Avatar billede flodden Nybegynder
16. juni 2004 - 09:02 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Linux styresystem.

Hej
Jeg har fået lavet mig en nr 2 computer og vil gerne lære at bruge Linux, så hvad for et Linux skal jeg bruge?? Hvor får man fat i det henne? har jeg misforstået noget eller er det rigtigt det er gratis.
På forhånd tak for svarene....
        V.H flodden
Avatar billede arne_v Ekspert
16. juni 2004 - 09:06 #1
Der er mange distrubutioner at vælge imellem.

Som nybegynder vil jeg nok foreslå Redhat Fedora eller Mandrake.

Ja - der er gratis.
Avatar billede skau Nybegynder
16. juni 2004 - 09:06 #2
Ja du har ret i at det er gratis - der er dog nogle versioner af Linux man kan købe til commercielt brug (eks. Redhat)
En god begynder linux synes jeg, er Fedora 2 (kan hentes fra www.redhat.com)
Hvis du er til lidt mere udfordring men en god distrobution kan du prøve debian (www.debian.org)
Hvis du vil have en nørdet men virkelig optimerbar kan du prøve gentoo (www.gentoo.org)
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
16. juni 2004 - 09:06 #3
som første linux vil jeg anbefale www.mandrake.com, da den er utrolig let at installere og indeholder alt det basale man har brug for til kontorbrug m.m.
Avatar billede arne_v Ekspert
16. juni 2004 - 09:06 #4
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
16. juni 2004 - 09:08 #5
Linux som sådan er ikke gratis men frit!  Nogle distributioner er gratis og andre skal man betale for.
Avatar billede -l_jogge_l- Nybegynder
16. juni 2004 - 09:08 #6
Jeg vil helt klart vælge Mandrake 10.0!

Debian og Gentoo, vil jeg nok liiiige vente lidt med, da de kan godt være en stor mundfuld, dog er det fede ved Debian dens "apt-get" funktion!

Kig ellers her: www.linuxin.dk

Den er rost i skyerne!

Kig evt her efter andre sjove og fede Distroer:
www.distrowatch.com
Avatar billede flodden Nybegynder
16. juni 2004 - 10:06 #7
Tak allesammen for de gode oplysninger
    V.H flodden