Avatar billede mxs Nybegynder
20. juni 2004 - 18:26 Der er 21 kommentarer

Nu har jeg så fået Linux

Hey jeg har så fået Linux igen igen:)
Jeg har sat mig ind i det lidt igen og jeg er ved at være en god nybegynder.
Jeg skriver php og nu vil jeg så gerne vide hvad for text program som er god og hvordan jeg lige åbner min apache og styrer den.

På forhånd tak,
Martin Slot
Avatar billede mxs Nybegynder
20. juni 2004 - 18:28 #1
Altså jeg ved godt at det bare er http://localhost men hvor skal jeg smide mine filer hen osv?
Avatar billede mxs Nybegynder
20. juni 2004 - 19:28 #2
Ok jeg har fundet ud af at de skal smides indunder /var/www. Men hvordan hvordan styrer jeg min apache? Er der et godt program som kan bruges til det?
Avatar billede webexp Nybegynder
20. juni 2004 - 19:33 #3
jeg bruger webmin til at sætte min apache op med det er nemt og kan styres fra et webinterface på port 10000 hvis det er installeret
Avatar billede webexp Nybegynder
20. juni 2004 - 19:33 #4
der kan du administrerer alt på din server
Avatar billede mxs Nybegynder
20. juni 2004 - 20:53 #5
webmin:) Hvor kan jeg finde det? kan den også styrer min mysql? Eller skal man finde noget andet til det?
Avatar billede webexp Nybegynder
20. juni 2004 - 20:57 #6
prøv at når du installere dine moduler med    apt-get install komandoen ved at skrive apt-get install webemin så kan du bagefter opgradere til nyeste version
Avatar billede mxs Nybegynder
20. juni 2004 - 21:07 #7
Den kan ikke rigtig finde noget!! Hvad bruger du til at styre din Mysql med?
Avatar billede webexp Nybegynder
20. juni 2004 - 21:16 #8
phpmyadmin
Avatar billede mxs Nybegynder
20. juni 2004 - 21:40 #9
Ja phpmyadmin hvor dum er jeg? Sad jo og tænkte på at den kun virkede til windows:p Men nej da. Den er jeg ved at hente nu! Hvad for text program bruger du?
Avatar billede webexp Nybegynder
20. juni 2004 - 23:24 #10
jeg har installeret Midnight comander på min det ligner Nortorn comander man brugte før i tiden
Avatar billede sfinx Nybegynder
21. juni 2004 - 08:48 #11
når du siger 'tekst program' mener du så editor ?
i så fald kan jeg da lige slynge et par stykker ud
emacs, vim, nano, pico, edit ... dette er et par konsol baserede
emacs, glimmer, kwrite(er standart i kde) .... og et par grafiske
spørgsmålet om en 'god' tekst editor er en lidt anden størrelse da hver mand har forskellig smag og forskellige behov(der er ofte flamewars om dette spørgsmål).
personligt er jeg stor fan af emacs
Avatar billede mxs Nybegynder
21. juni 2004 - 13:04 #12
Nå ja text editor:) Det er det jeg mener. Lidt svært at finde en under Linux da der er rigtig mange som er frie og tilgængelige. Det var nemmere med Windows da 70 % af alle programmerne kostede penge.
Nå men jeg vil da igang med at teste så!!
Avatar billede mxs Nybegynder
21. juni 2004 - 13:27 #13
Hmm lige et spørgsmål, men hvor kan jeg finde alle de editors henne? Er der ikke en samlet side hvor de er?
Avatar billede sfinx Nybegynder
21. juni 2004 - 14:38 #14
jeg ved ikke om mandrake har et pakke system men eller kan du søge på google efter 'linux <editor>'
Avatar billede sfinx Nybegynder
21. juni 2004 - 14:39 #15
eller 'mandrake <editor>'
Avatar billede fangel Nybegynder
21. juni 2004 - 18:43 #16
hvis du bruger KDE så synes jeg Kate er suverent... det virker rigtigt godt, med syntax-highlighing, projekt-styring etc...

Morten
Avatar billede mxs Nybegynder
22. juni 2004 - 01:20 #17
:D Jeg har faktisk også fundet mig til rette med Kate!! Men nu kan jeg ikke få filesystem til at virke. Jeg har lavet en html fil kaldet links som jeg vil åbne og skrive til, men det virker sgu ikke:( hvis jeg laver en html fil hedder den så ikke bare .htm eller .html i Linux? Jeg kan ikke få det til at virke og den kommer også med en underlig fejlmelding om at jeg ikke har adgang til at skrive til den, men jeg har været inde med root og sat +x på filen og ændret med chmod mxs:mxs. Ved i hvad der er galt?
Avatar billede fangel Nybegynder
22. juni 2004 - 17:07 #18
prøv at lav

chown dit-bruger-navn /sti/til/fil.html
chgrp users /sti/til/fil.html
chmod 775 /sti/til/fil.html

så skulle du kunne skrive til den... prøv evt at lave

chown -R users /var/www
chmod -R 775 /var/www

så skulle du kunne skrive fint til den mappe...

Morten
Avatar billede strych9 Praktikant
23. juni 2004 - 17:16 #19
Hvis du mangler en konsol text editor til simple ting så som at editere conf filer, så er "vi" selvfølgelig sagen. Til egentlig programmering i konsol er der mange jeg kender der sværger til vim. Kate er helt i orden når KDE kører. Måske du kan checke Quanta eller kdevelop ved lejlighed hvis du er til pæne KDE gui's. Mener en af dem er til blandt andet php programmering.
Du forvirrer chmod og chown med hinanden. Det er feks chown mxs.mxs filnavn for at ændre ejer og gruppe på filen. chmod 755 filnavn, for at ændre læse/skrive/execute permissions.
Avatar billede mxs Nybegynder
23. juni 2004 - 18:13 #20
Jeg har lavet en chmod 777 på mappe og fil:) Det fik den til at virke.
Avatar billede strych9 Praktikant
23. juni 2004 - 18:14 #21
Dårlig ide... Det sidste syvtal betyder at alle har skriveadgang, også anonyme brugere.. rigtig dårlig ide.