Avatar billede ds-zim Nybegynder
19. februar 2001 - 15:24 Der er 15 kommentarer og
3 løsninger

Underlig angivelse af relation(er)

Under mit forsøg på at organisere relationerne i en database har jeg
oplevet en skummel ting! Jeg starter med at rydde layoutet..
Når jeg tilføjer en specifik tabel til oversigten, tilføjes endnu en
tabel (Navn_1)! Jeg ved at Access \"gætter\" de fleste relationer
(vha navne på primærnøgler og felttype), men hvordan f**n får jeg
Access overbevist om at den IKKE skal oprette en relation til den
fejlagtige tabel?!? Hvis jeg selv fjerner relationen, gør layoutet
færdigt & gemmer det, er den ¤#\"¤! relation igen oprettet til denne
fejlagtige tabel næste gang jeg åbner layoutet! I det mest ekstreme
tilfælde er der sågar oprettet 8 fejlagtige tabeller med tilhørende
relationer.

Jeg håber at nogen har oplevet samme ballade, evt. har en idé om hvad
der forårsager den og hvordan jeg blive den kvit!

Cheers, Zim
Avatar billede oskar Nybegynder
19. februar 2001 - 21:50 #1
Tabeller som Navn_1 opstår bl.a. når man har flere relationer fra en tabel til en anden. I dette tilfælde er der ikke noget at gøre, de er der for at vise de forskellige relationer og har iøvrigt ikke nogen indflydelse på selve databasen.

Oskar
Avatar billede moses Praktikant
20. februar 2001 - 07:47 #2
Husk lige, at få trykket på den knap, der hedder \"Vis alle relationer\".
Så du er sikker på, at du får slettet alt inden du går igang.

Oskar:
Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår, hvad du mener ?!?!?
Access sætter ikke selv noget på nogen steder !!
Den kan finde på at foreslå noget, der ser ud til at skulle høre sammen, men du skal selv godkende i sidste ende.

Løsningsforslag:
- Vis alle relationer
- Slet det hele
- Gem det hele
- Komprimér og reparer databasen
- lav de nye relationer
- gem det hele

OG ... Hjalp det ??
Avatar billede poulh Nybegynder
20. februar 2001 - 08:44 #3
Prøv at slet relationen før du sletter tablen.
Avatar billede moses Praktikant
20. februar 2001 - 09:29 #4
PoulH ... Læs - Det har han gjort !!
Avatar billede ds-zim Nybegynder
20. februar 2001 - 10:10 #5
Lige specielt denne database er et studie for sig. Hvordan virksomheden er sluppet afsted
med at (mis)bruge den i 2-3 år er mig stadig en gåde.
---
Primærnøglerne i alle de afgørende tabeller har samme navn, ID }( Så alene ud fra det, er
det ikke så underligt at relationsoversigten ligner en meget dårlig vittighed.

En ting er jeg dog stadig meget i tvivl om! Jeg oplever en meget skummel forvrængning af data
i en forespørgsel og er næsten sikker på at det er de fejlagtige relationer som forårsager
dette. I tabellen ser felterne ud som de skal, men i forespørgslen ligner de noget
fra et andet tegnsæt! Jeg vil prøve at tømme DB\'n for private oplysninger, så I kan få mulighed
for at se dette ved selvsyn!
---

-> Moses

Jeg tror dit forslag vil kunne gøre det! Jeg har lidt rigeligt at se til idag, men regner
med at kunne give en vurdering idag.

---

Til sidst, Tak for interressen folkens !

Zim
Avatar billede ds-zim Nybegynder
20. februar 2001 - 10:26 #6
Moses, jeg tror du vil kunne feje mine spekulationer af bordet, hvis du har tid :)
---
http://www.eksperten.dk/spm/51010
---
På forhånd tak !

Zim
Avatar billede oskar Nybegynder
20. februar 2001 - 18:43 #7
Moses:
En tabel med 2 forskellige postnummerfelter (f.eks privat og arbejdsadresse) der begge linker til en tabel med postnumre vil automatisk vise en PostNr_1 under relationer.
Avatar billede ds-zim Nybegynder
20. februar 2001 - 21:58 #8
Hmm, kan det ikke hindres på nogen måde ? *skumle*
Avatar billede oskar Nybegynder
20. februar 2001 - 22:29 #9
nej desværre. Jeg har forsøgt men uden held.
Avatar billede moses Praktikant
21. februar 2001 - 09:19 #10
Nej hør nu her:

Hvis du har to felter i en tabel, der begge angiver et postnummer:
\"PostNrPrivat\"
\"PostNrArbejde\"

Og

En tabel \"PostNr\", hvor alle postnumre er i, med nøglen \"PostNrID\".

Og du lægger disse to tabeller ind i dine relationer og vil forbinde \"PostNrPrivat\" med PostNrID og derefter \"PostNrArbejde\" med samme PostNrID, så vil Access brokke sig, for du vil ikke kunne få to uafhængige felter til på samme tid at være det samme !!
Der skal du lave TO udgaver af tabellen \"PostNr\", for at indikere, at opslaget for \"PostNrPrivat\" ikke er afhængig af opslaget for \"PostNrArbejde\".
Den anden udgave af tabellen kommer automatisk til at hedde \"PostNr_1\" ... og den næste ville komme til at hedde ... Ja dygtig ! ... \"PostNr_2\".
Dem får du frem ved at lægge samme tabel ind i relationsvinduet flere gange.
Avatar billede oskar Nybegynder
21. februar 2001 - 18:50 #11
ikke desto mindre virker det som jeg har beskrevet uden problemer.
Avatar billede moses Praktikant
22. februar 2001 - 14:14 #12
Jeg ved ikke lige, hvad det er, der virker uden problemer, men ovenstående er en forklaring på, hvorfor tingene er, som de er !!
Det skal være sådan !!

Derfor har DS-ZIM alligevel problemer med at få alle relationer og alle tabeller væk fra sit realtionsvindue ... så det er HELT tomt.
Uanset, hvad der så end måtte være i databasen, så skal det resultere i at dette vindue er tomt, når han åbner op næste gang !!
Avatar billede ds-zim Nybegynder
22. februar 2001 - 14:23 #13
Det eller en metode til at blive overflødige tabeller(tabelnavn_X) kvit !
Avatar billede moses Praktikant
23. februar 2001 - 08:50 #14
Ja det er jo lidt svært at se, hvad det egentlig er, der lige præcist er galt med din database, men det er altså, som jeg beskreve 21/02 2001 09:19:59.
Det kan du ikke komme udenom, for sådan skal det være.
Det ville være ulogisk, hvis Acces gjorde anderledes !!

TRUST ME !

I learned from my dad never to trust any man, telling me to trust him !!

Taget fra \"Last action hero\" med Arnold Schwarzenegger.

Avatar billede ds-zim Nybegynder
23. februar 2001 - 13:28 #15
Jeg har fået fjernet min tvivl mht til hvorfor Access viste de skumle tabeller (Navn_X)!
Tak for interessen, folkens ! Jeg må vist opbygge basen fra grunden.
Avatar billede moses Praktikant
23. februar 2001 - 14:31 #16
THANX
Avatar billede ds-zim Nybegynder
23. februar 2001 - 14:48 #17
-> Moses
Eh ? Jeg håber det er positivt ment..
Avatar billede moses Praktikant
26. februar 2001 - 08:35 #18
Jeg ved ikke, hvad du hentyder til, men der er ikke noget negativt i noget af det jeg sagde så - ehh - Det var positivt ment  :-)