar billede Slettet bruger
21. juni 2004 - 20:55 #10
"Bare downloade programmet og installere et nyt når det andet bliver for gammelt"? Jammen, så fatter jeg intet af Shareware...
Nå, men det er ihvertfald skrevet bag øret!  :-)

Jeg prøvede i fredags ellers også med Photoshop v.7:
Jeg lavede et billede i 32x32px og gemte det både som  .png, .gif og .jpeg, og bagefter omdanne dem til en .ico-fil.
Men intet lykkes, billedet blev bare helt sort. Derfor dette spørgsmål.
Avatar billede webrex Nybegynder
21. juni 2004 - 21:34 #11
extend billedet skal være 16x 16 px og når du gemmer det kan du ikke bare skrive xxx.ico, hvis det er det du gjorde. Men måske kan dit program ohotoshop alligevel, under filtype vælger du .ico som står der i forvejen.
Avatar billede Slettet bruger
21. juni 2004 - 21:39 #12
Der er ingen mulighed for at gemme noget som en .ico-filtype i Photoshop v.7
Avatar billede webrex Nybegynder
21. juni 2004 - 22:49 #13
Undskyld er lidt træt - forveklede med Paint Shop Pro...