Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2004 - 16:13 Der er 7 kommentarer og
5 løsninger

Valg af database

Hejsa

Jeg skal igang med at udviklet et mindre program som skal hente oplysninger fra en database....

Hvad database typen vil være at fortrække??

Databasen skal kunne ligge centralt på en server og der skal kunne være flere bruger der benytter den på samme tid.
Avatar billede dl Nybegynder
18. juni 2004 - 17:51 #1
Avatar billede arne_v Ekspert
18. juni 2004 - 19:10 #2
Oplagte muligheder er nok MySQL (gratis og meget udbredt) og Interbase (også
et Borland produkt)
Avatar billede koden12 Nybegynder
18. juni 2004 - 20:44 #3
Men den går gennem ODBC

VH
koden12
Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2004 - 23:25 #4
Okay, men hvad skal jeg benytte hvis jeg nu vælger mySQL databasen ?

Man skal vel bruge et komponent til at connect til db'en med. Nogen der kender en begynder guide hvor man gennem går forbindelsen mellem mysql og delphi
Avatar billede kammeyer Nybegynder
19. juni 2004 - 00:05 #5
Avatar billede Slettet bruger
19. juni 2004 - 00:32 #6
kammeyer: Findes der en dansk/engelsk guide der beskriver hvordan man benytter MySQLDac, for syntes ikke der er nogle gode på: http://microolap.com/dac/mysql/index.htm
Avatar billede pellelil Nybegynder
19. juni 2004 - 00:34 #7
Jeg ville til enhver tid vælge FireBird (en vidreudvikling af den InterBase Borland frigav som OpenSource) - http://www.firebirdsql.com
Avatar billede Slettet bruger
19. juni 2004 - 00:49 #8
Pellelil: Har du en guide/eksempel på det script der benytter firebird ?
Avatar billede moller2567 Nybegynder
23. juni 2004 - 21:26 #9
Hvis det er et mindre program, med få brugere, så ville jeg da klart vælge Paradox som database, da det er meget nemt at arbejde med i Delphi. Der er også en database explorer med till delphi, der kan oprette tabellerne, og indsætte data på en nem måde.

Hvis der er mange brugere, så ville jeg vælge FireBird (som nævnt ovenfor) da komponenterne hertil allerede findes i Delphi (i hvert fald de større versioner).
Avatar billede pellelil Nybegynder
23. juni 2004 - 22:15 #10
cyberfinn> Hvis du med "script" mener Delphi code så har ikke lige noget ved hånden som du vil kunne bruge men vil foreslå at du kigger "på nettet". I denne forbindelse skal du blot søge efter "InterBase" da det (stort set) kan komme ud på et (dog er FireBird en vidreudvikling af InterBase-OpenSource og er derfor at foretrække). De componenter du skal bruger er IBX (InterBase Express) og disse følger med til Delphi (fra og med Delphi 5 så vidt jeg husker) men gør dig selv den tjeneste at hente den seneste version af IBX fra Borland's community http://codecentral.borland.com/codecentral/ccweb.exe/author?authorid=102

FireBird er gratis men du får brug for at program du kan bruge til at opbygge og vedligeholde din database. Her vil jeg foreslå at du kigger nærmere på http://www.ibaccess.org/ eller http://www.ibexpert.com/ (sidstnævnte er "betalings-software", men kan hentes i en gratis "Free Personal Edition").

moller2567> Paradox er nem at gå til, men rent ud sagt er det noget bras i et flerbruger miljø. Der skal ikke ret meget til så er index'ene i din database smadret og disse skal genopbygges. Til sammenligning er FireBird/InterBase MEGET MERE stabil, og uden at vide det vil jeg også tro at mySql er mere drift sikker.
Avatar billede koden12 Nybegynder
23. juni 2004 - 23:00 #11
Jeg finder FireBird meget svær at arbejde med. Der mangler eksepmper
og den er næsten "blind" at arbejde på. Man kan ikke se hvad man laver.
Derimod er MySql gennemarbejdet og med masser af eksempler. Gennem ODBC er det
nemt at få forbindelse med Delphi og MySql, og så er det freeware.

VH
koden12
Avatar billede pellelil Nybegynder
24. juni 2004 - 07:27 #12
koden12> Det er korrekt at der ikke er så mange eksempler på brugen af FireBird, men som sagt stammer den fra InterBase hvorfor InterBase eksemplerne også kan bruges. At noget kan være svært at komme igang med er ikke ensbetydende med at det skal lade være (jeg mener hvis jeg kunne lære det så kan alle andre også <G>).

Hvordan kan en database-motor være blind?

ODBC er og bliver et "ekstra lag" og bør derfor i min bog undgås med mindre målet er at udvikle noget hvor man forholdsvis nemt kan skifte database platformen ud hvis man skulle ønske det.