Avatar billede cynosure Nybegynder
17. juni 2004 - 15:53 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Undefined Value (null value)

Et lille fikst spørgsmål !!!

Hvis jeg som en membervariabel i min klasse definerer en type (referencetype) af en TextBox, får den når jeg opretter en instans af min klasse, værdien : "<undefined value>", og ikke en null værdi som jeg ville tro..Jeg har selvfølgelig ikke oprettet en instans af Textbox'en endnu
Det er også OK, men problemet er at jeg ikke kan checke for om Textbox'en faktisk er null. Det giver ikke fejl, men resultat bliver blot false...

Mit spørgsmål er derfor.. Hvordan i den hele hule. ... checker jeg for om om der er oprettet en instans af et object... Tilsvarende i VB.NET har jeg IsNothing(),

Help please !!
Avatar billede bennytordrup Nybegynder
17. juni 2004 - 15:56 #1
Jeg ville teste på, om referencen er null

ref == null
Avatar billede cynosure Nybegynder
17. juni 2004 - 16:31 #2
Det er det jeg gør, men i Visual Studio, gælder den desværre ikke. Det er det som er mit problem. Jeg kan ikke bare test op imod null. Jeg kan slet ikke se at det giver mening....
Avatar billede clausc Nybegynder
17. juni 2004 - 17:51 #3
Så sørg for den er null:

.
private TextBox m_MyTextBox1 = null;
private TextBox m_MyTextBox2;

.
if (m_MyTextBox1 == null)
{...}
.
if (m_MyTextBox2 == null)
{...}

Ovnst. virker fint (for begge tekstbokse).
Avatar billede cynosure Nybegynder
17. juni 2004 - 18:35 #4
Ikke i mit tilfælde..

Jeg har prøvet i membererklæringen at gøre som skrevet ovenfor : private TextBox m_MyTextBox1 = null;
Det ville jeg også mene var OK. Men det er stadig et problem. Jeg har endda forsøgt i Constructoren at sætte værdien lig null. Det gør ingen forskel. Problemet er højst sandsynligvis at debug miljøet opfatter null anderledes (jeg kører Visual Studio 2003), og jeg er stødt på 'problemet' i en Composite Control.

Problemet er således 'blot' at finde ud af hvorledes "Undefined Value" benyttes i debugsammenhænge.. Følgende er et uddrag fra en 'chat' med nogle såkaldte eksperter, omkring : Visual Studio .NET Debugger
Posted September 23, 2002

---------------------------
Host Guest_JimGries_MS
Q: hos value is "<undefined value>" in debugger. What does that mean? It's not null so I can't trap it.

Host Guest_JimGries_MS
A: <undefined value> means that a variable was declared but not set to any particular value. It is undefined until it is assigned a value.
------------------------------------

Hele snakken kan ses på :
http://msdn.microsoft.com/chats/vstudio/vstudio_091902.asp
Jeg er lidt på røveren her.. Jeg kan ikke gennemskue designformålet med ikke at sætte en uinitailizeret værdi til null.

Hope still prevails..

MVH Thor
Avatar billede cynosure Nybegynder
17. juni 2004 - 23:21 #5
Howdy !!!

Nå, det blev til en geninstallering, af VS. NEt 2003. Problemet forekommer ikke længere.. Om det har været compileren, debug miljøet eller hvad, skal jeg ikke kunne sige, men løst er det.
Men tak for forsøgene.....

MVH Thor