Avatar billede frake Nybegynder
19. juni 2004 - 14:35 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Axapta 2.5: Brugergruppeafgrænsninger iht. ændring af password

Hej!

Jeg har problemer med brugerafgrænsning i Axapta 2.5. Min brugergruppe skal selv kunne skifte password, da det bør ændres løbende og problemet er som følger:
-Listen med brugere skal begrænses / filtreres således at det kun er muligt at se / ændre oplysninger for ens egen brugerprofil(dvs. vedkommende som er logget ind, administrator skal kunne se alles).
-Begræsningen af forms, dvs. den form hvorfra password ændres indholder også mulighed for at ændre startregnskab og det må man ikke.

På forhånd tak

Christian
Avatar billede pmmci Nybegynder
22. juni 2004 - 23:03 #1
Hej Christian

Prøv dette:
Udgangspunkt: Bruger skal kunne skifte password. Bruger må ikke kunne skifte regnskab.

1. Gå ind i Administrator/Brugeradministration/Brugergrupperettigheder
2. Klik på den brugergruppe, som du vil tildele/fratage rettigheder.
3. Klik på fanen Rettigheder for featurekeys
4. Øverst er punktet Admin. Fold det ud. Find punktet Skift regnskab. Sæt det til Ingen Adgang.
5. Forlad Brugeradministrationen.

I menulinien Værktøjer/Indstillinger... /fanen Generelt vil du stadig kunne se, at brugeren kan skifte opstartsregnskab, men den har ingen funktion. Der er dog en ting mere, som du skal sikre dig: Følger...
Avatar billede pmmci Nybegynder
22. juni 2004 - 23:08 #2
Hej igen Christian

Grunden til fordelingen, er fordi mit første svar åbenbart var for langt og forsvandt ud i det blå. Nå, men...

Du skal ændre din xpo-fil: Se udsnit herunder:

**************Udsnit af xpo-fil***************
Configuration export file for Axapta
Formatversion: 1
Configuration: AxaptaTest
    language,Text,da
    directory,Text,Y:
    company,Text,PLA
**************Slut udsnit af xpo-fil**************

Der, hvor der står: "company,Text,PLA" skal du ændre "PLA" til dit regnskabsnavn.

Husk at gemme xpo-filen. Og sikre dig at din genvej til Axapta bruger denne xpo-fil.

Hvis du mangler yderligere hjælp til oprettelse/ændring af xpo-filer, så skriv bare.

Jeg håber du kan bruge svaret.

Med venlig hilsen
Peter
Avatar billede frake Nybegynder
23. juni 2004 - 11:47 #3
Hej Peter,

Takker for dit svar.
Det var en god idé med at bruge værktøjer/Indstillinger, på den måde kan vedkommende kun se egne oplysninger. Yderligere har jeg fundet ud af, at man kan højreklikke på feltet hvor man kan ændre regnskab og vælge skjul. Denne ændring af formen kan så tilknyttes en bestemt brugergruppe. Så er der ingen tvivl om hvad brugere kan og ikke kan.
Den xpo-fil som du nævner, skal den ændres på samtlige klienters maskiner? Det vil jeg gå ud fra, men har ikke lige lejlighed til at teste det her og nu.
Som du nok har regnet ud så er jeg ny i Axapta’s forunderlige verden og har i den sammenhæng brug for mere viden. Ved du om der er specifikke fora indenfor dette emne eller andre steder man kan hente oplysninger? Har naturligvis prøvet navision.dk, men jeg syntes MS gør mere ud af at ville sælge produktet end at hjælpe eksisterende kunder.
Hvis du kender nogle gode bøger så har det også interesse.

Med Venlig hilsen

Christian