Avatar billede mcwearq Nybegynder
20. juni 2004 - 15:32 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Problemer med danske karakterer i Flash-mailform

Hej
Jeg er temmelig ny indenfor PHP som jeg finder meget spændende at arbejde med. Jeg er igang med en mailform i Flash/PHP. Den virker, med den ene undtagelse (temmeligt alvorligt) at de danske karaktere æ,ø,å ikke bliver gengivet korrekt i de afsendte mails. De ser du som her:
Denne besøgende pÃ¥  Ã…rhus Pigekor.dk

Navn: jh
Email: kj@kj.jk

Har skrevet følgende:
------------------------------
åøæ
Jeg har prøvet at udskifte de hardcodede æ,ø og åer med unicode, men de bliver bare gengivet som unicode-tegnene. Det besynderlige er at hvis jeg sætter min Outlook Express op til at læse Unicode, så er alt i den skønneste orden. Det kunne jeg såmænd også godt leve med hvis det ikke var fordi formularen også skal sende en bekræftelse via mail til afsenderen.
Jeg har prøvet denne funktion:
utf8_encode ( string data) men der sker ikke rigtigt noget.
Det er lidt besynderligt det her, fordi jeg, med held har lavet flere forskellige mailforms i HTML uden problemer.
Håber nogen kan hjælpe mig. Jeg paster koden ind her nedenfor:

<?

$adminaddress = "hvidtfeldt@stofanet.dk";
$siteaddress ="http://www.test.hvidtfeldt.biz";
$sitename = "Århus Pigekor.dk";

// Gets the date and time from your server
$date = date("d/m/Y H:i:s");

// Gets the POST Headers - the Flash variables
$action = $HTTP_POST_VARS['action'] ;
$email = $HTTP_POST_VARS['email'] ;
$name = $HTTP_POST_VARS['name'] ;
$comments = $HTTP_POST_VARS['comments'] ;

//Process the form data!
// and send the information collected in the Flash form to Your nominated email address

if ($action == "send") {
//
mail ("$adminaddress","Post fra mailform på $sitename",
"Denne besøgende på  $sitename\n
Navn: $name
Email: $email\n
Har skrevet følgende:
------------------------------
$comments

Emailen er sendt: $date","FROM:$adminaddress") ;

//This sends a confirmation to your visitor
mail ("$email","Fra $sitename",
"Hej $name,\n
Tak for at du har vist interesse for os\n
Venlig hilsen
$sitename
$siteaddress","FROM:$adminaddress") ;

//Confirmation is sent back to the Flash form that the process is complete
$sendresult = "Mange tak, du vil modtage en Email kvittering";
$send_answer = "answer=";
$send_answer .= rawurlencode($sendresult);
echo $send_answer;
} //

?>
Avatar billede mcwearq Nybegynder
20. juni 2004 - 20:57 #1
Nå, så er det sgu da godt at man selv kan. Det skulle selvfølgelig være utf8_decode istedet for encode der skulle foan variablerne fra Flash. Lidt ulogisk synes jeg, men det virker.
Avatar billede yakken Nybegynder
11. juli 2004 - 19:52 #2
Er der mulighed for at du vil skrive koden til flash-variablene herinde også? Jeg kan se at jeg har benyttet samme php-kode til en email-sender selv og bøvler med samme problem.

I mit dokument er der 3 variable: name, email og comments, som sendes til php-dokumentet vha. POST. Hvordan har du fået den utf8_decode ind i flashkoden? Hvis koden fylder for meget, eller er for kringlet (i forskellige keyframes) må du gerne maile den til mig på spam@potenso.dk

På forhånd tak.
Avatar billede jacksleo Nybegynder
12. juli 2004 - 16:23 #3
Flash afleverer danske tegn utf8_encoded og du skal derfor i din php decode det. Ligsom at du skal encode det hvis du vil aflevere fra php til flash

urlencode(utf8_encode($variable));
urldecode(utf8_decode($variable));

og så kan du vist godt lukke denne