Avatar billede mille Nybegynder
21. juni 2004 - 09:51 Der er 9 kommentarer og
3 løsninger

Logfiler vokser uhæmmet, hvordan holdes de nede ?

Jeg har en SQL server som har en del databaser, og jeg har problemer med at styre størrelserne på logfilerne.

Jeg har en maintenanceplan der laver backup hver nat, men kan jeg også få den til at slette logfilerne eller få dem ned i størelse ??
Avatar billede bufferzone Praktikant
21. juni 2004 - 10:03 #1
Jeg vil anbefale at du bruger en Syslog server (en linuxmaskine sat op som syslog server) og på den måde fjerner logfilerne fra din sql server. Dette er både en sikkerhedsmæssig fordel og så fjerner det også lidt at størrelsesproblemerne
Avatar billede arne_v Ekspert
21. juni 2004 - 10:40 #2
Hvis du laver en korekt BACKUP LOG, så bør log-filerne ikke vokse.

Men hvis jeres data integritets krav tillader kan du
sætte databasen til at trunkere log ved checkpoint (se
simpel recovery model i dokumentationen).
Avatar billede arne_v Ekspert
21. juni 2004 - 10:40 #3
bufferzone>

Jeg tror ikke at syslog egner sig til en SQLServer log ...

:-)
Avatar billede mille Nybegynder
21. juni 2004 - 17:55 #4
Mit setup:
datafiles: 5mb. -> automatic grow file: NONE....
Transactions log files: 2 mb. -> automatic grow file: By procent=10% & Restrict file growth= 2mb.

når jeg så poster 30.000 records i databasen så siger den Logfiles is full, BACKUP LOGFILE TO FREE SPACE...

Skulle den ikke selv kunne slette de gamle logs når den når limit på de 2mb. ???

Det kan da ikke passe at logfilerne skal vokse uhæmmet til flere giga....

/Mille
Avatar billede arne_v Ekspert
21. juni 2004 - 19:57 #5
Det er det forkerte sted du kigger.

                                log fil som kan vokse          fast størelse log fil
trunkere log regelmæssigt          ingen problemer                ingen problemer
aldrig trunkere log            log fil vokser og vokser          databasen går død

Du skal have en passende backup & recovery strategi, så er de log fil
settings ikke betydningsfulde.
Avatar billede bufferzone Praktikant
21. juni 2004 - 20:19 #6
arne_v> det ville komme bag på mig hvis den ikke kunne anvendes, men jeg undersøger lige
Avatar billede mille Nybegynder
21. juni 2004 - 23:18 #7
Skal jeg have en strategi for hver enkelt database eller kan jeg sætte en overordnet for alle sammen ??
Avatar billede janus_007 Nybegynder
22. juni 2004 - 00:00 #8
For hver db!

men den Restrict file growth= 2mb, er det et webhotel du har?
Avatar billede kim_falkner Nybegynder
26. juni 2004 - 18:24 #9
Et andet alternativ er at lave en DTS pakke som fyrer følgende af:

backup log <DNNAVN> with truncate_only
DBCC SHRINKDATABASE (<DBNAVN>)
Avatar billede hyper Nybegynder
30. juni 2004 - 16:16 #10
Hvis du ikke laver backup af din transaktionslog i din maintenance plan, så tømmer den aldrig logfilen. Det kan du komme ud over, ved at sætte databasen i "Simple recovery" mode, under database options - men så mister du lidt fejltolerance, hvis du har mange opdateringer i databasen.

Jeg vil anbefale dig at fjerne den øvre grænse for transaktionsloggen (eller i hvert fald sætte den op - 2 mb er ikke meget hvis du kører med "full recovery"), og så lave en transaktionslog backup, min. en gang i døgnet, umiddelbart efter du laver den normale backup.
Avatar billede arne_v Ekspert
14. juli 2004 - 22:33 #11
Tid at få afsluttet spørgsmålet ?
Avatar billede mille Nybegynder
20. juli 2004 - 09:11 #12
yes sorry.