Avatar billede znow Nybegynder
19. juni 2004 - 17:42 Der er 13 kommentarer

Opret fil

Hej

Nogen der kan hjælpe mig, med : Jeg har lavet en opret fil, problemet er at få den til at tjekke om brugeren er optaget, hvis den er, så melde fejl, er brugeren ikke optaget, skal den oprette brugeren og skrive det...? ER totalt tom for ideer, det er intet problem at få den til at oprette brugeren, men at den skal tjekke den, der går jeg død

Opret.php --->

<html>
<head>
</head>
<body>
<font face="Tahoma" color="#638EA9"><b><font size="2">Brugernavn:<br>
</font>
<input type="text" name="navn" size="20" style="color: #638EA9; border: 1px solid #638EA9; background-color: #FFFFFF"><font size="2"><br>
Kodeord:<br>
</font>
<input type="text" name="kode" size="20" style="color: #638EA9; border: 1px solid #638EA9; background-color: #FFFFFF"><font size="2"><br>
Kodeord igen:<br>
</font>
<input type="text" name="kode2" size="20" style="color: #638EA9; border: 1px solid #638EA9; background-color: #FFFFFF"><font size="2"><br>
Email:<br>
</font>
<input type="text" name="email" size="20" style="color: #638EA9; border: 1px solid #638EA9; background-color: #FFFFFF"></b></font></p>
<p>
          <input type="hidden" name="action" value="opret">
          <b>
<input type="submit" value="Opret bruger" name="send" style="color: #638EA9; border: 1px solid #638EA9; background-color: #FFFFFF; font-weight:bold"></b></p>

</body>

</html>

<-- kode slut!

Noget der kan hjælpe ?
Avatar billede oliverg Nybegynder
19. juni 2004 - 17:45 #1
Du skal nok lave en <form action="opretok.php" method="post">
Avatar billede oliverg Nybegynder
19. juni 2004 - 17:46 #2
Og i den skriver du feks.
<?php
if ($brugernavn == "$brugernavn"){
echo "Brugernavnet er optaget";
}
?>
Avatar billede znow Nybegynder
19. juni 2004 - 17:46 #3
Oliver, Har forstand på PHP, men mysql blandet er ikke min stærke side, Jeg har bare lagt det her ud, så jeg ku få hjælp helt fra starten?
Avatar billede jaw Nybegynder
19. juni 2004 - 17:46 #4
Hvordan opretter du brugeren? Hvis du benytter MySQL, kan det gøres således:

$q = mysql_query("SELECT brugernavn FROM tabel WHERE brugernavn = '$navn'");
$antal = mysql_num_rows($q);

if($antal > 0) {
  echo"Brugernavnet er optaget, vælg venligst et andet";
} else {
  //opret brugeren
}

Eller misforstår jeg? :)
Avatar billede znow Nybegynder
19. juni 2004 - 17:47 #5
<html>
<head>
</head>
<form action="opretok.php" method="POST">
<?php
if ($brugernavn == "$brugernavn"){
echo "Brugernavnet er optaget";
}
?>
<body>
<font face="Tahoma" color="#638EA9"><b><font size="2">Brugernavn:<br>
</font>
<input type="text" name="navn" size="20" style="color: #638EA9; border: 1px solid #638EA9; background-color: #FFFFFF"><font size="2"><br>
Kodeord:<br>
</font>
<input type="text" name="kode" size="20" style="color: #638EA9; border: 1px solid #638EA9; background-color: #FFFFFF"><font size="2"><br>
Kodeord igen:<br>
</font>
<input type="text" name="kode2" size="20" style="color: #638EA9; border: 1px solid #638EA9; background-color: #FFFFFF"><font size="2"><br>
Email:<br>
</font>
<input type="text" name="email" size="20" style="color: #638EA9; border: 1px solid #638EA9; background-color: #FFFFFF"></b></font></p>
<p>
          <input type="hidden" name="action" value="opret">
          <b>
<input type="submit" value="Opret bruger" name="send" style="color: #638EA9; border: 1px solid #638EA9; background-color: #FFFFFF; font-weight:bold"></b></p>

</body>
</form>
</html>
Avatar billede znow Nybegynder
19. juni 2004 - 17:47 #6
Noget lignende det=?
Avatar billede znow Nybegynder
19. juni 2004 - 17:48 #7
Jaw, jeg tror du er inde på noget af det rigtige, men jeg tror ikke det kan gøres så simpelt D:??
Avatar billede jaw Nybegynder
19. juni 2004 - 17:48 #8
Ikke? Har du ikke de oprettede brugere i databasen? Så skal den jo bare søge efter, om der allerede er een, og hvis der ikke er skal den oprette...
Avatar billede znow Nybegynder
19. juni 2004 - 17:50 #9
Jo, men, gider du prøve at sætte det ind i min fil så? Vidste ik det ku gøres så nemt? :D men, hvis den så ikke er optaget, så skal den jo bare indsætte de flg. informationer i db...
Avatar billede jaw Nybegynder
19. juni 2004 - 17:53 #10
$navn = $_POST['navn'];
$q = mysql_query("SELECT brugernavn FROM tabel WHERE brugernavn = '$navn'") or die(mysql_error());
$antal = mysql_num_rows($q);

if($antal > 0) {
  echo"Brugernavnet er optaget, vælg venligst et andet";
} else {
  mysql_query("INSERT INTO tabel(felt1, felt2, felt3) VALUES ('vaerdi1','vaerdi2','vaerdi3')") or die(mysql_error());
}

Hvor du så selvf. indsætter dine egne variabler for det du vil have indskrevet i din database... Bliver desværre nødt til at løbe, men hvis du ikke kan fikse (og ingen andre kan?!?!) så er jeg tilbage igen i morgen...

Fortsat god aften alle :)
Avatar billede znow Nybegynder
19. juni 2004 - 17:54 #11
tak, jaw :D
Avatar billede znow Nybegynder
19. juni 2004 - 18:10 #12
Nu har jeg prøvet at lave det lidt, er der nogen som kigger lige nu, som kan hjælpe mig ? :)
Avatar billede jaw Nybegynder
20. juni 2004 - 12:19 #13
Godmorgen,

fået det fikset?