Avatar billede konrad_ix Nybegynder
21. juni 2004 - 13:11 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Afklaring omkring DLL

Jeg har på det sidste læst lidt om DLL og set nogle programmeringseksempler. Nogle gange arbejdes der med 'unit', og andre gange arbejdes der med 'library'. Hvad er forskellen på de to, og hvornår skal den ene bruges frem for den anden?
Avatar billede hrc Mester
21. juni 2004 - 13:20 #1
Det ene er en unit der linkes til programmet, altså ind i exe-filen, mens library ender med at blive en dll-fil
Avatar billede konrad_ix Nybegynder
21. juni 2004 - 13:23 #2
Tak for det hurtige og meget præcise svar
Avatar billede hrc Mester
21. juni 2004 - 13:24 #3
I borland bruger man også BPL-filer der er en specialiseret DLL for Borland programmerinssprog.

Både BPL og DLL bruges hvis man kan udskille fælles kode så ens exe-programmer ikke indeholder samme funktioner. Yderligere fordele er at ved fejl i BPL og DLL-filerne (og det hænder jo) kan man erstatte disse med nye, uden at skulle erstatte exe-programmet.

Ulempen er:
- at det er tungere at arbejde med.
- at det ikke længere bare er én fil.
- at det bliver en smule langsommere.
- at du bidrager til Microsofts DLL-hell ;-)
Avatar billede konrad_ix Nybegynder
21. juni 2004 - 13:28 #4
Jeg står jo rent faktisk i en situation hvor jeg skal (prøve at) lave en DLL, uden at skulle erstatte exe-programmet. Det må siges at give en del kvaler...
Avatar billede hrc Mester
21. juni 2004 - 13:31 #5
Det er heller ikke noget jeg har brugt så meget, men enkelte gange er jeg blevet tvunget over i det.

Er din opgave låst på DLL eller må det være BPL-filer? De sidste er hurtigere og der er ikke samme problemer mht. hukommelsesstyringen.
Avatar billede konrad_ix Nybegynder
21. juni 2004 - 13:39 #6
den er låst på DLL, da jeg skal ind og overskrive den eksisterende DLL. Jeg ved nu ikke helt hvor store problemer der vil være med hukommelsesstyring. Det er på intet tidspunkt blevet nævnt.
Avatar billede hrc Mester
21. juni 2004 - 17:07 #7
Hvis du skal ind og erstatte den eksisterende fil, så skal du kende de procedurer og funktioner som den stiller til rådighed. Enten står det i firmaets opdaterede (ha, ha) dokumentation. Alternativet er at bruge program til at hente oplysningerne frem. Tror du kan bruge "Dependency Walker" til at hitte det meste frem (hvis du ellers kan hitte ud af det program...). Jeg selv bruger Vis-funktionen (F3) i Servant Salamander, men det er nok fordi jeg er så gammel at jeg kan huske Norton Commander ;-)

Skriver den til skærm eller er det en black-box med in- og output?
Avatar billede konrad_ix Nybegynder
21. juni 2004 - 21:42 #8
Jeg har oprettet spørgsmålet: Har 'unit' skal bruge 'library'

http://www.eksperten.dk/spm/512279

Der er lidt forklaring til hvad jeg skal gøre, samt noget pseudo kode.