Avatar billede tama Nybegynder
17. juni 2004 - 19:49 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Objektorienteret database?

Jeg har førhen arbejdet med databaser i access, men har hørt at det er muligt at man i sit programmeringsprog kan overføre objekter direkte til databasen uden at skulle hente de simple datatyper ud og gemme dem!

Det jeg forventer af svar er mulige programmer man kan bruge og muligvis nogle liks til mere info om emnet!!

Håber jeg har forklaret det ordentligt.
Avatar billede rasmusbg Nybegynder
17. juni 2004 - 19:53 #1
Der er et link til en del materiale om OO databaser her:

www.odbmsfacts.com

:o)
Avatar billede tama Nybegynder
17. juni 2004 - 19:56 #2
kigger lige på det!!
Avatar billede arne_v Ekspert
17. juni 2004 - 19:56 #3
Egentlige objekt orienterede databaser har ikke aldrig slået igennem.

Men transparent mapning fra objekter til relations database bruges meget. D.v.s.
at du i dit Java/C#/whatever program kan gemme og hente et objekt i en tabel
i en relations database uden at man selv skal skrive gem og hent koden.
Avatar billede tama Nybegynder
17. juni 2004 - 20:00 #4
Har jeg hørt om, jeg programmerer i Java normalt, ville være glad hvis du havde et link!
Avatar billede arne_v Ekspert
17. juni 2004 - 20:02 #5
Det mest kendte er nok Hibernate:
  http://www.hibernate.org/
Avatar billede tama Nybegynder
17. juni 2004 - 21:44 #6
Det ender nok med at det bliver Hibernate løsningen!! Men kan det virkeligt passe at der ikke er lavet nogle oo databaser?
Avatar billede rasmusbg Nybegynder
17. juni 2004 - 21:46 #7
Der er skam lavet OO databaser, men som Arne skriver, så er der ikke nogen af dem, der er slået igennem kommercielt.

Der skulle være links til nogle af dem på det link, jeg skrev tidligere.
Avatar billede arne_v Ekspert
17. juni 2004 - 21:47 #8
Jo - det er der.

Men de er bare ikke særligt udbredte.
Avatar billede tama Nybegynder
17. juni 2004 - 21:49 #9
Nå men smid et svar Arne. Din løsning er nok den bedste!!!
Avatar billede arne_v Ekspert
17. juni 2004 - 21:54 #10
svar
Avatar billede simonvalter Praktikant
18. juni 2004 - 03:30 #11
access er ikke supported af hibernate, men så var Mckoi SQL Database eller HypersonicSQL måske en ide da du kan bruge dem embedded i dit program og er understøttet af hibernate.

jeg mener at kodo jdo har support for ms access.

Hvis du vil hoppe på jdo istedet kan jeg anbefale den gratis bog du kan hente her
http://www.ogilviepartners.com/JdoBook.html

og http://www.libelis.com/ laver en gratis community edition - lido
men jdogenie og kodo er også ret gode og du kan ansøge om at få en gratis version til studier eller bruge trial versionen.

Jeg foretrækker helt klart jdo(jdogenie), men det er jo en smagssag ;)
Avatar billede simonvalter Praktikant
18. juni 2004 - 05:10 #12
Jeg har kigget lidt nærmere på hibernate og du burde kunne lave din egen dialect til ms access og hvis ikke skulle GenericDialect være ok til at starte med.
Du kan se eksempler i hibernate-2.1.4\src\net\sf\hibernate\dialect

Der er også lige blevet lagt et kapitel up på TSS fra den nye hibernate bog
http://www.theserverside.com/news/thread.tss?thread_id=26663
Kapitlet giver en god intro til hibernate.
Avatar billede arne_v Ekspert
18. juni 2004 - 21:41 #13
Der er masser af andre JDO implementeriner. Se f.eks.:
http://www.theserverside.com/news/thread.tss?thread_id=25995

Men Hibernate har ligesom sat sig hårdt på markedet.