Avatar billede chadk Nybegynder
18. juni 2004 - 14:53 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

PHP5 vs. ASP.net?

Well. sider og kigger lidt på nettet.
Og faldt lige over et link om PHP5
og syntes det så meget godt ud
Men er der nogle fordele ved PHP5 frem for asp.net og omvendt?
Avatar billede 123maka Nybegynder
18. juni 2004 - 15:04 #1
PHP5 er platformuafhængigt, det er gratis, koden er åben, dokumentationen er god og der findes mange eksempler til PHP5, det er hurtigt og det er nemt, syntaksen er tydeligere end både ASP og JSP.
Avatar billede taskmgr Nybegynder
18. juni 2004 - 15:11 #2
Ja, du vil nok få mere eller mindre subjektive svar i denne kategori :)

- ASP.net kan compiles, hvilket er positivt hvis du vil beskytte din kode når/hvis du distribuerer dine applikationer.

- PHP samfundet er meget stort, og det er nemmere at finde gratis kode eksempler og support.

Du skal i øvrigt lige være opmærksom på at PHP5 endnu ikke er udgivet i et stable release.
Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2004 - 15:28 #3
Der er også mulighed for at compile PHP-scripts.

ASP.NET er ikke et programmeringssprog, men har mulighed for at benytte flere forskellige programmeringssprog, hvorimod PHP er et programmeringssprog og ikke har mulighed for at benytte andre (endnu?).
Avatar billede taskmgr Nybegynder
18. juni 2004 - 15:34 #4
Avatar billede taskmgr Nybegynder
18. juni 2004 - 15:35 #5
Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2004 - 15:48 #6
Den Java-extension giver jo ikke mulighed for at skrive Java i sine scripts i stedet for PHP-kode, men det er heller ikke en rimelig forventning, da Java ikke er et egentligt script-sprog.

Det, jeg mente var en komplet udskiftning af PHP-syntaks med f.eks. Perl eller Python-syntaks i stil med ASPs, hvor man kan omkranse en kodeblok med noget i stil med <?php-perl ?> i stedet for bare <?php ?>.
Avatar billede Syska Mester
18. juni 2004 - 15:51 #7
Kunne du poste det link du snakker om chadk??
Avatar billede arne_v Ekspert
18. juni 2004 - 15:55 #8
123maka>

taget i betragtning af hvor meget PHP, ASP og JSP ligner hinanden så kan jeg
ikke rigtigt se det med at "er tydeligere end både ASP og JSP".
Avatar billede arne_v Ekspert
18. juni 2004 - 15:56 #9
taskmgr>

Standard kompilering af ASP.NET er kun delvis effektivt for kode beskyttelse
da .NET kode rer nemt at decompile.
Avatar billede arne_v Ekspert
18. juni 2004 - 16:00 #10
chadk>

Feature mæssigt følges de store server side script sprog rimeligt af. Af den
simple grund at hvis den ene får feature X, så laver de andre noget tilsvarende
i næste release.

Det er mere et strategisk valg. Satser du på Microsoft (Windows, .NET, IIS,
SQLServer etc.) ? Eller satser du på LAMP (Linux, Apache, MySQL, PHP) ?
Eller satser du på Java (JSP, EJB, J2EE etc.) ?

Man kan godt blande hvis man har specifikke behov. Men hvis man ingen
bindinger har, så er det formentligt optimalt at satse på en enkelt.
Avatar billede 123maka Nybegynder
18. juni 2004 - 16:21 #11
arne_v>
Det med ASP og JSP er noget jeg har læst mig til.
Men vedrørende dit Microsoft,LAMP og Java er det ikke så sort og hvidt som du udgiver det for at være. Man kan sagtens køre WAMP (Windows,Apache,MySQL,PHP) og PHP/APACHE/PHP løsningen kører på mange operativ systemer mens ASP kun kører ordentligt på en Windows server.
Avatar billede arne_v Ekspert
18. juni 2004 - 16:30 #12
Jeg kører selv Apache+PHP+MySQL på Windows. Men det er kun til udvikling/test. Det
er der formentligt millioner af andre der gør over hele verden.

Men jeg jeg kan ikke se megen pointe i at have den kombination som
foretrukken platform.
Avatar billede 123maka Nybegynder
18. juni 2004 - 16:38 #13
arne_v>
Nej, men nu er linux jo ikke den eneste platform der kan Apache. Og, uden at kende chadks brug af sin programmering, ville jeg nok anbefale Apache uanset hvilket operativ system da det er nemt og ikke mindst gratis at starte på og udvikle fra.
Avatar billede taskmgr Nybegynder
18. juni 2004 - 17:23 #14
sandbox: Ok, men det skulle da undre mig at det ikke er overvejet som fremtidig feature.

arne_v: Jeg har ingen personlig erfaring med det, men jeg har bare iagtaget muligheden.
Avatar billede arne_v Ekspert
18. juni 2004 - 19:08 #15
Apache er et glimrende produkt. Og gratis er altid godt !

Men jeg synes ikke at Apache er markant nemmere at bruge end IIS.
Avatar billede coderdk Praktikant
18. juni 2004 - 19:10 #16
PHP5 vs. ASP.NET vil jeg nok sige at ASP.NET er mere modent. Der er jo ikke engang kommet en PHP5 final endnu; de er stadig ved release candidate 3.

C# er et rigtig, rigtig lækkert sprog, og du kan frit vælge mellem C#, VB.NET, J# etc. når du skal skrive .NET/ASP.NET.

Du kan gøre ASP.NET under linux med mod_mono, og det virker fint, jeg har det p.t. installeret på min server, men bruger det så ikke rigtig - Det eneste .NET jeg laver er windows apps. Og der må jeg nok tilstå overstiger det alle mine forventninger!
Avatar billede krydset Nybegynder
18. juni 2004 - 19:52 #17
coderdk, DET VAR SQ EN GO SEJR TIL DANMARK 2-0 :-P, Har du ikke et go side på nettet hvor man kan læse om .net jeg ville godt igang med det :-D

//Krydset
Avatar billede arne_v Ekspert
18. juni 2004 - 20:00 #18
Hvis det er ASP.NET du er interesseret i så er:
  http://www.asp.net/Default.aspx?tabindex=0&tabid=1
en mulighed
Avatar billede coderdk Praktikant
18. juni 2004 - 21:02 #19
Der findes nogle gode tutorials på nettet, og så hjælper det at have kodet windows før, ellers er der udemærket hjælp med Platform SDK...

Tutorials:

  http://google.com/search?q=c%23+tutorial
Avatar billede AnyFellow Mester
19. juni 2004 - 11:45 #20
sandbox....> Har du tilfældigvis et link hvor der er mere info om at compile php-scripts???
Avatar billede coderdk Praktikant
19. juni 2004 - 22:42 #21
Du kan compile php(4) scripts med ioncube's encoder:

  http://www.ioncube.com/online_encoder.php
  http://www.ioncube.com/sa_encoder.php

Hvis du kører med Turck MMCache, kan den også gøre det:

  http://turck-mmcache.sourceforge.net/

Som forøvrigt skulle være den bedste accelerator til php (og open source og gratis).
Avatar billede Slettet bruger
20. juni 2004 - 17:28 #22
Nej, jeg havde ikke links til php-compilere, det var bare noget, jeg vidste var muligt. Og nu har coderdk sparet mig for selv at sulle lede.

Jo forresten. http://www.zend.com laver både en encoder og en accelerator, som vel tilsammen er noget i den stil. Det er dog betalingsprodukter. Der er samme virksomhed, som står bag Zend engine, som er den generelle parser i PHP4 (og 5).