Avatar billede squiip Nybegynder
20. juni 2004 - 01:40 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

bedste Partitionering af hd

Jeg har 2 harddiske. en på 40 GB, og en på 80 GB. Hvordan skal jeg dele dem op, og fordele styresystem, programmer, spil, musik osv, for at den kører optimalt?
Avatar billede tubber Juniormester
20. juni 2004 - 01:47 #1
Ved ikke om hvad man kan sige er bedst......det kommer helt an på brugerens behov......men et bud kunne være:

HD1 (40gig):
C drev på 10 giga til windows systemfiler og tempfiler og swapfil
D drev på 10 giga til programmer
E drev på 10 giga til profilen (Skrivebord, dokumenter, favorits osv.)
F drev på 10 giga til spil

HD2 (80 gig):
G drev på 40 gig til blandede filer så som installationsprogrammer og alt sådan noget
H drev på 40 gig til musik

Det ligner lidt det jeg selv kører med......

Men der er meget mere der spiller ind, hvordan sidder diskene på ide kablerne og hvordan skal de bruges, er der mange fil overførsler mellem de 2 diske osv.......

/Tubber
Avatar billede squiip Nybegynder
20. juni 2004 - 01:52 #2
det vil jeg prøve. tak for hjælpen. men hvordan vælger jeg at profilen skal ligge på en anden hd? Er det under win inst. eller hvad?
Avatar billede arbogast Nybegynder
20. juni 2004 - 02:01 #3
>> squiip  -  ja det gad jeg også godt vide ;-)
Avatar billede tubber Juniormester
20. juni 2004 - 02:44 #4
Brug tweakUI til det, installer det som i plejer og når windows er installeret så lav på e drevet følgende mapper der hedder profiler\brugernavn\
og der i, dokumenter, favoritter, start menu osv. i kan se i tweakui hvilke mapper det kan gøres ved.....

på d laver i program files og flytter den over på d som standard installations bib. så gør det så snart win er installeret :)

/Tubber

PS finder lige link til TweakUI
Avatar billede tubber Juniormester
20. juni 2004 - 02:46 #5
Avatar billede egidiussen Nybegynder
20. juni 2004 - 03:07 #6
Hejsa
Jeg mener at det er dumt at lave saa mange smaa partitioner, da de let bliver fyldt og, og desuden er det slet ikke noedvendigt.
Hvis jeg var dig, saa ville jeg lade din 40 gig vaere som den er og bruge den til windows, programmer m.m.
Du kan evt. partitionere din 80 gig og bruge den til forskellige ting som du ikke vil miste ved en formatering.
Personligt ville jeg slet ikke lave nogle partitioner, fordi du har jo to harddiske i forvejen - og behoever derfor ikke at formatere alt hvis du vil laegge windows ind forfra.

Skipper
Avatar billede tubber Juniormester
20. juni 2004 - 03:26 #7
Det er nu rart med en mindre partition til windows og en til programmerene det nedsætter søgetid......

Og jeg har det fint med den måde min er delt op på, jeg har fået lavet det sådan jeg har 2 ghost filer, hvor jeg bare kan køre C og D drevet ind så er ALT installeret samt mail og logs til msn osv. da de ligger på anden partition........

Det drev med OS bliver da ikke fyldt hurtigt op hvis der kun er windows på det, 10 gig til software er vist også langt rigeligt......

Men igen så er det vel i sidste ende smag og behag......
Avatar billede squiip Nybegynder
20. juni 2004 - 21:07 #8
jeg ser på det. mange tak for svarende.
Avatar billede squiip Nybegynder
26. juni 2004 - 12:13 #9
Jeg har formateret den således: 10 gb til win, 10 til programmer, 20 til spil, og 80 til "backup" (alle store filer og div. installationer.) Svar lige Tubber.

- tak for hjælpen til jer alle.
Avatar billede tubber Juniormester
26. juni 2004 - 12:17 #10
Det kommer her :)