Avatar billede wispy Nybegynder
17. juni 2004 - 20:37 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Sortér efter tal

Det er sikkert MEGET enkelt:

Jeg skal sortere efter et tals størrelse:

eks: ORDER BY tal DESC

Problemet er så bare at 90 kommer før 100 for det starter med et 9-tal... Hvordan gør jeg lige det ???
Avatar billede Slettet bruger
17. juni 2004 - 20:42 #1
Lav dit felt om til INT
Avatar billede arne_v Ekspert
17. juni 2004 - 20:48 #2
Eller cast:

ORDER BY CAST(tal AS INTEGER) DESC
Avatar billede wispy Nybegynder
17. juni 2004 - 21:14 #3
Tak for det...

Jeg lavede det om til INT - så nu spiller det bare...

Lav lige et svar !!!
Avatar billede Slettet bruger
17. juni 2004 - 21:51 #4
:)
Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2004 - 01:01 #5
Et godt tip er at bruge den rette type på felterne. Du har nu lige oplevet bøvl pga. et tal gemt som tekst, men for eksempel datoer og tider bør også gemmes i DATETIME-kolonner og ikke som tekst.

Prøv bare at forestille dig den komplicerede kode, der skal til for at søge på noget "for en uge siden" når det er den 3. januar, hvis datoer er gemt som tekst.
Avatar billede muddi Praktikant
18. juni 2004 - 10:27 #6
Og husk at der er forskel på tal! Et telefonnummer er ikke et tal i traditionel forstand, da du jo ikke kunne finde på at finde summen af telefonnumre, eller udregne gennemsnittet. Det samme gælder postnumre og cpr-numre.
Sådanne numre bør gemmes som varchar eller char.

Pont, timeløn, priser, antal, lagerbeholdning osv er tal, og skal derfor gemmes som tal (int, float, osv.)
Avatar billede arne_v Ekspert
18. juni 2004 - 10:58 #7
Meget få slags data egner sig til REAL/FLOAT/DOUBLE PRECISION. Som oftest
er DECIMAL/NUMERIC bedre.
Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2004 - 14:25 #8
Cpr-numre er en lidt speciel situation, da de indeholder mere data end bare et id-nummer. Det kunne måske i nogle situationer være en fordel at splitte det op i dato og resten, og så gemme datoen så databasen kan genkende den. F.eks skal foreninger indberette medlemstal fordelt i over/under 18 i forbindelse med kommunal støtte eller tipsmidler fra DUF.