Avatar billede sunep Nybegynder
16. juni 2004 - 14:58 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

SQL søge i alle felter

Hvis jeg har en tabel med 3 felter kan jeg så lave en søgning i alle felter på samme tid, uden at skulle bruge en or?

altså noget

select * from tebel where * = "streng"

og så er * alle felter
Avatar billede hmmhelpinghmm Nybegynder
16. juni 2004 - 15:01 #1
Det burde du kunne, du kan jo prøve :)
Avatar billede henninghabor Nybegynder
16. juni 2004 - 15:02 #2
Jamen, det kan du da...

SELECT * FROM tabel WHERE felt1 = 'søgeord' OR felt2 = 'søgeord' osv...
Avatar billede henninghabor Nybegynder
16. juni 2004 - 15:02 #3
Argh... Sorry... Havde ikke læst den med or... :)
Avatar billede skwat Praktikant
16. juni 2004 - 15:05 #4
man kan vel

select * from tabel where felt1+felt2+felt3 like '%søgeord%'
Avatar billede sunep Nybegynder
16. juni 2004 - 15:12 #5
skwat: det virker vist ikke helt, den melder ikke fejl, men returnerrer ikke rigtig noget data.

Fordi jeg ikke ville bruge or, er at min tabel er pænt stor og jeg gad ikke til at sidde og skrive den store sql sætning

= dovenskab

det ville jo være smart hvis der lige var en smart funktion
Avatar billede xyborx Nybegynder
16. juni 2004 - 15:13 #6
$felter_result=mysql_query('SHOW COLUMNS FROM tabel');
$felter_array=array();
while(list($felt)=mysql_fetch_row($felter_result) && $felter_array[]=$felt);

$result=mysql_query('SELECT * FROM tabel WHERE '.implode('=\''.$sog.'\' OR ',$felter_array).'=\''.$sog.'\'');

.. sådan cirka ;)
Avatar billede sunep Nybegynder
16. juni 2004 - 15:26 #7
waow vil du ikke svare, så jeg kan få lukket den
Avatar billede xyborx Nybegynder
17. juni 2004 - 09:51 #8
ok. Der var ingen fejl i den går jeg ud fra? :) Jeg kunne ikke selv teste den, så det var bare med at holde tungen lige i munden..