Avatar billede fomse Nybegynder
18. juni 2004 - 10:15 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Gennemsigtig tabel

Jeg har i body et baggrundsbillede, selve siden er bygget op i en tabel som ser således ud:
<table border="0" width="80%" cellspacing="0" cellpadding="0" bgcolor="#e0ebf7">....

Kan man lave tabellen gennemsigtig så man kan skimte baggrunden bagved? Og hvordan gør man det?

Fomse
Avatar billede keysersoze Guru
18. juni 2004 - 10:19 #1
enten kan du jo bare lade være med at sætte en bgcolor på - eller også kan du benytte styles;

style="filter: alpha(opacity=50);"
Avatar billede sukos Juniormester
18. juni 2004 - 10:23 #2
eller bruge et halvgennemsigtigt gif billede som baggrund.
Ved at bruge alpha, mener jeg at teksten også bliver gennemsigtig?
Avatar billede keysersoze Guru
18. juni 2004 - 10:25 #3
yep - alt indhold. Dog ved jeg ikke om man så kan sætte tilsvarende style på fx en td for at rette op på det
Avatar billede fomse Nybegynder
18. juni 2004 - 10:26 #4
Det er lidt derhenav, men alt bliver jo gennemsigtigt!! Kan man ikke gøre det på en anden måde?
Avatar billede fomse Nybegynder
18. juni 2004 - 10:39 #5
Hvordan laver man et halvgennemsigtigt billede? Fx. bare et hvidt....
Avatar billede sukos Juniormester
18. juni 2004 - 11:16 #6
hmm, i photoshop,

lav et nyt billede, 8x8 pixels, med gennemsigtig baggrund.
vælg din "malerbøtte", og sæt "farvning" til 60-80% mætning.
Efter udfyldning af farve, sæt opacity for layeret til ca. 60%
Eksporter det som gif med gennemsigtig baggrund.

Alt efter farve, farvemætning og opacity får du et mere eller mindre vellykket resultat :O)
Avatar billede sukos Juniormester
18. juni 2004 - 11:18 #7
Og så kan man faktisk "blande" flere forskellige billder ind i hinanden, osse med mere elelr mindre vellykket resultat, og som regel ikke samme resultat i både IE og NS :O)

blande flere -> bruger et baggrundsbillede i en td.
i td'en, laves f.eks. en div med et andet halvgennemsigtigt baggrundsbillede
Avatar billede christian- Nybegynder
18. juni 2004 - 16:52 #8
http://silenceart.dk/hosted/transperant_8x8.gif

Denne har en gennemsigtighed på 50%. Du kan højreklikke et sted oppe i venstre hjørne for at gemme billedet.

Derefter kan du sætte der ind i din tabel:

<table border="0" width="80%" cellspacing="0" cellpadding="0" bgcolor="#e0ebf7" style="background-image: url("../images/left_border.gif"); background-repeat: repeat;">
Avatar billede christian- Nybegynder
18. juni 2004 - 16:52 #9
billedplaceringen glemte jeg lige at ændre, men det er selvfølgelig der hvor transperant_8x8.gif ligger.
Avatar billede cdc Novice
18. juni 2004 - 16:54 #10
Avatar billede fomse Nybegynder
12. juli 2004 - 15:06 #11
Kanon!! Det med filter virker perfekt... Takker

Fomse:-)