Avatar billede answers_need Nybegynder
16. juni 2004 - 14:50 Der er 8 kommentarer

Ordre tæller i excel.

Jeg kan ikke få excel til at ændre ordrenummeret, feks. fra 1001 til 1002 og vidre.
Det skal den gøre hver gang jeg ændre, gemmer eller udskriver arket.
Håber der er nogle der kan hjælpe, tak.
Avatar billede -l_jogge_l- Nybegynder
16. juni 2004 - 14:59 #1
Kan du ikke bare tilføje det i en VBA kode???
Avatar billede -l_jogge_l- Nybegynder
16. juni 2004 - 15:01 #2
Lidt lige som sådan her:

Private Sub Workbook_BeforePrint(Cancel As Boolean)
  Sheets(1).Range("ordernummer") = Sheets(1).Range("ordernummer") + 1
End Sub

Private Sub Workbook_BeforeSave(ByVal SaveAsUI As Boolean, Cancel As Boolean)
  Sheets(1).Range("ordernummer") = Sheets(1).Range("ordernummer") + 1
End Sub
Avatar billede jkrons Professor
17. juni 2004 - 08:49 #3
Uden at jeg skal blande mig i procedurenm er det så ikke upraktisk at ordrenummeret ændres ved alle disse handlinger.

Du åbner et dokument, og ændrer i det. Ordrenummeret øges med 1. Så gemmer du ændringerne, ordrenummeret øges igen med 1. Så udskriver du, og ordrenummeret øges med 1. Så opdager du, at der var fejl i det udskrivne, ændrer i regnearket, gemmer og udskriver igen, og i alt er ordrenummeret blevet øges med 6 for at udskrive en enkelte ændring?
Avatar billede answers_need Nybegynder
17. juni 2004 - 09:07 #4
Nu må du lige bære lidt over med mig, jeg er ikke god til script..
Jeg har lagt det ind i min workbook, men hvordan får jeg det til at virke på det felt som jeg ønsker, og skal det ikke aktiveres..?
Avatar billede answers_need Nybegynder
18. juni 2004 - 13:28 #5
Det er jo også kun meningen den skal ændre ordrenummeret 1 gang.
Jeg skal ikke bruge en gemt kopi af det udskrevne, men bare have den til at skrive arket ud med de ændringer jeg har lavet.
Samtidigt med at jeg skal gemme arket uden ændringer, men ordrenummert skal også øges med 1, sådan at jeg står med et uændret ark, blot med en øgning af ordrenummeret.
Sådan at arket er klar til at udfylde/ændre og udskrive igen, men med et forhøjet ordrenummer
Avatar billede tynde Nybegynder
21. juni 2004 - 14:36 #6
Jeg har tidligere fået hjælp til følgende:

Gem en textfil hvor du kun skriver det tal du vil starte med. F.eks. 1000
Gem som f.eks rap.txt
Gem din ordreseddel som en skabelon (ordreseddel.xlt)
Feltet hvor ordrenummeret skal sættes ind SKAL være tomt, når du gemmer den første gang.
Du skal indsætte følgende i et modul:

Sub RapNr()
Dim RapFil
Dim NyNr
Dim GlNr

    RapFil = "c:\rap.txt" 'eller hvor du har lagt den
    Open RapFil For Input As #1
    Line Input #1, GlNr
    Close #1
    Open RapFil For Output As #1
    NyNr = Val(GlNr) + 1
    Print #1, NyNr
    Close #1
    Range("a1").Value = NyNr '(kan ændres, hvis det ikke skal være A1)
End Sub

I ThisWorkBook sætter du følgende kode ind:

Private Sub Workbook_Open()
If Sheets("Ordreseddel").Range("a1") > 1 Then Exit Sub
RapNr
End Sub

Lav en genvej til skabelonen, så den åbner som xls.
Så skulle den være der.
Avatar billede answers_need Nybegynder
23. juni 2004 - 16:21 #7
Jeg har oprettet en txt. fil, og lavet det andet.
Men hvad mener du med at, jeg skal lave en genvej til skabelonen..?
Jeg kan ikke få det til at virke, jeg har ellers gjort som du har skrevet.
Avatar billede tynde Nybegynder
05. august 2004 - 13:36 #8
Undskyld jeg har været væk så længe.
Håber du enten har fundet ud af det, eller er meget tålmodig.

Løsning:
På skrivebordet
Højreklik
Vælg ny
Vælg genvej
Marker din skabelon
Så skal du bare klikke på genvejen til din skabelon, og den åbner excel filen.