Avatar billede knudx Nybegynder
17. juni 2004 - 22:14 Der er 10 kommentarer

syntaksmarkering i proggrammerings-kategorier?

Kunne det ikke være en fed ide at have syntaksmarkering i programmeringskategorierne? Der er tit folk som paster noget kode ind, som så bliver mere eller mindre uforståelig pga. forskelle ml. tab- og space karakterer og sådan noget... Kunne man ikke bruge php's indbyggede funktion til syntaksmarkering til java + javascript også? Der er jo en del ligheder i syntaks. Selv om ikke alt ville blive fremhævet, ville det gøre koden nemmer at læse, specielt mht kodeblokke i {}...
Avatar billede knudx Nybegynder
17. juni 2004 - 22:15 #1
eksempel på svært læselig kode her: http://www.eksperten.dk/spm/510989
Avatar billede soreno Praktikant
18. juni 2004 - 09:19 #2
Jeg vil foretrække at keywords og lign. bliver farvemarkeret. Jeg ville ikke bryde mig om at indenteringen vil blive bestemt af eksperten.
Avatar billede knudx Nybegynder
18. juni 2004 - 14:07 #3
Hvorfor ikke? For mig at se det er netop indenteringen som bliver fucket up..
Avatar billede soreno Praktikant
18. juni 2004 - 14:31 #4
Fordi der findes mange forskellige coding standards for hvordan indentering skal være.
Jeg foretrækker X, andre Y og helt tredje Z.

Indentering er til for at gøre koden letlæselig. At spørger har valgt ikke at gøre det i ovennævnte spørgsmål vælger jeg at tolke som at, det er copy/paste kode som vedkommende ikke selv har kigget nærmere på.

Men kunne vi nu bare få et par markup tag at benytte (f.eks. mulighed for monospace font), så ville vi være kommet vidt.
Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2004 - 14:45 #5
Enig med soreno.

Til gengæld bør det være noget, der virker på hele indlægget, og ikke være noget, man skal aktivere. (Hvis det er noget, man skal aktivere, så betyder det også, at der er ting, man skal escape, for at få dem vist - og det er skidt.)
Avatar billede exp Juniormester
18. juni 2004 - 15:44 #6
sandbox >>
Sikker?

Det skulle vel bare være noget med <kode> kode her </kode>, der så blev erstattet med <div style="font-family:monospace font;"> kode her </div>
Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2004 - 15:51 #7
Ja, sikker. Hvis det bliver aktiveret, så kan man ikke længere skrive teksten "<kode>" uden at skulle escape den på en eller anden måde.
Avatar billede exp Juniormester
18. juni 2004 - 16:07 #8
Så <ekspertenkode> </ekspertenkode> da - det kan der ikke være mange der skriver :-P
Avatar billede soreno Praktikant
18. juni 2004 - 17:04 #9
Måske kunne man tilknytte flere stylesheets til eksperten.
Så kunne brugeren selv bestemme om de vil se med eller uden monospace font.
Avatar billede knudx Nybegynder
19. juni 2004 - 02:17 #10
Problemet med 'bare' at monospac'e koden er at der er forskel på, hvor mange spaces en <tab> karakter fylder - og nogle editorer (dreamweaver fx, hvis jeg ikke husker galt,) erstatter fx 4 spaces med én tab, hvis nu tabs er instillet til at være 4 i bredden... m.a.o. man kan have to linier, hvor den ene begynder med 8 mellemrum og den anden med 2 tabs - i editoren er de ens indenteret, men når man paster dem bliver der forskel, fordi browseren måske viser én tab lige så bred som 10 spaces.

Mht opmærkning kunne man, i hvert fald i script-kategorierne, bruge det som normalt bruges i sammenhængen, fx <script[^>]> - </script> for javascript, <? - ?> for php.

Man kunne også lave et script til at tvangsindentere, som kun gik efter { og } - så ville man ikke kunne skrive fx "der mangler en { efter foo.bar", uden at de næste linier ville blive indenteret.
Jeg ville foretrække denne ulempe frem for ulæselige spørgsmål.